مادر«باستان‌شناسی افغانستان» درگذشت

گزارشگر:صدیق/ دوشنبه 20 سنبله 1396 - ۱۹ سنبله ۱۳۹۶

mandegar-3نانسی هاچ دوپری، افغانستان شناس مشهور امریکایی به دلیل بیماری و کهولت سنی به عمر ۹۰ سالگی در کابل درگذشت.
وحید وفا، مسوول مرکز منبع معلومات افغانستان گفته است که بانو دوپری روز یکشنبه (۱۹ سنبله ) در بیمارستانی در کابل در گذشت.
آقای وفا علت مرگ بانو دوپری را کهولت سن و بیماری قلب، کلیه و شش گقته است. خانم دوپری متولد سال ۱۹۲۷ امریکا بود و به هنگام مرگ ۹۰ ساله شده بود.
مرگ بانو دوپری واکنش‌ رهبران و نهادهای فرهنگی را در پی‌داشت.
محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در پیامی گفته که خانم دوپری بخش بزرگی از عمر خویش را صرف خدمت به تاریخ، فرهنگ و مردم افغانستان است.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان از مرگ خانم دوپری ابراز تأسف کرده و گفته شهروندان افغانستان ارزش و احترام خدمات چندین دهۀ او را می‌دانند.
هم‌چنان، سرور دانش معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی، به مناسبت در گذشت نانسی دوپری گفته که بانو دوپری کارشناس برجستۀ هنر،تاریخ وباستان‌شناسی افغانستان درکابل درگذشت.
در این پیام آمده است که مرکز معلومات افغانستان» که در دانشگاه کابل واقع است، بیش از ۶۰ هزار سند و منبع در زمینه افغانستان را در خود جا داده است. این مرکز یادگار بانو دوپری است.
حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز در پیامی درگذشت بانو دوپری نانسی را ضایعه دانسته است. آقای کرزی گفته که بانو نانسی بیش از پنجاه سال عمر خود را برای جمع آوری داشته‌های فرهنگی و پژوهش در مورد افغانستان سپری کرده است. آقای کرزی گفته که مردم افغانستان خدمات بانو دوپری و شوهرش لویس دوپری را فراموش نمی‌کنند.
درهمین حال، دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان، مرگ خانم نانسی را یک ضایعۀ بزرگ برای آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات در افغانستان دانسته، از دولت افغانستان می‌خواهد تا به‌پاس خدمات ارزندۀ بانو دوپری «مرکز منبع معلومات افغانستان» را به‌نام او نام‌گذاری کند.
هم‌چنان به پاس خدمات خانم نانسی در راستای دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان در این کشور، دولت افغانستان باید راه اندازی سمینار‌های علمی‌ و پژوهشی را در کشور گسترش داده و زمینۀ چرخش آزاد اطلاعات را بیشتر از پیش آسان سازد.
از سویی هم، دفتر میدیوتیک افغانستان به مناسبت درگذشت خانم نانسی دوپری ، پژوهش‌گر و افغانستان شناس مشهور امریکایی مراتب همدردی و تسلیت خود را به به خانوادۀ محترم و مردم افغانستان ابراز کرده است.
دفتر مدیوتیک گفته که نام و خدمات فرهنگی بانو دوپری را گرامی می‌دارد. در گذشت خانم نانسی دوپری ضایعۀ بزرگ و جبران‌ناپذیر برای جامعۀ فرهنگی افغانستان است.
خانم نانسی دوپری از سال ۱۹۵۰ با افغانستان آشنا شد و از آن به بعد بارها به افغانستان سفر کرده و سال‌ها در این کشور زنده‌گی کرد.
او اخیراً یک ساختمان جدید با طراحی قدیمی را در محوطه دانشگاه کابل به نام «مرکز منبع معلومات افغانستان» ایجاد کرد که روزانه پذیرای د‌ه‌ها دانشجوی دانشگاه کابل و محققان کشور است.
این مرکز برای اولین‌بار توسط خانم دوپری در سال ۱۹۸۹ در شهر پیشاور پاکستان ایجاد و بعد به افغانستان منتقل شد.
دوپری از رنج‌های که برای ایجاد این مرکز کشیده سخن گفته بود، اما اولین نسخه‌یی را که برای این مرکز جمع آوری کرده بیاد نمی‌آورد ولی گقته که شاید یکی از کتاب‌های شوهرم درباره افغانستان بود.
او گفته بود که کار این مرکز را با ثبت شمار محدود منابع آغاز کرده بود ولی اکنون ۱۰۰ هزار سند در آن وجود دارد و هر روز بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود.
او می‌گفت که تنوع فرهنگی و قومی خود یک نعمت است. تنفر از همدیگر باعث هدر رفتن انرژی می‌شود و اگر شهروندان همدیگر را بپذیرند، زندگی‌شان زیبا خواهد شد و آن زمان صلح خواهد آمد و افغانستان دوباره راه ترقی را خواهد پیمود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.