در نشست گرامی‌داشت از سالروز شهادت قهرمان ملی، شهید صلح و هفتۀ شهید در ولایت بلخ: از طرح وفاق ملی حمایت همه‌جانبه می‌کنیم

گزارشگر:ناجیه نوری و ابوبکر صدیق/ یک شنبه 26 سنبله 1396 - ۲۵ سنبله ۱۳۹۶

شمار شخصیت‌های سیاسی و هزارها تن از شهروندان دیروز شنبه ۲۵(سنبله/شهریور) در مراسمی به مناسبت تجلیل از ششمین سال‌روز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی شهید صلح، شانزدهمین سال‌روز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور و هفتۀ شهید در ولایت بلخ اشتراک کرده بودند mandegar-3از برنامه وفاق ملی که توسط احمد ولی مسعود پیشنهاد شده است، حمایت کردند. عطا محمد نور والی ولایت بلخ و عضو ایتلاف نجات افغانستان دیروز در حضور شخصیت‌های سیاسی، اعضای شورای ملی و هزارها تن از شهروندان آن ولایت اعلام کرد که شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان، از طرح «وفاق ملی» پیشنهادی توسط احمدولی مسعود، برادر قهرمان ملی افغانستان، حمایت می‌کند.
همزمان با هفتۀ شهید و شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور، احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهیداحمدشاه مسعود، طرح وفاق ملی را مطرح کرد که با استقبال گستردۀ سیاسیون و شهروندان کشور روبرو شده است.
آقای مسعود مدعی است که قهرمان ملی همواره به وفاق ملی می‎اندیشید و در واقع وفاق ملی آرمان احمدشاه مسعود فرمانده نستوه جهاد و مقاومت بوده است.
احمدولی مسعود باور دارد که افغانستان در شرایط حساس قرار دارد و تنها با وحدت و همگرایی ملی است که می‌توان از پس این بحران و هرج و مرج بیرون شد.
استاد عطامحمد نور والی بلخ دراین مراسم گفت: از حکومت وحدت ملی در زمان تشکیل‌ش حمایت کردیم؛ اما بسیاری از توافقات میان طرف‌ها عملی نشد و برعکس حرکت‌های مخالف روز به روز افزایش یافت.
آقای نور گفت می‌خواهم به صراحت بگویم، کسانی که می‌خواهند با بازی و فریب حوصلۀ ما و مردم را امتحان کنند، سخت به خطا می‌روند، چون از حماسه‌سازان این سرزمین بی‌خبرند، یا شاید هم هنگام وقوع حماسه‌ها در این دیار، در ساحل‌های دریاهای آرام تشریف داشتند ویا در ساحل‌های آرام خسپیده و خزیده بودند.
نور گفت: انحصار فعلی قدرت در دست چندتن محدود، در مغایرت با ارزش‌های اسلامی و نظام دموکراسی و عملا بسترسازی برای استبداد بزرگ است که بارها افغانستان را به پرت‌گاه کشانیده و باعث عقب‌مانی کشور شده‌ است.
این عضو شورای ایتلاف برای نجات افغانستان در این گردهمایی گفت: قهرمان ملی قربانی اولین حمله انتحاری تروریزم بین المللی شد، اما روح و آرمانش یاران و متحدانش را به سوی پیروزی هدایت کرد.
رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، شهدای کشور را ستون اصلی پیروزی جهاد و مقاوت خواند و گفت: برگزاری این چنین همایش‌ها، وجیبه‌ هر انسان در این سرزمین است.
وی افزود: شهدای این کشور آنانی هستند که گرانبهاترین گوهر هستی یعنی زندگی و جان خویش را در راه حصول رضایت پروردگار، نجات میهن و مردم نثار کرده اند.
نور در ادامه گفت: برای شادی روح تمام شهدای این سرزمین این بسنده نخواهد بود که تنها به یادبودشان مراسم برگزار کنیم، آنان راه، الگو و مکتب ما هستند. مردم ما هرگز به تروریستان و تروریست پروران اجازه نخواهند داد که آرمان و پیام حیاتی شهید قهرمان ملی و دیگر شهدا را نابود سازند.
