تداوم مذاکرات طالبان و امریکاییان و پیامدهای آن

گزارشگر:محمدجواد رحیمی/شنبه 6 دلو 1397 - ۰۶ دلو ۱۳۹۷

در این شکی نیست که تأمین صلح و ثبات در کشور، حق اساسی و نیازمندی واقعی ملت دردمند افغانستان می‌باشد اما چند مورد دیگر را نیز باید ذکر نمود. نخست، حکومت وحدت ملی نه تنها در امر تأمین صلح و ثبات ناکام ماند بلکه تا حال هیچ‌گونه میکانیسم مشخص، ملی و همه‌شمول برای روند مصالحه و مبارزه را نیز طرح و فراهم نتوانست. این امر برای دونالد ترامپ یک فرصت بزرگ و تاریخی را مساعد کرد تا با یک تغییر چشم‌گیر، مذاکرات و

taliban-iran

گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان را آغاز کند و با خروج نیروهای امریکایی از کشور، یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش را عملی کند.

زمانی که ترامپ مبارزات انتخاباتی‌اش را آغاز کرد، برای ملت امریکا چند وعدۀ بزرگ، جدید و جنجالی سپرد از جمله خروج امریکا از توافق‌نامۀ هسته‌یی با ایران، منع ورود مسلمانان به امریکا، جابه‌جایی جمهوریخواهان در رأس دادگاه عالی امریکا، لغو بیمه صحی اوباما، تصویب طرح اصلاحات مالیاتی، اعمار دیوار مرزی میان مکسیکو و امریکا و خروج نیروهای امریکایی از کشورهای خارجی از جمله افغانستان از مهمترین وعده‌های ترامپ به امریکاییان بود.

از آنجایی که اکثریت مجلس سنا، مجلس نماینده‌گان و دادگاه عالی امریکا اعضای حزب جمهوریخواه بودند، ترامپ به ساده‌گی توانست اکثریت وعده‌هایش را عملی کند. ترامپ رهبری دادگاه عالی را به دست جمهوریخواهان سپرد، از توافق‌نامۀ هسته‌یی ایران بیرون شد، ورود شهروندان چند کشور مسلمان‌نشین به امریکا را ممنوع کرد، بیمه صحی اوباما را لغو و طرح اصلاحات مالیاتی را توسط کانگرس به تصویب رساند، و نهایتاً، حکم خروج نیروهای امریکایی از سوریه را نیز صادر کرد، اما چند مورد محدود از وعده‌های ترامپ ناتکمیل باقی ماند که عبارت اند از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و اعمار دیوار مرزی میان امریکا و مکسیکو.

ترامپ برای تحقق وعده‌اش مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به یک فرصت نیاز داشت که فقدان یک ارادۀ قاطع و نبود یک میکانیسم ملی و همه‌شمول در خصوص مصالحه و مبارزه در حکومت وحدت ملی و خواست‌های مکرر طالبان و حامیان آنها برای آغاز مذاکرات مستقیم با امریکا، این فرصت طلایی را برای ترامپ مساعد ساخت تا با استفاده از آن، نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند و یکی از مهمترین وعده‌هایش را تطبیق نماید تا با استناد به وعده‌های تطبیق شده‌اش، یکبار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در امریکا پیروز گردد.

حالا که از یک‌طرف یک‌سال برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا باقی مانده و از طرف دیگر، مذاکرات و گفت‌وگوهای مستقیم میان طالبان و نماینده‌گان امریکا به طور پی در پی تداوم یافته، بیشتر از توافق روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حرف زده شده و طالبان نیز وعده خواهند سپرد که نه تنها از خاک افغانستان علیه امریکا حمله نخواهند کرد بلکه مانع فعالیت‌های هراس‌افگنانه داعش و القاعده در خاک افغانستان نیز خواهند شد. در این شکی نیست که خروج نیروهای امریکایی، برای ترامپ یک پیروزی تلقی خواهد شد اما تغییرات چشم‌گیری در افغانستان را نیز به دنبال خواهد داشت که ایجاد حکومت موقت و تغییرات اساسی و بنیادی در ساختار نظام از مهمترین و جدی‌ترین موارد خواهد بود.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.