رییس کمیتۀ نظامی ناتو: افـزایش نیرو در افغـانستان ثبـات مـی‎‌آورد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۸ سنبله ۱۳۹۶

رییس کمیتۀ نظامی ناتو می‌گوید که افزایش نیروهای این سازمان می‌تواند سبب تأمین ثبات در افغانستان گردد.
این اظهارات پس از بیان راهبرد جدید امریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا صورت می‌گیرد. بر بنیاد مواد این راهبرد، امریکا مصمم در امر مبارزه و نابودی mandegar-3گروه‌های تروریستی است و عملی‌شدن آن نیاز به همکاری‌های بی‌شمار ملکی و نظامی می‌باشد.
پیتر پاول، رییس کمیتۀ نظامی ناتو که در پایان نشست وزیران دفاع ناتو در آلبانیا با رسانه‌ها صحبت می‌کرد، به سهم‌گیری بیش‌تر ناتو در بخش‌های مختلف هم‌کاری با نیروهای افغانستان تأکید کرده است.
آقای پاول در پایان نشست سه روزۀ وزیران دفاع ناتو گفته است که افزایش نیروهای ناتو و آموزش و مشوره‌دهی این نیروها برای نظامیان افغانستان، پیش‌رفت نیروهای افغانستانی را تضمین خواهد گرد.
جنرال پاول گفت: افزایش قوای ناتو در افغانستان ثبات این کشور را در درازمدت یقینی خواهد ساخت. وزیران دفاع پیمان ناتو درک کرده‌اند که سهم‌شان را در افزایش قوا در افغانستان وسیع‌تر سازند، اما تصمیم در مورد بعداً گرفته می‌شود.
سازمان ناتو در سال‌های پسین برای بازسازی و توان‌مند کردن نیروهای امنیتی افغانستان تلاش‌های زیادی انجام داده و در سال‌های نخست ماموریت خود نیروهای ناتو به گونۀ مستقیم با گروه های تروریستی در نبرد بوده اند.
آقای پاول بیان داشت: «افزایش قوا، مأموریت آموزشی، مشوره‌دهی و همکاری ما را تقویت می‌بخشد که بر اساس آن، ناتو و ۳۹ عضوش یقینی خواهند ساخت که نظامیان افغانستان به طور کافی پیشرفت کرده و در درازمدت ثبات داشته باشند. آنچه حال نیاز است، سهم بیشتر در بخش‌های مختلف می‌باشد، مانند همکاری با قوای هوایی افغانستان، پیشرفت نیروهای خاص آنان و همکاری در حفظ نظامیان و قوای خاص.»
رییس کمیتۀ نظامی ناتو افزود که مهم‌ترین موضوع برای سازمان، راهبرد جدید امریکا برای افغانستان بود و بعد از اعلان آن، مسایلی روشن شده اند که بر اساس آن ناتو سهمش را ادا می‌کند.
گفتنی است که رییس‌جمهور امریکا حین اعلان راهبرد جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، از اعضای ناتو خواست تا یکجا با امریکا سربازان بیشتر به افغانستان بفرستند.
در این حال، وزارت دفاع ملی کشور گفته است، مهم است که ناتو بر اساس نیازمندی افغانستان سرباز بفرستد.
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی گفته است که تقویت قوای هوایی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان از نیازمندی‌های اساسی کشور به حساب می‌آید.
او گفته است: «این‌که چه تعداد سرباز می‌آید یا نمی‌آید، موضوع مورد بحث برای ما نیست، کار آنان است که فیصله کنند. آنچه برای ما مهم می‌باشد، این است که در بخش‌های که به آن نیاز داریم، افراد کافی با ما موجود باشند تا کمک کنند، به طور مثال در بخش آموزش‌دهی و تقویت قوای هوایی نیاز به همکاری داریم.»