والی بلخ تاکید کرد: برخی ها تلاش دارند با حیله و فریب جریان مقاومت را تضعیف بسازند که نمونه های آن سرکوب جنبش رستاخیز تغییر و جنبش روشنایی، انتحارهای پی‌هم، انفجار در مراسم جنازه شهید سالم ایزدیار، انفجار انتحاری در مسجد امام زمان(عج)، الزهرا (س) و جوادیه هرات، حمله های خونین شاه شهید، ریاست ۱۰ و قطعه رجال برجسته و چهارراهی زنبق می باشد.
وی تاکید کرد: در نظام های مردم سالار هر فرد کشور به شمول کسانی که در بطن نظام هستند حق دارند که از حقوق خود و مردم خود دفاع کنند و در برابر کاستی ها و نارسایی ها حکومت بایستند.
نور افزود: فعالیت های سیاسی و تشکیل ایتلاف ها به هیچ عنوان به معنای براندازی نظام نیست؛ بل اصلاح نظام را هدف قرار داده و ایتلاف‌ ملی برای نجات افغانستان هم اکنون از حمایت شخصیت‌های سیاسی کشور و مردم برخوردار است.
عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی افزود: این ایتلاف یک اتحاد استراتیژیک و پایدار است و به هیچ وجه شکننده نیست، تاکید ما این است که ایجاد موانع در برابر برگشت جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری هیچ صبغه قانونی ندارد، ما خواستار جدی آمدن جنرال دوستم و حضور شان به عنوان معاون اول ریاست جمهوری هستیم.
در همین حال او از راهبرد جدید امریکا استقبال کرد و گفت: ما از کشور دوست امریکا به‌خاطر کمک های‌شان قدردانی می کنیم؛ اما خواست ما از امریکا این است که حمایت و کمک های خود را به یک عده از افراد بی ریشه متمرکز نکنند.
وی تصریح کرد: این کمک ها نباید برای انحصار فردی قدرت در ارگ باشد؛ بل برای فرد فرد مردم افغانستان استفاده شود، زیرا انحصار قدرت در دست چند تن، بستر ناامنی را می‌سازد و بس.
احمدولی مسعود/: طرح وفاق ملی برای بیرون رفتن از چالش‌های کنونی است
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود نیز در این مراسم گفت که طرح وفاق ملی که پیام سالروز شهادت قهرمان و هفتۀ شهید در سال جاری است، در کابل، هرات و در حال حاضر در بلخ مورد تأیید همه طرف‌ها قرار گرفته است.
آقای مسعود گفت که ما نیازمند یک طرح جامع هستیم و وفاق ملی تنها راهبردی است که در محور آن می‌توان چالش‌های کنونی را برطرف کرد.
به گفتۀ او، دو سال دیگر به فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، ما امیدوار هستیم که انتخابات سرنوشت افغانستان را تغییر دهد. ما طرف دار برگزاری انتخابات به صورت شفاف و همه جانبه هستیم.
او گفت: در حال حاضر که وضعیت در نابسامانی قرار دارد و از ابعاد مختلف کشور تحت تهدید قرارد دارد، اختلاف‌های قومی، زبانی و سمتی در کشور برجسته شده است، ما ناگزیر هستیم که در چارچوب وفاق به برخی توافقات دست‌یابیم.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود گفت که مجاهدان افغانستان از هر تبار و قشر در برابر دشمن ایستادند و وفاق را ایجاد کردند. در زمان مقاومت نیز مردم از قشر و تبار مختلف در محور مقاومت‌ملی وفاق را تشکیل دادند و ما در حال حاضر که نابسامانی‌ها، بدامنی، اختلافات سمتی و قومی گسترده شده می‌توانیم وفاق را تشکیل دهیم.
آقای مسعود افزود که چنانچه جهاد و مقاومت مردم افغانستان درمحور وفاق ملی، معادلۀ جهان را تغییر داد و ژونال‌های غربی اعلام کردند که مسعود فاتح جنگ سرد است. ما نیزمی‌توانیم با جمع شدن در محور وفاق ملی، راه‌بیرون رفتن از چالش‌های کنونی را بسنجیم و کشور را از حالت کنونی نجات دهیم تا برای مردم امیدواری ایجاد شود.
آقای مسعود گفت که گروه‌های محتلف خواهان، رسیدن انتخابات زود هنگام، برگزاری لویه‌جرگه و حکومت موقت در کشور هستند و چند پارچه‌گی بین این گروه‌ها وجود دارد؛ اما این گروه‌ها می‌توانند با گرد آمدن در محور وفاق ملی یک برنامۀ جامع را در پیش گیریند.
