در شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور مطرح شد: وفـاق ملـی آرمـان قـهرمان بـود

گزارشگر:یک شنبه 19 سنبله 1396 - ۱۸ سنبله ۱۳۹۶

از شانزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور و هفتۀ شهید با حضور گستردۀ شخصیت‎های سیاسی و هزاران تن از شهروندان کشور در کابل گرامی‎داشت به عمل آمد.
در این مراسم، سخنرانان بر وحدت ملی و حمایت از «وفاق ملی» تأکید کردند.

mandegar-3

احمدولی مسعود:
طرح وفاق ملی یگانه راه برای مبارزه
با دشمنان داخلی و خارجی است
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در آغاز مراسم گفت که پیام شانزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور و هفتۀ شهید «احمدشاه مسعود، هفتۀ شهید و وفاق ملی» است.
آقای مسعود افزود که «وفاق ملی» نامی است که آگاهانه و با درنظرداشتِ شرایط کنونی کشور به هفتۀ شهید انتخاب شده است، زیرا وضعیت کشور به گونه‌یی است که قطب‌بندی‌های قومی، تباری، سمتی و زبانی به اوج خود رسیده است و برای این‌که دشمن از این وضعیت به نفع خود استفاده نکند، باید مردم در محور طرح «وفاق ملی» جمع شوند.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود گفت که آشفته‌گی و پریشانی مردم زیاد شده و بهتر است از تربیون شهدا، طرح وفاق ملی را به فال نیک گرفته و صدای هم‌گرایی این طرح را به سراسر کشور برسانیم.
او گفت: تاریخِ افغانستان نشان داده است که هرگاه کشوری به سوی واگرایی رفته است، این مردم بوده‌اند که در چارچوبِ وحدت و وفاق کشور را از فروپاشی و بی‌نظمی نجات داده‌اند. طرح وفاق ملی برای هم‌گرایی مردم ریخته شده و به نظر ما، یگانه راه مبارزه در برابر دشمنان داخلی و خارجی کشور به حساب می‌آید.
احمدولی مسعود بر این باور است که افغانستان راه‌های بسیاری را برای بیرون رفت از بحران‌ها تجربه کرده است، اما نتیجه نداد و حالا بهترین راه رسیدن به وفاق ملی است.
آقای مسعود با اشاره به اشتراکِ هزاران‌ تن از اقوام مختلف کشور در مراسم گرامی‌داشت از سالروز شهادت قهرمان ملی کشور و هفتۀ شهد، تصریح کرد: امروز در این تالار هزاران تن از اقوام مختلف برای گرامی‌داشت از شهدای‌شان گرد‌هم آمده اند، این یعنی وفاق ملی. ما مشترکات فراوانی داریم، فقط نیاز است گفتمانی را در این زمینه راه بیندازیم، اعتماد ایجاد کنیم و به توافق کُلی برسیم.
او قطب‌بندی‌های قومی و زبانی را برای کشور زیان‌بار عنوان کرد و گفت که پیام ما در طرح وفاق ملی به تمام مردم افغانستان این است که بیاید با تأکید بر مشترکات خود گفتمانی را برای عبور از بحران و رسیدن به صلح به راه بیندازیم و دولت ملی با قاعده را راه بیندازیم.
طراح طرح «وفاق ملی» در قسمت دیگری پیامش به مردم گفت که باید حرمت و تقدس هفتۀ شهید باید حفظ شود و در راستای وحدت و هم‌پارچه‌گی کشور و اقوام کار صورت گیرد.

