امریکا ۶۸۸ میلیون دالر به اسلام‌آباد می‌پردازد

- ۲۸ قوس ۱۳۹۱

وزارت دفاع امریکا در ماه جاری میلادی کنگره این کشور را به طور کامل از این موضوع آگاه کرد که قصد دارد مبلغ ۶۸۸ میلیون دالر را به پاکستان برای تامین هزینه استقرار ۱۴۰ هزار نیروی ارتش در منطقه مرزی نزدیک به افغانستان بپردازد؛ امری که تلاشی برای عادی سازی حمایت از ارتش پاکستان پس از دو سال بحران است.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، حامی اصلی پرداخت این مبلغ به دولت پاکستان نامزد پست وزارت امور خارجه امریکا سناتور جمهوری ‌خواه ایالت ماساچوست، جان کری است.
سناتور کری از جانب باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا به عنوان نامزد این پست در نظر گرفته شده تا جایگزین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه کنونی امریکا شود.
جان کری هم اکنون رییس کمیته امور خارجه سنای امریکاست و سفرهای زیادی را به عنوان نماینده به پاکستان داشته است.
این سفرها به ویژه پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در ابیت آباد پاکستان توسط نیروهای امریکایی در مه سال ۲۰۱۱ میلادی انجام شد. وی همچنین یکی از تدوین‌کنندگان قانونی است که بر اساس آن به مدت پنج سال مبلغ ۵ / ۷ میلیارد دالر کمک غیرنظامی از جانب امریکا به پاکستان ارایه می‌شود.
همچنین دولت امریکا مبلغ دو میلیارد دالر به صورت سالانه برای کمک‌های امنیتی به پاکستان در نظر گرفته که حدوداً نیمی از این مبلغ قرار است برای عملیات نظامی مقابله با تروریسم به اسلام آباد پرداخت شود.
تاکنون پرداخت حجم بسیار زیادی از این پول که «تامین مالی ائتلاف ناتو» خوانده می‌شود، به تاخیر افتاده و علت آن هم تنش‌های موجود میان دولت اسلام آباد و واشنگتن در خصوص حمله به خاک پاکستان برای کشتن بن لادن و همچنین کشته شدن ۲۴ نظامی پاکستانی از سوی نیروهای امریکایی است؛ امری که باعث شد تا پاکستان مسیرهای ترانزیت کالا و مایحتاج ناتو به افغانستان را در سال گذشته مسدود کند.
طرح پرداخت مبلغ ۶۸۸ میلیون دالر به پاکستان از زمان ارایه به کنگره در هفتم دسامبر سال جاری باعث اعتراضاتی شده است.
مقام‌های امریکایی و پاکستانی می‌گویند که عدم واکنش از سوی دو کشور از زمان بازگشایی مسیرهای ترانزیتی توسط اسلام آباد، تاکیدی بر این مساله است که چگونه روابط اسلام آباد و واشنگتن به صورت تدریجی بهبود یافته است.
نامزدی جان کری به عنوان وزیر امور خارجه امریکا در پاکستان با استقبال مواجه می‌شود چرا که وی ممکن است در این کشور به عنوان دلسوزترین فرد نسبت به سایر قانونگذاران امریکایی در پاکستان دیده شود.
وی روابط خوبی با مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی و همچنین سازمان اطلاعات پاکستان دارد اما اگر وزیر امور خارجه امریکا شود، سخت‌ترین و مشکل‌ترین وظایف دیپلماتیک در جنوب آسیا را باید انجام دهد که یکی از آنها کمک به پاکستان برای ایفای نقش در هدایت افغانستان برای توافق سیاسی با طالبان است؛ امری که امریکا نتوانست طی این ۱۰ سال از عهده آن بر آید و شکست خورد و هم اکنون در حال عقب‌نشینی است.