آقای مسعود تأکید کرد که طرح ایجاد حکومت وحدت ملی برای بیرون رفتن از بحران بود که مسوولان موفق به تمثیل آن نشدند. اما اگر اکنون روی برخی موضوعات توافق نکنیم این بحران افزایش خواهد یافت.
او گفت که پیام طرح وفاق ملی، از کابل تا هرات، بلخ و هر گوشۀ افغانستان مورد استقبال قرار گرفته است.
آقای مسعود افزود که پیش از برگزاری انتخابات باید روی وفاق ملی توافقات صورت گیرد و در انتخابات متحدانه حرکت کنیم چون حالت کنونی برای مردم افغانستان قابل تحمل نیست.
آقای مسعود تأکید کرد که اگر انتخابات تحت نظارت این حکومت صورت گیرد، نتیجۀ آن بدتر از انتخابات سال‌های گذشته خواهد بود.
او گفت که ما در دیدار با شخصیت‌های محتلف کشور طرح وفاق ملی را پیشنهاد کردیم تا با جمع شدن در محور وفاق ملی از چالش‌های کنونی که دامن‌گیر مردم افغانستان باید بیرون رفت.
او گفت که نخبه‌گان افغانستان درتمام کشور باید وفاق ملی را برای مردم افغانستان مژده دهند.
داکتر عبدالله:» از طرح وفاق ملی حمایت می‌کنیم
هم‌چنان، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در این نشست با تأکید گفت که از پیام سالروز شهادت قهرمان ملی و هفتۀ شهید که (وفاق ملی) است حمایت می‌کنیم.
آقای عبدالله در مورد ایتلاف جدید زیر نام ایتلاف نجات افغانستان گفت که هرکسی حق دارد یک راه و روشی را در مطابقت با قانون و چارچوب قانونی کشور بنا بر مصلحت کشور در راستای تامین منافع کشورایجاد کند.
رییس اجرایی حکومت، گفت که ایتلاف‌ها و تشکیل ایتلاف‌های سیاسی چیزی‌ست که قانون افغانستان به آن اجازه داده و ایتلاف‌هایی که در راستای تامین صلح، اصلاحات و حاکمیت قانون و تحقق عدالت تشکیل شده، در مورد آن ممنوعیتی وجود ندارد.
اما عبدالله گفت یک نکته را می‌خواهم تاکید کنم که در هر حالت و شرایط باید زبان تفاهم و هم‌دیگرپذیری و شنیدن از یک‌دیگر یا با هم کنارآمدن را داشته باشیم.
آقای عبدالله در ادامه بیان داشت که شخصیت قهرمان ملی و شهید صلح پروفیسور برهان‌الدین ربانی، برای همه روشن است که برای آزادی، عدالت و صلح جان‌فشانی کردند.
آقای عبدالله گفت: در راستا تشکیل شوراها و جریان‌ها نظریات متفاوت وجود دارد، اما یک نکته را بگویم، وقتی گفته می‌شود که اراده‌یی به مبارزه با تروریسم وجود ندارد قابل پرسش است و اگر به این ترتیب گفته شود، سربازی که در صحنۀ جنگ و سنگر در دفاع از وطن و حاکمیت قرار دارد روحیه‌اش ضعیف می‌شود.
او گفت در زنده‌گی سیاسی و حیات اجتماعی مسایلی واقع می‌شود، اما هیچ وقت راه اصلی را که آرمان‌های شهدا و جهاد و مقاومت است، فراموش نخواهیم کرد.
آرمان قهرمان ملی، تأمین عدالت اجتماعی بود
احمدضیاءمسعود معاون حزب جمعیت اسلامی افغانستان دراین مراسم گفت: قهرمان ملی همیشه به این می‌اندیشید که چگونه برنامه‌ی عملی شود تا در آن عدالت اجتماعی تامین شود، چطور بتوانیم یک جامعه شهروندی را به میان بیاوریم و چگونه و از کدام طریق همه مردم افغانستان از آزادی‌های مدنی و سیاسی برخوردار شود و حاکمیت قانون در افغانستان تامین شود.