——————————————————————————————————————————————————————–

پیام اشرف‌غنی به مناسب سالروز شهادت قهرمان ملی:
روز شهید یادآور رشادت‌های بی‌نظیر  و قربانی‌های عظیم ملت ماست
ما یکبار دیگر در آستانه هفته شهید و سالگرد شهادت قهرمان ملی افغانستان شهید احمد شاه مسعود قرار داریم.
روز شهید یاد آور آرمان های بزرگ، رشادت های بی‌نظیر و قربانی‌های عظیم ملت ما می‌باشد. افغانستان برای حفظ عزت و سربلندی خود، حاکمیت بر سرنوشت و دفاع از ارزش ها و مقدسات خود، بهترین فرزندان‌اش را قربانی داده است.
تجلیل از هفته شهید به معنای تجدید پیمان با آن آرمان‌های بزرگ است. آن آرمان‌های بزرگ در حفظ وحدت و یک‌پارچگی مردم، در پیشرفت و ترقی افغانستان تجسم می یابد. شهدای افغانستان از هر قوم و از هر منطقه‌ای که بودند، به تمام اقوام و به تمام افغانستان تعلق داشتند. آنان می‌خواستند که کشور شان آزاد، آباد، سربلند و عزتمند باشد. آنان می‌خواستند که مردم شان در آسایش و آرامش زندگی کنند. آنان می‌خواستند که افغانستان هر روز شاهد افزایش شمار یتیمان، بیوه زنان و آسیب دیدگان جنگ و ناامنی نباشد. آنان از جان خود گذشتند تا ملت شان زندگی آبرومندانه داشته باشند.
افغانستان هنوز در جنگ با تروریسم بین‌المللی قرار دارد. همان کسانی که شهید احمد شاه مسعود را به شهادت رساندند، و پس از آن نیز توانستند افکار افراطی خود را در منطقه پخش کنند، هنوز منبع شرارت و جنایت در این منطقه هستند، و آینده ملت‌های این منطقه را به تهدید گرفته اند. با تاسف امروزه ما با نسخه‌های پیچیده تری از این جریان خطرناک روبرو هستیم. مقابله موفقیت آمیز با این جریان، نیازمند هوشیاری، درایت و مسئولیت شناسی چندین برابر است.
در چنین شرایطی، دامن زدن به شکاف‌ها، افزودنِ فاصله‌ها و تفرقه انداختن در میان مردمان این مرز و بوم، با راه و روش شهدای ما سازگار نیست. به میان کشیدن بحث‌هایی که اجماع ملی را خدشه دار سازد و به همبستگی مردم ما آسیب برساند، دور شدن از آرمان‌هایی است که فرزندان نامور و افتخار آفرین افغانستان به خاطر آن جان های خود را قربان کردند.
هفته‌ی شهید برای ما فرصتی است تا یکبار دیگر میثاق خود را با آرمان‌های شهدا تجدید نمائیم، و عزم خود را برای به سر انجام رساندن راه آنان و تحقق خواسته‌های ایشان استوارتر از گذشته بگردانیم.
یادبود از شهدا در واقع یادکرد از مجاهدت‌ها و مبارزات ملت قهرمان افغانستان است. این یادبود می‌تواند از یک طرف تعهد به اهداف ملی و مقدس شهدا باشد و از سوی دیگر تاکید بر مسولیت‌های ما در برابر ورثه شهداست.
من، داکتر صاحب عبدالله عبدالله رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان و هیات رهبری حکومت وحدت ملی به آرمان شهدای گلگون کفن کشور عزیز متعهد هستیم و کمک به رفع نیازمندی خانواده‌های شهدا و توجه به تحصیل فرزندان آنان را از وظایف و مسوولیت‌های مهم دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌دانیم.
در پایان از بارگاه خداوند متعال اجر و ثواب برای قربانیان و صبر و شکیبایی برای بازمانده گان شان استدعا دارم.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

