تاریخ نامگذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعلام شد

- ۲۸ قوس ۱۳۹۱

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ۲۳ حمل سال آینده خورشیدی را به عنوان روز نامگذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعیین کرده است.
مصدق خلیلی، معاون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که قرار بود مراسم نامگذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در ماه اول سال ۲۰۱۳ برگزار شود، اما به دلیل سردی هوای منطقه تصمیم گرفته شد که این مراسم در ماه اول سال آینده خورشیدی برگزار شود.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان کنفرانس اسلامی، آیسسکو، غزنی را پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ تعیین کرده است.
آقای خلیلی به بی‎بی‌سی گفت که در نظر است که شخصیت‌ها و مقام‌های فرهنگی و از جمله وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در این مراسم دعوت شوند و ارسال دعوتنامه به آنها از همین حالا آغاز شده است.
غزنی یکی از ناآرام‎ترین ولایت‌های افغانستان است که گروه طالبان در بخشهایی از آن نفوذ دارند و هر از گاهی علیه نیروهای دولتی دست به حمله می‌زنند.
با وجود این، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان تاکید کرد که مراسم نامگذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام حتماً در همین شهر برگزار خواهد شد.
بخشی از افتخارات شهر غزنی به زمانی برمی‌گردد که پایتخت سلسله غزنویان بود. غزنی در آن زمان علاوه بر آن که مرکز مهم سیاسی در منطقه شمرده می شد، محل تجمع دانشمندان، شاعران و نویسندگان بود.
سلسله غزنویان اقدامات مهمی برای توسعه علوم و به ویژه زبان و ادبیان فارسی انجام داده و بخشی از میراث فرهنگی حوزه زبان فارسی مربوط به دوره امپراتوری غزنوی است. فرمانروایان غزنوی در گسترش و ترویج اسلام و زبان فارسی در شبه قاره هند نقش اساسی داشته‌اند.
مصدق خلیلی همچنین گفت که بازسازی ۳۲ بنای تاریخی در غزنی و از جمله آرامگاه سلطان محمود غزنوی، شامل برنامه بزرگداشت از تمدن غزنی است که از آن جمله کار بازسازی ۱۷ بنا تکمیل شده و بقیه آنها تا پایان سال ۲۰۱۳ بازسازی خواهد شد.
اما آنگونه که جلال نورانی مشاور وزیر اطلاعات و فرهنگ به بی‌بی‎سی گفت، بخشی از برنامه‌های مقدماتی برای نامگذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام حذف شده است.
ساختن هتل و جاده به دلیل «پرهزینه بودن» آنها از برنامه حذف شده است. او افزود که در وضعیت کنونی چنین برنامه ها مقداری «شیک» به نظر می‌رسد.
با نزدیک شدن سال ۲۰۱۳ میلادی، منتقدان مقامهای دولت افغانستان را متهم کرده اند که زمینه آن را فراهم نتوانسته‌اند که از فرصت پیش آمده برای بزرگداشت از تمدن غزنی استفاده لازم شود.
اما مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ این انتقادها را رد کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.