وزارت صحت: طالبـان خـواهان گمـاشتن افـرادشان در مـراکز درمانـی ارزگـان هستنـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 4 میزان 1396 - ۰۳ میزان ۱۳۹۶

مسوولان در وزارت صحت‌عامه، با اشاره به مسدود شدن مراکز درمانی در ولایت‌های ارزگان و بادغیس، می‌گویند که گروه طالبان خواهان استخدام افراد‌شان در نهادهای صحی ولایت ارزگان شده‌اند.
mandegar-3وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت‌عامه با اشاره به مسدودشدن مراکز درمانی در ولایت ارزگان از طرف گروه طالبان در مصاحبه با روزنامۀ مانگار گفت: گروه طالبان به‌شکل غیر رسمی در خواست استخدام افراد وابسته‌ به این گروه را در مراکز درمانی در ولایت ارزگان کرده‌اند. او هم‌چنان ادامه داد که طالبان خواهان افزایش مراکز جراحی در ولایت ارزگان نیز هستند و به همین مناسبت مراکز درمانی را به‌روی مردم بسته‌‌اند.
این درحالی است که دو روز پیش گروه طالبان به ‌شمول بیمارستان مرکزی ولایت ارزگان، بیش از ۵۰ مرکز درمانی را در ولسوالی‌ها و مرکز این ولایت مسدود کردند.
هم‌چنان، گروه طالبان ۲۵ مرکز درمانی را در ولایت بادغیس مسدود کرده‌اند. مسوولان در ریاست صحت بادغیس می‌گویند، طالبان در جریان سه روز با تماس‌های تیلفونی و فرستادن هشدارنامه‌ها از این ریاست خواستند تا ۲۵ مرکز درمانی را در ۵ ولسوالی این ولایت به روی بیماران ببندند.
آنان می‌گویند که به هشدارهای طالبان توجهی نکردند و سرانجام این گروه امروز ۲۵ مرکز درمانی را در پنج ولسوالی به روی بیماران بسته‌اند.
عبدالطیف روستایی، سرپرست ریاست صحت بادغیس می‌گوید که مراکز درمانی مسدود شده در بخش‌هایی از ولسوالی‌های جوند، قادِس، بالامرغاب، مُقر و شهر قلعه‌نوی این ولایت که زیر ادارۀ طالبان است، موقعیت دارند.
آقای روستایی می‌گوید که در این ۲۵ مرکز درمانی، حدود نیمی از بیماران ولایت بادغیس درمان می‌شدند و با بسته‌شدن این مراکز باشنده‌گان این ولسوالی‌ها با دشواری‌های زیادی روبه‌رو ‌شده‌اند.
اما، وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت، با اشاره به بسته شدن مراکز درمانی در ولایت بادغیس، گفت که گروه طالبان ۲۵ مرکز عرضۀ خدمات صحی را در این ولایت بسته‌بودند، اما با تلاش‌های که از طرف اهالی منطقه محاسن سفیدان صورت گرفته است، ۱۳ مرکز درمانی دوباره باز شده‌اند.
آقای مجروح بسته شدن مراکز درمانی را در ولایت متأثر کننده دانسته می‌افزاید که سکتور صحی نهاد غیر سیاسی است و هرنوع برخورد سیاسی با این نهادها سبب صدمه رسیدن به افراد ملکی می‌شود.
آقای مجروح با شاره به بسته شدن بیش از ۵۰ مرکز صحی در ولایت ارزگان، نیز گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در این ولایت به‌شمول شفاحانۀ ولایتی ارزگان، بیست مرکز درمانی در این ولایت دوباره باز شده‌اند و تلاش‌ برای بازگشایی سایر مراکز درمانی جریان دارد.
آقای مجروح با اشاره دلیل بستن مراکز درمانی در ولایت ارزگان از طرف گروه طالبان، گفت: جانب مقابل ( گروه طالبان) خواهان استخدام افرادشان در سکتور صحت در این ولایت شده‌اند و هم‌چنان، خواهان افزایش مراکز جراحی در مراکز درمانی در ولایت ارزگان هستند.
سخنگوی وزارت صحت، با بیان این‌که این در خواست‌ها به‌شکل غیر رسمی به‌آن‌ها رسیده‌است، افزود: وزارت صحت به اساس ظرفیت‌‌های دست‌داشته خویش برای ایجاد مراکز صحی در ولایت اقدام خواهد کرد.
آقای مجروح در پاسخ به پرسشی که پاسخ وزارت صحت به درخواست استخدام افراد از طرف گروه طالبان چیست؟ گفت: تا هنوز این در خواست به‌شکل رسمی صورت نگرفته است. اما به‌شکل غیر رسمی چنین اطلاعات برای ما رسیده‌است.
آقای مجروح تأکید کرده که برخورد سیاسی به نهادهای صحی، سبب محرومیت مردم از دسترسی به خدمات صحی می‌شوند.
آقای مجروح می‌گوید که سکتور صحت به‌گونۀ بی‌طرفانه به همۀ مردم رسیده‌گی می‌کند و افراد را به اساس شایسته‌گی و این‌که مورد تأیید مردم منطقه باشند استخدام می‌کنند.
سخنگوی وزارت صحت با اشاره به کمبود پزشکان در ولایت‌های دور دست، گفت: در ولایت‌های دور دست خدمات صحی معیاری صورت نمی‌گیرد و فقدان منابع انسانی به‌ویژه پزشکان زن در ولایت‌ها یکی چالش‌های فرا راه خدمات درمانی است که نیاز به برنامه‌های آموزشی دراز مدت دارد. اما وزارت صحت تلاش می‌کند تا به این مشکلات رسیده‌گی‌ کند.
این در حالی است که بسته شدن مراکز درمانی در ولایت‌ها، سبب نگرانی جدی مردم شده‌ است. فیض‌محمد میرزازاده، معاون والی بادغیس پس از مسدود شدن مراکز درمانی در این ولایت گفته است که تلاش دارند تا با پادرمیانی اعضای شورای صلح، این مراکز را دو باره باز کنند.
هم‌چنان، شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌هایی که مراکز درمانی در آن‌ها بسته‌شده‌اند با ابراز نگرانی می‌گویند، اکنون ناگزیرند برای درمان بیماران‌شان یا به داکتران محلی مراجعه کنند و یا با هزینۀ زیاد آنان را به مراکز درمانی دور دست ببرند.
این درحالی است که پیش از نیز شماری از کارمندان صحی در برخی از ولایت‌ها از طرف گروه طالبان ربوده شده‌ بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.