اتحادیۀ ژورنالیستان: ۲۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران در یک ماه ثبت شده است

گزارشگر:یک شنبه 2 میزان 1396 - ۰۱ میزان ۱۳۹۶

mandegar-3در یک ماه گذشته حدود ۲۰ رویداد خشونت‌‌ در برابر خبرنگاران در مرکز و ولایت‌های کشور ثبت‌شده است.
فهیم دشتی، عضو کمیسیون مشترک خبرنگاران و حکومت، دیروز در نشستی خبری در کابل گفت، این رویدادهای خشونت شامل ۲ رویداد بازداشت خبرنگاران در خوست، ۴ رویداد تهدید مستقیم در هلمند، ۱ رویداد سوء‌قصد و باقی‌ماندۀ آن تهدید از طریق تیلفون همراه و شبکه‌های مجازی می‌شوند.
آقای دشتی می‌گوید، در ۴ رویداد خبرنگاران در هلمند به گونۀ مستقیم از سوی هراس‌افگنان تهدید شده‌اند؛ اما در بارۀ دیگر خبرنگاران که از سوی چه‌کسانی تهدید شده‌اند جزییات نمی‌دهد.
به گفتۀ آقای دشتی، برخی از این پرونده‌ها حل‌و‌فصل شده، برخی آن‌ها زیر بررسی قرار دارند و شماری هم به نهادهای عدلی و قضایی فرستاده شده‌اند و ۱۷۲ پروندۀ خشونت در برابر خبرنگاران که از سال‌های گذشته مانده‌اند نیز زیر بررسی قرار دارند.
مسوولان کمیسیون مشترک خبرنگاران و حکومت می‌گویند، برای جلوگیری از برخورد نادرست شماری از نیروهای امنیتی با خبرنگاران هنگام رویدادهای انتحاری و انفجاری، کمیته‌یی مشترکی از سوی وزارت‌های دفاع ملی و داخله و ریاست عمومی امنیت ملی ایجاد خواهد شد.
به گفتۀ آنان، این کمیته در گام نخست کارشیوه‌یی را تهیه می‌کند که در صلاحیت‌های خبرنگاران و نیروهای امنیتی به گونۀ واضح تعریف می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.