مسعود با انتقاد از داکتر عبدالله گفت: چرا پیروان شهید مسعود در برابر کسانی‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری تقلبات گسترده را انجام دادند، اعتراض نمی‌کنند.
وی همچنان افزود: چرا پیروان قهرمان ملی در برابر این‌که به احزاب سیاسی در حکومت نقشی داده نمی‌شود، هیچ اعتراضی نمی‌کنند و سکوت کردند؟
مسعود تاکید کرد که استاد شهید، برهان‌الدین ربانی، عمر عزیز خود را در مبارزات سیاسی سپری کرد.
او گفت: استاد ربانی شهید یک انقلاب بزرگ مردمی را به همکاری قهرمان ملی کشور و سایر قهرمانان برضد ابر قدرت جهان و تروریزم جهانی راه اندازی کرد و در نهایت توانستند موفق شوند.
این عضو جمعیت تاکید کرد: شهد ربانی شخصیتی بود که واقعا توانست با انعطاف پذیری در بین اقوام مختلف نفوذ کرده و حزب جمعیت اسلامی افغانستان را سرتاسری بسازد.
وی همچنان گفت: برای اولین بار درطول تاریخ افغانستان، رهبری سیاسی را می‌بنیم که با رفتار مسالمت‌آمیز و انعطاف‌پذیری سیاسی خود، قدرت سیاسی را از حکومت مجاهدین به حکومت موقت انتقال می‌دهد.
ضیاءمسعود در این مراسم گفت: قهرمان ملی کشور هم یک شخصیت ملی بود و هم یک شخصیت خیلی‌ها مذهبی و مسایل عقیده‌تی و عبادتی نزد آمرصاحب شهید حیثیت یک اصل را داشت.
او تاکید کرد: شهید مسعود، هیچ‌گاه موضوعات عقیده‌تی و دینی را با مسایل سیاسی قربانی نمی‌کرد و تا آخر برعقاید دینی و عبادتی خود استوار باقی ماند و آمرصاحب شهید همیشه به موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و….. با دید دینی می‌نگریست.
جنرال دوستم: شهید مسعود جنبش ضد تروریسم را رهبر کرد
در همین حال پیام جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری نیز در این مراسم به خوانش گرفته شد.
در این پیام تاکید شد که شهید استاد ربانی و قهرمان ملی کشور شهید مسعود، زنده‌گی پر از فراز و فرود خویش را در راه نجات وطن و مردم و در راه بیرون راندن تروریستان از افغانستان سپری کردند.
در این پیام آمده است که شهید مسعود و استاد ربانی شهید، باحضور فعال درسنگرهای جهاد و مقاومت، جنبش ضد دهشت و ترور را رهبری می‌کردند.
جنرال دوستم در این پیام تاکید کرده است: من که در سنگر مقاومت با این قهرمانان همراه بودم، به یادم دارم که این بزرگان در روزهای دشوار وضعیت را تحلیل و تجزیه می‌کردند و برمبنای واقعیت‌های کشور تصمیم می‌گرفتند.
وی تاکید کرده: این قهرمانان، ابر مردان با تقوا، درست کار و دوراندیشی بودند که با درست‌کاری و تقوای‌شان برای مردم الگو شدند و به عنوان یک الگو باقی ماندند.
مبارزات شهید مسعود در تحولات دهه‌های اخیر نقش برجسته داشته است
محمد ناطقی معاون حزب وحدت مردم افغانستان نیز طی سخنانی گفت: نقش مجاهدان درگذشته و در حال حاضر در ایجاد حکومت مخصوص بوده و است و تنها رهبران جهاد و مقاومت بودند که در برابر قشون سرخ و گروه تروریستی رزمیدند.
آقای ناطقی با بیان این که پروسۀ بن با حضور مجاهدان تشکیل شد، گفت که کارکرد رهبران جهادی به‌ویژه شهید مسعود قهرمان ملی کشور، در تحولات دهه‌های اخیر نقش برجسته داشته است.
به گفتۀ او، ادامۀ بازی‌های کنونی سیاسی در کشور برای ادامه حیات سیاسی مردم افغانستان خطر آفرین است. اما او تأکید کرد که ایجاد ایتلاف‌ها و نهادهای عدالت خواه که از بطن جامعه و مردم برخاسته‌اند، می‌توانند در ایجاد اصلاحات گسترده در نظام نقس برجسته را ایفا کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.