داکتر عبدالله عبدالله:
قهرمان ملی سیاست‌مدار بی‎نظیر و فضیلت‎گرا بود
دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم بیان داشت که یادبود از هفتۀ شهید و گرامی‌داشت از سالروز درگذشت شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور، به معنای بزرگ‌داشت و گرامی‌داشت از تمام شهداست که برای مردم و وطن‌شان مبارزه کرده و جان داده اند.
رییس اجرایی افزود که من همواره خود را محافظ قهرمان ملی کشور فکر کرده‌ام و صدای احمدشاه مسعود برای ما انگیزه و اطمینان می‌داد. او گفت که برای تحقق آرمان شهدا باقی عمر خود را وقف می‌کنیم.
دکتر عبدالله عبدالله با اشاره به این‌که جای شهید احمدشاه مسعود در میان هم‌سنگرانش و در این مملکت خالی است، اظهار داشت: قهرمان ملی کشور زمانی در تخار به جمعی از مجاهدان گفت که این کشور زمانی آزاد می‌شود؛ اما مردم و به ویژه نسل جوان باید بفهمند که این آزادی به آسانی به دست نیامده است.
دکتر عبدالله در قسمتی از سخنانش از بنیاد شهید احمدشاه مسعود بابتِ انتخات نامِ «وفاق ملی» برای هفتۀ شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی کشور سپاس‌گزاری کرد و اظهار داشت: کسی را که خداوند عزت بدهد، کسی با لعن و طعن نمی‌تواند از عزت او بکاهد. طعن و لعن به مجاهدان برای عده‌یی وسلیۀ شهرت یافتن و شهره‌شدن شده است. این کار جز تفرقه‌اندازی و گسترده ساختن حساسیت‌های قومی چیز دیگری به بار نخواهد آورد.
رییس اجرایی بر این باور است که هیچ کسی و با هیچ حربه‌یی نمی‌تواند تاریخ روشنی را که بزرگان مجاهدان رسم کردند، تحریف کرده و به خورد مردم بدهد. به گفتۀ او: این یک کوشش باطل است و بهتر خواهد بود انرژیی که صرف این کارها می‌شود، در راستای توسعه و رشد وطن صرف شود.
دکتر عبدالله تأکید دارد، حتا کسانی که با قهرمان ملی افغانستان در زمان جهاد و مقاومت در جنگ و دشمنی بودند نیز بر بزرگی او قانع و احترام قایل بودند. جنرالان شوروی سابق برجسته‌ترین نمونۀ این مدعاست که بعد از شهادت آمر صاحب بر این امر اقرار و تأکید کردند.
او شهید احمدشاه مسعود را «سیاست‌مدارِ بی‌نظیر و فضیلت‌گرا» خوانده و اظهار داشت: قهرمان ملی خودبزرگ‌بینی نداشت، وقتی او را قهرمان می‌خواندند، می‌گفت ما تنها از کشور خود دفاع کرده‌ایم، نه چیزی بیشتر از این؛ بناً نسل جوان باید میراث معنوی شهید احمدشاه مسعود را سرمشق راه خود قرار دهند.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

استاد سیاف:
مسعود شایستۀ لقب قهرمان ملی است
عبدرب الرسول سیاف، یکی از رهبران جهادی و رهبر شورای حراست و ثبات در این مراسم در پیوند به قهرمان ملی کشور گفت: نباید بر قهرمانی احمدشاه مسعود رشک ببریم، او به حق که قهرمان ملی افغانستان است؛ قهرمانی مبارکش باشد.
استاد سیاف بیان داشت: “خداوند در قرآن‌کریم فرموده است که مجاهد و غیر مجاهد برابر نیست؛ احمدشاه مسعود از اول جهاد تا آخر جهاد ایستاده شد، جهاد و مقاومت کرد و سرانجام در همین راه توسط اجانب به شهادت رسانیده شد. هرکسی که این حکم قرآن را نادیده می‌گیرد، کافر است”.
این رهبر جهادی با بیان این‌که دوست داشتن زبان و قوم گناه نیست، اما قوم و زبان را وسیلۀ تفرقه‌اندازی ساختن هم گناه و هم جنایت است، اظهار داشت: هرقدر کوشش کنیم تمام مردم افغانستان را پشتون بسازیم، ممکن نیست؛ یا همین‌گونه بخواهیم تمام مردم افغانستان را تاجیک و اوزبیک و… بسازیم، ممکن نیست؛ هموطن بودن ما و هم دین بودن ما کافی‌ست. پیامبر فرموده است که عرب بر عجم سفید بر سیاه برتری ندارد؛ اقوام افغانستان نیز چنین هستند.
رییس شورای حراست و ثبات تأکید کرد که نیروهای امنیتی ما در برابر ظلم و ظالم می‌جنگند و مصروف دفاع از سرزمین هستند و پیروزی و کامیابی نیز نصیب‌شان خواهد بود.
عبدرب الرسول سیاف گروه‌هایی را که در برابر نظام و مردم می‌جنگند مخاطب قرار داده و تصریح کرد: جنگ بر ضد مُلک خود را رها کنید و به صلح بپیوندند.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

