پیام شورای عالی صلح به طالبان: احیای امارت اسلامی اشتباه و دست ‌نیافتنی‌ است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 1 میزان 1396 - ۳۱ سنبله ۱۳۹۶

شورای عالی صلح روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، ۳۰ سنبله، از روز جهانی صلح گرامی داشت کرد. در محفلی که به همین مناسبت در دفتر این شورا برگزار گردیده بود، در آن شمار زیادی از مقام‌های ارشد حکومتی، اعضای پارلمان، سیاست‌مداران و شهروندان اشتراک کرده بودند.
mandegar-3سخنرانانِ این محفل گفتند که هیچ کشوری با حمایت از گروه‌های تروریستی در برابر دولت و سایر گروه‌ها به منافع خود دست نمی‌یابد.
برگزار کننده‌گانِ این محفل با بیان این‌که دولت خواهان «تسلیمی و ذلت مخالفان مسلح نیست»، گفتند که فکر احیای امارت اسلامی اشتباه و تحقق نیافتنی است.
دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این محفل گفت: باید ذهنیت‌ها را برای تحقق صلح و هم‌دیگرپذیری آماده کنیم. تا زمانی‌که راه‌ حلی سیاسی برای آوردن صلح در افغانستان پیدا نشود، جنگ در افغانستان ادامه خواهد یافت.
آقای عبدالله می‌گوید که حکومت به این باور نیست که جنگ را با جنگ خاتمه دهد، اما وقتی ضرورت باشد، در دفاع قرار دارد و قربانی خواهد داد.
رییس اجرایی با بیان این‌که کشورهای منطقه نباید زمینه را برای گروه‌های تروریستی مخالف افغانستان مساعد سازند، گفت: «هیچ کشوری با حمایت از یک گروه تروریستی مخالف مسلح در برابر دولت و سایر گروه‌ها به منافع خود دست نمی‌یابد».
او در پیوند به نگرانی از حضور داعش در افغانستان بیان داشت: نگرانی کشورهای منطقه دربارۀ داعش قابل درک است؛ اما راه‌حل حمایت و تقویت یک گروه‌ مخالف مسلح دیگر در برابر آن گروه نیست.
عبدالله عبدالله در ادامۀ سخنانش به بُعد داخلی صلح اشاره کرد و گفت: «تا زمانی که ما روحیهٔ وحدت و هم‌پذیری را در خود تقویت نکنیم و دیگران را به خاطر مذهب، زبان و منطقه از خود جدا پنداریم، به صلح دست نمی‌یابیم. ما باید ذهنیت‌ها را برای تحقق صلح و هم‌دیگرپذیری آماده کنیم.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اظهار داشت: دولت در برابر هیچ گروه مخالف مسلح تبعیض ندارد، در صورتی که پیام‌آور صلح خودش دست به کشتار دیگران نزند».
آقای عبدالله افزود که در صلح خیر دوطرف است، اما در آن هیچ‌کس نمی‌تواند به منافع خود صددرصد دست یابد و یا آن را از دست دهد، چون این یک راه بینابین است.
آقای عبدالله از صلح با حزب اسلامی به عنوان یک دست‌آورد یاد و اما تأکید کرد که این نمونه را باید یک مثال قابل مطرح کردن ساخت: «مردم باید باورشان به صلح تقویت شود، نه این‌که تشویش برای‌شان ایجاد شود.»
سخنان رییس اجرایی در پیوند به حزب اسلامی در حالی بیان می‌شود که در این اواخر اظهارات جنجال‌برانگیز گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به موجی از اعتراضات در میان شهروندان دامن زده است.
در سویی دیگر، محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح در سخنرانیِ در این محفل گفت که در نتیجۀ جنگ افغانستان، نه حکومت پیروز خواهد شد و نه مخالفان مسلح.
آقای خلیلی می‌گوید که تنها راهِ ختم جنگ در افغانستان، تفاهم و صلح است. او بار دیگر ضمن دعوت از مخالفان مسلح به صلح، تأکید کرد که دولت به دیدگاه مخالفان مسلح احترام می‌گذارند و خواهان «تسلیمی و ذلت آنان نیست».
رییس شورای عالی صلح گفت: «مصالحه داد و ستد است. باید چیزی بدهیم و چیزی را بگیریم. هر دو طرف باید احساس عزت‌مندی کنند و هر دو طرف باید عزت‌مندانه زنده‌گی کنند.»
آقای خلیلی از صلح با حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار به عنوان یک نمونۀ «خوب» یاد کرد که به گفته او، اکنون هر دو طرف از آن راضی هستند.
رییس شورای عالی صلح تایید کرد که تاکنون ضعف‌هایی در کار این شورا وجود داشته، اما بیان داشت که کارهای خوبی نیز انجام شده است و شورا از این پس نیز بدون اهمیت به پروپاگندها، به طور جدی به کارشان ادامه خواهند داد.
کریم خلیلی ضمن درخواست از مخالفان مسلح برای پیوستن به پروسۀ صلح اظهار داشت: «فکر احیای امارت اسلامی اشتباه و تحقق نیافتنی است، به دلیل این‌که امروز افغانستان تغییر کرده است».
همزمان بااین، فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا نیز از شورای عالی صلح خواست تا تمام توجه خود را معطوف به صلح با طالبان نکند، بلکه مسایل داخلی کشور را نیز مدنظر داشته باشد.
آقای مسلم‌یار افزود که باید اختلافات سیاسیی که در داخل نظام جریان دارد و تلاش‌هایی که برای تفرقه میان مردم ادامه دارد، نیز به واسطۀ این شورا رفع شود.
او هُشدار داد که اگر از دامن زدن به مسایل قومی در کشور جلوگیری نشود، افغانستان با مشکل تاریکی گذشته روبه‌رو خواهد شد. رییس مجلس سنا از طالبان نیز خواست که بیشتر از این کشور را ویران نکنند و با ادامۀ جنگ زمینه مداخلات خارجی را در افغانستان فراهم نسازند.
هم‌چنان برخی دیگری از شرکت کننده‌گان مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی صلح، تلاش برای تأمین صلح در کشور را تنها مسوولیت شورای عالی صلح نمی‌دانند و می‌گویند، هر شهروند افغانستان باید در این زمینه سهم خودش را ادا کند.
شورای عالی صلح افغانستان در میزانِ سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد. این شورا را پروفیسور برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان رهبری می‌کرد.
آقای ربانی در سنبله ماه سال ۱۳۹۰ در یک حملۀ انتحاری به شهادت رسید. پس از او، صلاح‌الدین ربانی، پسرش سرپرست شورای عالی صلح شد. پس از او، سیداحمد گیلانی ریاست شورا را به عهده گرفت و پس از درگذشت او، کریم خلیلی به عنوان رییس این شورا تعیین شد.
روز جهانی صلح همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود. این روز نخستین‌بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد و از آن زمان توسط بسیاری کشورها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و افراد مختلف ادامه یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.