با وجود ارتباطات مخدوش میان امریکا و پاکستان به دلیل اقدامات نامناسب نیروهای امریکایی در پاکستان، بهبود روابط میان دو کشور در ماه‌های اخیر و کاهش تنش‌ها از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است به طوری که یکی از مقام‌های ارشد امریکایی در این باره گفت: این طولانی‌ترین زمانی است که بدون بحران گذشته است.
شری رحمان، سفیر پاکستان در امریکا گفت: روابط میان دو کشور برای قرار گرفتن در یک مسیر بسیار باثبات در حال آرام شدن است.
این وقفه به امریکا اجازه داده است تا از انباشت مایحتاج ناتو در مرز پاکستان – افغانستان از ۷۰۰۰ کانتینر به ۳۰۰۰ کانتینر بکاهد.
علاوه بر این، مسوولان بلندپایه پاکستان و امریکا نشست‌هایی را در خصوص مقابله با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی، انرژی و افزایش تسلیحات اتمی پاکستان از سر گرفته‌اند.
ملیحه لودهی، سفیر سابق پاکستان در امریکا نیز گفت: هم اکنون نسبت به هشت سال گذشته ارتباط بیشتری میان دو کشور به وجود آمده است.
یکی از مواردی که باعث تبدیل این اوضاع آرام به تنش شده است، بحث و گفتگو در خصوص سلاح اتمی پاکستان است.
مقام‌های امریکایی به همتایان پاکستانی خود گفته‌اند که حرکت آرام و آشکار اسلام آباد در ایجاد سلاح اتمی زمانی به یک ریسک بزرگتر تبدیل می‌شود که توسط فردی به سرقت رفته یا در مسیر دیگری مورد استفاده قرار گیرد.
یک هیات از کارشناسان اتمی امریکا هفته گذشته به پاکستان سفر کرد اما متوجه شد که دو کشور اساسا دیدگاه‌های مختلفی در خصوص این مساله دارند که آیا ایجاد تغییرات در زمینه سلاح اتمی یک خطر تلقی می‌شود یا خیر؟
مقام‌ها همچنین می‌گویند که پیشرفت حایز اهمیت در روابط میان پاکستان و افغانستان پس از چندین سال تهمت و افترای متقابل به وجود آمده است.
یک هیات بلندپایه از افغانستان در ماه نوامبر به پاکستان رفت که این سفر باعث آزادی چند تن از فرماندهان طالبان از زندان‌های پاکستان شد؛ امری که نشان‌دهنده اقدامات خوب در از سرگیری مذاکرات صلح با این گروه شبه نظامی محسوب می‌شود.
امریکا که در پشت این مذاکرات بود، آزادی این زندانیان را تایید کرد اما این کشور همچنان از آزادی پنج شبه نظامی زندانی در زندان گوآنتانامو که خواسته کلیدی طالبان است، امتناع می‌کند.
یکی از مقام‌های امریکایی گفت، این دیدارها میان مقام‌های افغان و پاکستانی یک «حرکت رو به جلوی» خوب برای انجام مذاکرات صلح از زمان کاهش درگیری‌ها و حملات شبه نظامیان در فصل زمستان محسوب می‌شود.
امریکا به دنبال از سرگیری مذاکرات صلح در قطر است که اوایل سال جاری میلادی پس از امتناع طالبان برای حضور متوقف شد.
با وجود کاهش تنش‌ها در ماه‌های اخیر، هنوز هم دلخوری‌ها و رنجش‌هایی در روابط میان افغانستان و پاکستان وجود دارد.
جنرال «مایکل باربرو»، رییس آژانس مسوول مقابله با بمب‌های کنار جاده‌یی پنتاگون در جلسه غیرعلنی سنا اعلام کرد که اقدامات پاکستان برای مقابله با استفاده طالبان از نیترات آمونیاک کلسیوم برای ساخت این بمب‌های کنار جاده‌یی به شدت مثمر ثمر بوده است. شرکای پاکستانی ما توانسته‌اند و بیشتر هم می‌توانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.