حامد کرزی:
شهید مسعود قیمت‎ وطن‏‎دوستی‌اش را پرداخت
حامد کرزی رییس جمهور پیشین در مراسم “یادبود از شهادت احمد شاه مسعود” دلیل شهادت احمد شاه مسعود را محبت به وطنش خواند و گفت: وطن دوستی قیمت می طلبد، کسی حاضر به پرداخت آن می‌شود و کسی نه! احمد شاه مسعود کسی بود که به این قیمت پردازی حاضر شده بود و در نهایت شهید شد.
حامد کرزی علاوه کرد، خوشبختی مسعود در آن بود که حتا کسانی که برضدش می‌جنگیدند به او احترام داشتند. او با یادآوری خاطره یک اسیر که در نزد شهید مسعود در پنچشیر بود، گفت: این اسیر را گاهی در پاکستان ملاقات کردم؛ از وطن و مقاومت و بزرگان وطن پرسیدم، آن مرد کفت که « مسعود در ابتدا در برابر شوروی‌ها می‌جنگید و حالا در برابر پاکستان می‌جنگد.»
آقای کرزی افرود که ما همه می‌دانیم که شهدای ما برای افغانستان چه کرده اند، شهید احمد شاه مسعود در قلب تمام شهروندان کشور جای دارد.
در ادامه رییس جمهور پیشین کشور تاکید کرد، باید نگذاریم خارجی‌ها در بین ما تفرقه بیاندازند، موضوع امروز ما اتحاد و اتفاق ملی کشور ماست.
کرزی در ادامه افزود که پیمان استراتیژی جدید آمریکا یک مسئله بزرگ است و پیامدهای زیادی دارد و از کشورهای جهان خواست که افغانستان را میدان رقابت‌های‌شان نسازند، و نیز پاکستان را هم به دوستی دعوت کرد و گفت: از پاکستان می‌خواهیم که از کارهای خود دست بردارد.
وی در اخیر گفت: ما مردم دل پاک هستیم که آسان فریب می‌خوریم، وگرنه اینطور آواره نمی‌شدیم.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

استاد عطا:
درد نبود مسعود جان‌سوز است
استاد عطا محمد نور والی بلخ در پیامی به مناسبت شانزدهمین سالگرد شهید مسعود قهرمان ملی کشور گفته که امروز سالیاد شهادت سپهسالار جهاد و مقاومت، سردار سر افراز میدان‌های نبرد مقدس و سالروز عروج ملکوتی اقتدار هندوکش و بابا، احمد شاه مسعود بزرگ است.
آقای نور افزود که درد نبودِ احمد شاه مسعود به عنوان برادر، دوست، همسنگر و سرانجام سردار و سرلشکر جبهات جهاد مقدس و مقاومت ملی، برایم بسی جانسوز و زجر دهنده است، اما ادامه راه و تعمیل افکار و اندیشه هایش، افضل ترین روش برای بزرگداشت از شهید مسعود است.
به گفتۀ آقای نور، شانزده سال از کوچ آفتاب می‌گذرد، اما این سفر بی برگشت قهرمان ملی، برای من که هنوز طنین صدایش، گوش نواز است، سخت می‌گذرد.
به باور والی بلخ، احمد شاه مسعود به گواهى کارنامه‌هاى درخشانش، بخشى از تاریخ این کشور است و نام او با تاریخ و هویت مردم افغانستان به یک پیوند نا گسستنى خورده است. او زندگى خود را وقف مبارزه براى آزادى کشور و رفاه مردمش کرد و سر انجام در این مسیر قربانى شد. او از جان شیرین و خون مقدسش براى سرزمین و مردم خود مایه گذاشت و نامش را جاودانه ساخت. رمز جاودانگى او پیوندش با مردم و خدمت به سرزمینش است.
آقای تور بیان کرده که شانرده سال است که تاریخ ورق می‌خورد و به همانجایى می‌رسیم که از ما قهرمان ملى و غرور هندوکش را گرفتند. او رفت اما مسیر و خطى را براى ما گذاشت که پیمودن این مسیر نه تنها افتخار که مسوولیت ماست. ما متعهد و مسوولیم که در این شرایط دشوار از همان تفکر و اندیشه قهرمان ملى استفاده کنیم و افغانستان را از وضعیت کنونى بیرون آوریم. دست یابى به صلح، رفاه و آرامش در کنار ثبات سیاسى و بهبود حکومت دارى از خواست هاى روشن و آرمان هاى بلند قهرمان ملى بود که باییست در تحقق آن بکوشیم.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