چنانچه ایالات متحده در بدل حمایت بدون دریغ به افغانستان خواهان آوردن اصلاحات و مبارزه بر ضد فساد اداری در کشور شده است، ناتو نیز تأکید دارد که مقامات افغانستان باید اصلاحاتی را در بخش‌های اداری دولت‌شان به میان بیاورند.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اطمینان می‌دهد که تلاش‌های جدی حکومت افغانستان برای محو فساد ادامه دارد.
یک ماه فرصت تا رسیدنِ سربازان تازه نفس
این درحالی است که کشورهای عضو ناتو روز یکشنبه اعلام کردند که برای تصمیم‌گیری در مورد تقاضای واشنگتن مبنی بر فرستادن سربازان تازه‌نفس به افغانستان، به یک ماه وقت نیاز دارند.
کشورهای عضو ناتو اعلان کردند که ضرورت فرستادن سربازان تازه‌نفس به افغانستان را درک می‌کنند، اما پس از مشوره با حکومت‌های خود در این مورد تصمیم می‌گیرند.
جنرال پیتر پاول، رییس کمیتۀ نظامی ناتو در جلسۀ روز یکشنبۀ وزیران دفاع ناتو در کشور البانیا به خبرنگاران گفته بود که نماینده‌گان کشورهای عضو برای مشوره با حکومت‌های خود یک ماه مهلت خواستند.
جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتشِ امریکا و جنرال جان نیکولسن، فرمانده نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان در این جلسه از کشور عضو پیمان خواستار اعزام سربازان تازه‌نفس به افغانستان شدند.
جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا چند ماه قبل از متحدان پیمان ناتو خواستار شده بود که مأموریت در افغانستان را به پیروزی برسانند، در غیر آن، برای نیرومند شدن گروه‌های دهشت‌افگن آماده‌گی بگیرند.
در این میان، جنرال کورتیس سکاپاروتی، فرمانده عمومی نیروهای متحد ناتو به گردهم‌آیی آلبانیا گفت که توقع می‌رود همۀ کشورهای عضو ناتو قبل از گردهم‌آیی بعدی کمیتۀ نظامی این سازمان، تا پایان ماه اکتوبر در بارۀ اعزام سربازان به افغانستان تصمیم نهایی خود را ارایه کنند.
مقامات ناتو پیش از این گفته بودند که بیش از ۱۵ کشور عضو این پیمان برای اعزام سربازان بیشتر به افغانستان آماده‌گی نشان داده اند، اما شمار دقیق این عساکر هنوز معلوم نیست.
کشور میزبان البانیا که در حال حاضر در افغانستان ۸۳ سرباز دارد، گفت که سی سرباز دیگر به افغانستان می‌فرستد.
گفتنی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا ماه گذشته با اعلام راهبرد تازۀ واشنگتن برای افغانستان و جنوب آسیا، زمینۀ فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان را فراهم ساخت.
رییس‌جمهور امریکا اما نگفت که چه شمار سربازِ تازه‌نفس به افغانستان می‌فرستد، اما مقامات این کشور گفتند که امکان دارد به یازده هزار سربازی که از پیش در افغانستان حضور دارند، چهار هزار دیگر افزوده شود.
جلسۀ سه روزۀ وزیران دفاع ناتو در تیرانا مرکز البانیا پایان یافت که در آن مسایل مهم مربوط به افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هدف از گردهم‌آیی وزیران دفاع ناتو در آلبانیا، بحث در مورد تجهیز و آموزش نیروهای ویژۀ افغانستان گفته شده بود تا این نیروها امنیت کشور خود را تأمین کنند. برگزار کننده‌گان این گردهم‌آیی گفتند که برای بالا بردن معنویات سربازان افغانستان و ظرفیت نیروهای هوایی این کشور تلاش‌های به سطح بلند جریان دارد.
ناتو در حال حاضر حدود ۱۳ هزار سرباز مستقر در افغانستان دارد که در چارچوب مأموریت حمایت قاطع، قوای امنیتی افغانستان را آموزش داده و با آنان همکاری می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.