شورای عالی صلح: طالبان از دفتر قطر استفادۀ سیاسی نکنند!

- ۲۸ قوس ۱۳۹۱

شورای عالی صلح گشایش دفتر برای طالبان در قطر را یک گام ارزنده می‌خواند اما می‌گوید که از این دفتر نباید برای تبلیغات و سایر اهداف استفاده شود.
در حالی که حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوها در خصوص ایجاد دفتر طالبان در قطر با حکومت آن کشور علاقمندی نشان داده است، اما شورای عالی صلح تاکید می‌کند که از این دفتر نباید استفاده‌های سیاسی صورت گیرند.
محمد اسماعیل قاسمیار مسوول روابط بین‌المللی شورای عالی صلح، فیصله تازۀ شورای امنیت کشور را مهم خواند.
شورای امنیت ملی افغانستان به روز یکشنبه فیصله کرد تا میکانیزم ایجاد دفتر نماینده‌گی طالبان برای پیشرد پروسۀ صلح در قطر نهایی و جهت امضا به آن کشور فرستاده شود.
اما آقای قاسمیار می‌گوید، از این آدرس تنها باید برای مذاکرات میان افغان‌ها کار گرفته شود.
او افزود: پروسۀ صلح و آشتی ملی به رهبری افغان‌ها و مالکیت افغان‌ها باشد و این موضوع را اخلال نکند. و نباید محلی برای تبلیغات و فعالیت‌های سیاسی باشد بلکه محلی باشد به طور مثال مانند یک نماینده‌گی و یا سفارت نه صرف برای مذاکره و گفت‌وگو باشد.»
در نشست شورای امنیت ملی افغانستان در مورد شرایط و میکانیزم برای ایجاد دفتر طالبان در قطر بحث صورت گرفت.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان اعلامیه‌یی را در این رابطه به روز یکشنبه به نشر رساند، اما در آن به شرایط و طرح حکومت اشاره نشده است.
روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان در قطر از سوی امریکا آغاز گردیده بود، اما سپس طالبان موقف ایالات متحده را در این روند مبهم خوانده و به همین دلیل گفت‌وگوهای قطر را متوقف ساختند.
با آنکه حکومت افغانستان گفته این یک نشست غیر رسمی است اما از هر تلاش برای برقراری صلح در این کشور استقال نموده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.