صلاح‌الدین ربانی:
بقای کشور محصول فداکاری‌های شخصیت‌هایی مثل احمدشاه مسعود است
صلاح‌الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی و وزیر خارجه کشور در این مراسم گفت: تفاوت قهرمان‌ها با آدم‌های باد آورده در این است که قهرمان‌ها توان برداشتن پرچم مجاهدت را دارند و ماهیت همه‌گی در پرتو این اصل به مردم آشکار می‌شوند؛ آنان مثل آفتاب ظهور کردند.
آقای ربانی خاطر نشان کرد که بقای این سرزمین و کشور به‌خاطر فداکاری‌های شخصیت‌هایی مثل احمدشاه مسعود است که برای حفظ استقلال قربانی داده‌اند و مردم نیز آگاهانه به این شخصیت‌ها اقتدا کردند.
به گفتۀ او، هفته شهید باید فرصتی برای بازخوانی گذشتۀ این سرزمین و انتقال پیام به نسل‌های بعدی باشد تا از آن بهره بگیرند.
او یادآور شد که مجاهدت مجاهدان، برای برتری طلبی قومی نبود؛ بل‌که برای حفظ استقلال این سرزمین بود.«مجاهدت‌های مجاهدان، بزرگ‌تر از آن است که بحث تنگ قومیت و تبار را بر آنان بپوشانند» و باید بدانیم که روح مبارز شهید مسعود آزاد باقی ماندن این سرزمین در پرتو تحقق عدالت و وحدت بوده و است.
وزیر خارجه، با اشاره به اوضاع کنونی کشور گفت، این کشور باید طوری مدیریت شود که همه خود را در آن ببینند و همگی از نظام پاسداری کنند.
آقای ربانی افزود: “جمعیت اسلامی بر اصلاح نظام سیاسی و در این اواخر بر اصلاح بنیادین در داخل نظام تاکید دارد که بقای کشور را تضمین و حفظ می‌کند تا نشود کسانی این سرزمین را خواسته یا ناخواسته به نابودی بکشانند.
او تأکید ورزید: ما به هیچ صورتی از خواست‌های خویش که برای بقا و بهبود نظام مطرح کرده‌ایم، عقب نخواهیم نشست.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

محمد محقق:
شهید مسعود اولین قربانی افراطیت و تروریسم بود
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی، گفت که احمدشاه مسعود اولین قربانی تروریسم در افغانستان است.
آقای محقق، خاطر نشان کرد که شهید احمدشاه مسعود اولین شهید افراطیت، خشونت و تروریسم است و بعد از آن ده‌ها هزار تن دیگر قربانی این پدیده شدند.
آقای محقق با انتقاد از موقف کشورهای جهان در برابر اندیشۀ افراطیت در جهان گفت که کسی با تفکر افراطیت مبارزه نمی‌کند؛ جهانیان با معلول مبارزه می‌کنند، ولی پدیده خشونت را ترویج می‌کنند.
معاون دوم ریاست اجرایی تاکید ورزید که افغانستان به میدان جنگ تبدیل شده و از جهان می‌خواهیم که وفاق شان را بر سر مبارزه با تروریسم در افغانستان حفظ کنند و دولت مردان افغانستان هم باید با تروریسم بجنگند و هم جهان را در این راستا متحد کنند.
آقای محقق بیان داشت: “من شدیداٌ از این‌که بین کشورهای جهان برسر موضوع افغانستان تفاهمی وجود ندارد نگرانم! ما نگرانی خود را هم با نماینده‌گان اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سفیر امریکا در کابل بیان کرده‌ام که تروریسم دشمن همه جهان است.
به گفته او، نباید هیچ‌ کشوری همسایه ما از موجودیت دولت افغانستان و حضور جامعه جهانی احساس خطر کنند و گرنه جنگ موازنه خود را از دست می‌دهد. کشورهای همسایه افغانستان هم از دوستی‌هایی که با برخی حلقات در افغانستان دارند کاری از پیش نخواهند برد.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

