امـریکا ۳۵۰۰ سـربـاز به افغـانستان مـی‌فرستـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 27 سنبله 1396 - ۲۶ سنبله ۱۳۹۶

امریکا درپی اعلام استراتژی جدید خود در قبال افغانستان و آسیای جنوبی، در نظر دارد تا حدود ۳۵۰۰ سرباز جدید به این کشور اعزام کند.
برخی از رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند که پس از اعلام استراتژی جدید، دونالد ترامپ تصمیم به افزایش نظامیان امریکایی به افغانستان را گرفته است، mandegar-3اما هنوز معلوم نیست که کشورهای پیمان انتلانتیک شمال( ناتو) چه تعداد سربازان تازه نفس به این کشور اعزام خواهند کرد.
این در حالی است که پیتر پاول، رییس کمیتۀ نظامی پیمان ناتو گفته است که اعضای این سازمان تا یک ماه دیگر شمار افزایش نیروهای خود در افغانستان اعلام می‌کند.
به گفته او، هنوز در مورد مشارکت اعضای ناتو در افغانستان ابهاماتی وجود دارد و تصمیم ما برای اعزام نظامیان در این کشور در ماه اکتبر نهایی خواهد شد.
بربنیاد گزارش‌ها، در حال حاضر سران کشورهای عضو ناتو رایزنی دارند تا چه تعداد سربازان جدید به افغانستان اعزام کنند.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که پس از خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴ صلاحیت نظامیان باقی‌مانده ناتو به رهبری امریکا در افغانستان محدود شده است و در چارچوب حمایت قاطع مسوولیت مشوره دهی و آموزش نیروهای افغانستان را عهده دار بودند.
اما، در طول این دو سال گروه‌های تروریستی داعش و طالبان حملات خود را گسترش دادند و ساحۀ نفو خود را وسیع ساختند. به اساس گزارش‌ نهادهای ناظر، طالبان به بیش از ۶۰ درصد خاک افغانستان حاکمیت پیدا کردند.
اما، پس روی کار آمدن ادارۀ دونالد ترامپ رییس جمهور جدید ایالات متحدۀ امریکا و اعلام استراتژی جدیدش در قبال افغانستان، نظامیان آن کشور از صلاحیت‌های بیشتر در امور عملیات نظامی و هدف گرفتن سران گروه‌های تروریستی برخورد دار شدند.
دراین استراتژی روی نابودی طالبان و سایر گروه‌های تروریستی تأکید شده است. جنرال جان‌نیکلسون فرماندۀ کل نیروهای ناتو در افغانستان پس از اعلام استراتژی امریکا به تاریخ ۲۶ اکست گفت که تا نابودی تمام گروه‌ طالبان و سایر گروه‌های دهشت افگن در افغانستان باقی خواهند ماند.
هرچند تا هنوز آشکار نشده است که کشورهای عضو ناتو چی‌ تعداد سرباز تازه نفس برای افغانستان اعزام می‌کنند، اما، یک مقام امریکایی که نخواسته نامی از او گرفته شود، به واشنگتن‌پُست گفته است که با وجود اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان، ناتو و واشنگتن هم‌چنان تلاش دارند تا نقشه راه خود را در جنگ ۱۶ ساله افغانستان ترسیم کنند.
این مقام امریکایی در ادامه اعزام ۳۵۰۰ سرباز اضافی به افغانستان را راه حل کوتاه مدت خوانده و افزوده، امریکا چگونگی و شمار نیروهای اعزامی تا سال ۲۰۱۸ برای افغانستان بررسی می‌کند.
با این حال، وزیر دفاع کشور آلبانی یک عضو ناتو اعلام کرد که کشورش ۴۰ نظامی دیگر را به افغانستان اعزام می‌کند.
اولتا ژاکا وزیر دفاع آلبانی، از تمایل کشورش برای اعزام سومین گروهِ پیاده‌ نظامیان به افغانستان خبر داده است.
وزیر دفاع آلبانی تصریح کرده که این گروه نظامیان کشور آلبانی با دیگر نظامیان آلبانی در عملیات حمایت قاطع نیروهای ناتور در افغانستان ملحق خواهد شد.
ژاکا اعلام کرد که این اعزام در واکنش به استراتژی جدید امریکا و درخواست ترامپ از اعضای ناتو برای افزایش نیروها در افغانستان صورت گرفته است.
گفتنی است که کشور آلبانی در سال ۲۰۰۹ به پیمان ناتو پیوست و درحال حاضر حدود ۸۰ نظامی در افغانستان دارد که در چارجوب ماموریت حمایت قاطع در هرات و کابل به آموزش و مشوردهی نظامیان افغانستان مشعول هستند.
این در حالی است که کشورهای عضو ناتو به رهبری امریکا حدود ۱۳۰۰ سرباز خارجی به شمول ۸۴۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان دارند که در چوکات مأموریت حمایت قاطع مصروف آموزش و مشوره دهی نظامیان افغانستان هستند.
آگاهان می‌گویند که امریکا مصروف طولانی‌ترین جنگ خود در افغانستان است، کشوری که در طول ۱۷ سال بیش از ۷۰ ملیارد دالر هزینۀ نظامی و بازی در این کشور کرده است. هم‌چنان، گزارش‌های نشر شده از قول پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا نشان می‌دهد که این کشور بیش از ۱۲۰۰ نظامی و ۲۰۰۰ ملکی خود را در جنگ افغانستان در برابر تروریسم از دست داده است. هم‌چنان بیش از ۲۰ هزار نظامی و اجیران این کشور در جنگ شانزده‌ سالۀ در افغانستان مجروح شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.