کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل: جهان آواره‌های افغانستان را حمایت کند

گزارشگر:رعنا نظری - ۲۳ قوس ۱۳۹۸

کمیساریای عالی پناهندهگان سازمان ملل متحد (UNHCR) خواستار تشدید حمایت‌ها از آواره‌های افغانستان شد و اعلام کرد که شهروندان افغانستان بزگ‌ترین گروه پناهجویانی است که خود را به اروپا می‌رسانند.
بابار بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندهگان سازمان ملل در آستانۀ نخستین نشست جهانی پناهندهگان که قرار است در روزهای آینده در ژنو برگزار شود، در کنفرانسی خبری گفت: تا به این لحظه، نزدیک به ۷۰ هزار مهاجر خود را به شرق مدیترانه رسانده‌اند که ۳۷.۴ درصد از mandegarافغانستان بوده‌است.
او افزود: از آنجایی که ما وارد پنجمین دهه آوارهگی شهروندان افغانستان می‌شویم، حدود ۴۰۶ میلیون افغانسانی همچنان در سراسر جهان آواره و بی‌خانمان هستند. این آمار شامل ۲۰۷ میلیون فردی است که به عنوان پناهجو ثبت‌نام کرده‌اند و ما بقی در داخل افغانستان آواره و بی‌خان‌مان هستند.
بابار بلوچ تصریخ کرد: در آمار سراسری کمیساریای عالی پناهندهگان سازمان ملل، افغانستانی‌ها بزرگ‌ترین گروه محروم و آواره به شمار می‌آیند.
براساس کمیساریای عالی پناهندهگان سازمان ملل، اکثریت قریب به اتفاق ۹۰ درصد از پناهجویان افغانستانی در پاکستان و ایران هستند.
همچنین اکثریت قریب به اتفاق آواره در داخل وخارج از کشور، افراد جوان هستند. در پاکستان و ایران نزدیک به یک سوم پناهجویان افغانستانی زیر ۲۵ سال هستند.
بلوچ گفت: این پناهجویان جوان، آیندۀ افغانستان هستند و وجودشان برای ساخت جوامع افغانستان ضروری و حیاتی است اما آنها برای انجام این کار به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.