mandegar-3محمد کریم خلیلی:
مردم در محور وفاق ملی جمع شوند
کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح در این نشست گفت که شهید مسعود قهرمان ملی کشور به آرمان عملی کردن وفاق ملی در میان شهروندان بود. اما در حال حاضر برخی از سیاسیون و قلم به دستان در میان مردم به ‌شکل جدی به نفاق افگنی دامن‌می‌زنند.
آقای خلیلی افزود که سیاسیون باید وفاق و وحدت ملی را در عمل پیاده کنند. قومیت، زبان و سمت را سبب برای نفاق افگنی در میان مردم افغانستان نسازند.
به گفتۀ او، تعدد قوم، زبان برای مردم افتخار است و این موصوعات باعث از هم‌گسستگی وجه‌ مشترک مردم ما نمی‌شود، اما برخی افراد سود جو در تلاش نفاق افگنی زبانی، سمتی و قومی در میان مردم هستند و تلاش می‌کنند تا از این راه‌ منفعت شخصی‌ خود را تأمین کنند.
آقای خلیلی، در ادامۀ سخنان خود افزود که مردم افغانستان باید در محور وفاق ملی جمع شوند و اجماع نخبه‌گان و سیاسیون را ایجاد کنند.
او بیان داشت که صلح یک امر ضروری برای مردم افغانستان است و همۀ مخالفان باید به پیوستن به صلح به میز مذاکره زنده‌گی مسالمت آمیز روی‌ آورند.
رییس شورای عالی صلح گفت که صلح فاقد وفاق ملی جنبه عملی نمی‌گیرد و اگر بخواهیم نبرد در افغانستان به پایان رسد باید وفاق ملی را در پیش گرفت.
آقای خلیلی در اخیر اظهار داشت که صلح به هیچ وجه تسلیم شدن به گروه‌های مخالف نیست و برای صلح عزت‌مندانه نیاز به راهکاری اصولی است.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

ویس احمد برمک:
قهرمان ملی افول نمی‎کند
ویس احمد برمک سرپرست وزارت داخله و رییس کمیسیون برگزاری شانزدهمین سالگرد شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور و هفتۀ شهید گفت که شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور از کسانی بود که برای آزادی و ثبات کشور جان‌فشانی‌کرد و روند قربانی‌دهی تا اکنون ادامه دارد.
او افزود که شهادت واژۀ مقدس و والاترین مقام در فرهنگ الهی است، شهدایی‌که برای عزت امنیت و رفاه کشورشان جان خود را قربانی کردند، در اندیشه‌ها ماندگار می‌شوند.
سرپرست وزارت داخله گفت که نیروهای امنیتی افغانستان، امروز میراث‌دار شهدا و تداوم دهندۀ راه برحق شهیدان و قهرمان ملی کشور خویش هستند. ما امروز از سالگرد شهیدی گرامی داشت می‌کنیم که جهان آن‌را به علت جهاد و مبارزۀ استقلال طلبانه‌اش به عنوان اسطورۀ آزادی و فاتح جنگ سرد می‌پندارند. شهید احمدشاه مسعود بزرگ در مقابل دو تجاوز «سرخ و سیاه» یعنی قشون اشغال‌گری شوروی و قشون سیاه تروریسم مبارزۀ استقلال طلبانه کرد تا آزادی و استقلال را به کشورش به ارمغان آورد.
وی افزود: قهرمان ملی کشور، در تاریخ معاصر افغانستان از ستاره‌گان تابناک است که افول نمی‌کند. او در مبارزۀ آزادی خواهانه‌اش کمر قشون سرخ را شکست و فاتح جنگ سرد نامیده شد. او همسنگر تمام مجاهدان راه آزادی و استقلال سیاسی افغانستان بود که با مبارزه و استقامتش به عنوان چریک نامدار در سرخط اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت.
برمک تصریح کرد: مردم جهان او را به عنوان نماد مقاومت و آزادی می‌نامند. جهاد و مبارزۀ شهید احمد شاه مسعود برای اسلام معتدل یا اسلام اعتدال‌گرا در برابر تروریسم بین المللی برای تحقق دموکراسی و آزادی بود. چنانچه خبرنگاری از او می پرسد که تا «تا کی می جنگید»؟ احمدشاه مسعود با چهرۀ مصمم جواب می‌دهد که تا رسیدن به قلعۀ آزادی، کشور آزاد آباد و مستقل و هم‌چنان افغانستان یک پارچه که در آن حقوق شهروندی و عدالت اجماعی تحقق یابد.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

