ترکمنستان: گفت‌وگـوهای بین‌الافغانی برگزار شود

- ۰۶ دلو ۱۳۹۱

پس از تأکید برخی جریان‌های داخلی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، این‌بار ترکمنستان خواهان برگزاری چنین گفت‌وگویی زیر نظر سازمان ملل متحد شده است.
نشست بین‌الافغانی طرحی‌ست که از چند سال بدین‌سو از جانب بنیاد شهید مسعود نیز مطرح شده است و اخیراً احمد ولی مسعود رییس این بنیاد این طرح را در قالب رساله‌یی زیرنام «آجندای ملی، ریفورم سیاسی و ایجاد صلح پایدار در افغانستان» ارایه کرده است.
این رساله با استقبال زیادی مواجه شده و شماری از جریان‌های داخلی و بین‌المللی علاقه‌مندی‌‎شان را به تطبیق این طرح نشان داده اند.
پیشتر گفت‌وگوهایی در این زمینه با دفتر سازمان ملل در کابل و برخی سفارت‌خانه‌ها نیز صورت گرفته و به نظر می‌رسد که نشست ترکمنستان مقدماتی بر اجرای نشست بین‌الافغانی در افغانستان باشد.
بر بنیاد طرحی که احمد ولی مسعود ارایه کرده است، نشست بین‌الافغانی گزینۀ قابل توجهی برای بیرون رفت از بحران کنونی در کشور تلقی می‌شود.
طی سال‌های گذشته حکومت افغانستان و برخی جریان‌های دیگر نیز تلاش‌هایی را برای انجام گفت‌وگوها با طالبان سامان داده‌اند و آن را به عنوان نشست بین‌الافغانی مطرح می‌کنند، اما آنچه در طرح اصلی نشست بین‎‌الافغانی که زیر نام اجندای ملی از سال ۱۳۸۳ بدین‌سو از جانب احمدولی مسعود مطرح شده است، جنبه‌های دیگری را به شکل گستردۀ در نظر گرفته است.
روز پنجشنبه نشستی زیر نام «زیربناهای منطقه‌یی» به خاطر فراهم‌سازی سهولت‌ها برای توسعۀ افغانستان در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد.
نشست ترکمنستان به هدف به اجرا گذاشتن توافقات کنفرانس‌های بین‌المللی گذشته که در سال ۲۰۱۱ در استانبول و در سال ۲۰۱۲ در کابل برگزار شدند، تمرکز داشت. در اسناد نشست عشق آباد، مجموعۀ از اقدامات به منظور تقویت اقتصاد، سیاست، امنیت، معارف، فرهنگ و قانون در افغانستان تذکر یافته تا در این موارد تصامیم اتخاذ شود.
در این نشست، کارشناسان سازمان ملل متحد، مقامات همین سازمان در مرکز دیپلوماسی برای آسیای مرکزی، نماینده‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی، بانک انکشاف آسیایی به شمول مقاماتی از افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه، ایتالیا، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده امریکا شرکت داشتند.
شرکت کننده‌های این نشست توافق کردند که صلح و ثبات افغانستان یکی از موارد کلیدی برای نظام امنیتی و انکشاف متوازن آسیای مرکزی است.
بردی نیاز میاتی‌یف معاون وزیر خارجه ترکمنستان می‌گوید: یکی از بزرگترین پروژه‌های زیربنایی‌که افغانستان هم در سطح منطقه در آن شامل است، پروژۀ پایپ‌لاین انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان است.
به گفته او، در سال‌های گذشته این موضوع به اثبات رسیده که این یک پروژه حیاتی است.
مقامات هر چهار کشور پیش از این گفته بودند: پروژه انتقال گاز موسوم به تاپی، ثبات سیاسی منطقه را تقویت خواهد کرد. این گروه که افغانستان هم جزء آن است دو سال پیش از سوی کمیتۀ اجراییه‌یی همین پروژه ایجاد شده بود.
رسانه‌های ترکمنستان گزارش داده اند که جوانب دخیل در انتقال گاز این کشور به هند و پاکستان از طریق افغانستان، خواهان سرعت در آغاز کار این پروژه شده‌اند.
گفته می‌شود که انتقال گاز ترکمنستان به این سه کشور، اقتصاد افغانستان، هند و پاکستان را تقویت خواهد کرد. در حال حاضر ترکمنستان در انتقال برق به افغانستان و خط ریل از منطقه اتا مراد آن کشور به اندخوی در افغانستان دخیل است.
ترکمنستان همچنان در ساختن چندین مکتب و شفاخانه در افغانستان سهم داشته و شماری از متخصصان افغان را در دانشگاه‌های آن کشور آموزش می‌دهد.
براساس گزارش‌ها، در نشست روز پنجشنبه عشق آباد توصیه صورت گرفت تا در مورد نیازمندی افغانستان به پروژه‌های زیربنایی مطالعاتی صورت گیرد و به این ترتیب انتقال کالاهای تجارتی و سایر تدارکات از غرب به شرق مورد بررسی قرار گیرد.
انتظار می‌رود نشست بعدی زیر نام زیربناهای منطقه‌یی در ماه فبروری در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.