امیر اسماعیل خان:
مسعود تبلور یک نهضت هدف‌مند بود
امیر اسماعیل خان رهبر جهادی در پیامی گفت که سخن گفتن از شهادت استوار مردی که با عزم راسخ و قامت بر افراشته جز به معبودش به کس تسلیم نشد، سهل و آسان نیست.
او گفت که مسعود تبلور یک نهضت هدف‌مند بود که برای آزادی ملت تسخیر ناپذیر در مقطعی از زمان به جهاد مقدس به پا ایستاد و مبارزه کرد. شهید مسعود نام و نشانش را از مکتب جهاد اسلام برگرفته بود. مسعود مؤمن متدین، متفکر نظامی و فاتح جنگ‌های چریکی و شخصیت معتدل و اندیش ورز بود.
امیر اسماعیل خان تصریح کرد: مسعود و همسنگران مجاهدش، در تاریخ افغانستان در منظومۀ فکری جهاد و هجرت قرار داشتند. شهید مسعود و یارانش در تاریخ معاصر افغانستان چون افراد صالح و شکست ناپذیری بودند که در گذر تاریخ پوز متجاوزان را به خاک مالیده‌اند. مسعود و یارانش در این برهۀ از تاریخ از کشور و اعتدال دینی چنان دفاع کردند که جهان در مواجۀ با وحشت کمونیسم و تروریسم خواب از چشمانش رفته بود.
وی گفت: پایۀ زندگی قهرمان ملی را اعتدال و میانه روی تشکیل می‌داد. او وحدت و همدیگر پذیری را در میان کافۀ ملتش و ساختمان وطن جستجو می‌کرد. اگر بخواهیم سازۀ رفیع و شکوهمند داشته باشیم که از باد و باران گزند نیابد، باید چنان بیندیشیم و عمل کنیم.
امیر اسماعیل خان در این پیام گفت: جسم و جان ضمیر و روان آن بزرگ مرد تاریخ با اندیشۀ اسلامی برای عزت و سرفرازی مردمش می‌تپید. مسعود شهید و هم فکران بلند همت شهیدش، در عصر احتناق، قتل، ذبح و شکنجه، اشغال و تجاوز ناگزیر دفاع از جمع و جمعیت، دین و اسلامیت، جغرافیه و حیثیت ملی و بین المللی را وجیبۀ خود دانستند و این ندای ظلم ستیز قرآن کرین را «نصح العین» نمودند. در معرفت دینی قهرمان ملی واژۀ تعصب و قومیت جای نداشت و درفهم شهید مسعود کمونیسم تروریسم و سکولاریسم پدیدۀ شوم و اندیشۀ بیگانه با جامعۀ اسلامی بود.

——————————————————————————————————————————————————————–

 

جنرال دوستم:
مسعود برای افغانستان یک موهبت بزرگ بود
جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس حکومت وحدت ملی در پیامی گفت که در طول چندین سال مردان مبارزان زیادی در کشور سر بلند کردند که وجودشان با این تحولات پیوند نا گسستنی دارد، شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور زنده‌گی پر از فراز و فرود خویش را در راه حفظ وطن و بیرون راندن اجنبی‌ها از کشور سپری کرد.
در این پیام آمده است: او در دورۀ جهاد و بعداً در دورۀ مقاومت ملی با حضور در سنگر‌های مبارزه در برابر تروریسم جنبش ضد ترور و دهشت را رهبری می‌کرد و طرفدار مقاومت ملی مردم افغانستان بود. من با آن‌که افتخار آشنایی با قهرمان ملی را داشته‌ام، می دانم که او چگونه در روزهای دشوار اوضاع را تحلیل و تجزیه می‌کرد و مبنی بر وجود واقعیت‌های اجتماعی کشور تصمیم می گرفت.
آقای دوستم گفت: او مجاهد با تقوا و دور اندیشی بود که با بیگانه ستیزی‌هایش در نزد مردم به یک الگو باقی ماند. همیاری و همکاری ما همیشه کارساز و تحول آفرین بود.
معاون رییس جمهور گفت که او به عنوان یک دوست و همسنگر برای من و همۀ مجاهدان و فرماندهان بود. من باور دارم که موجودیت او برای افغانستان یک موهبت بزرگ بود و چنانچه او اگر در شرایط کنونی زنده می‌بود، افغانستان با چنین مشکلات بزرگ گرفتار نمی‌شد و یا حد اقل در وضعیت بهتر قرار می‌داشتیم.
در این پیام آمده است: تعدادی از شخصیت‌های بزرگ ما برای عزت مردم‌جان‌های شرین‌شان را از دست داده‌اند که نام‌های نامدار‌شان در صفحات تاریخ و خط زرین حک شده است. نامداران چون شهید احمدشاه مسود قهرمان ملی، استاد برهان الدین ربانی شهید صلح، استاد عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی، شهید ملت عبدالحق و سایر شهدای افغانستان مایۀ عزت و سربلندی مردم افغانستان هستند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.