پایان آتش‌بس یک ماهه در راخین

گزارشگر:چهار شنبه 19 میزان 1396 - ۱۸ میزان ۱۳۹۶

mandegar-3هم زمان با پایان یافتن آتش‌بس یک ماهه اعلام شده از سوی شورشیان روهینجا، مقامات میانمار اعلام کردند که هیچ گونه نشانه‌ای مبنی بر حملات شورشیان روهینجا وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از حملات ۲۵ اگست «ارتش رهایی بخش آراکان» از ۱۰ سپتامبر به مدت یک ماه برای دسترسی راحتتر امداد رسانان به ایالت راخین آتش‌بس اعلام کرده و آن را اجرا کردند.
«ارتش رهایی بخش آراکان» یک گروه شبه‌نظامی روهینجایی محسوب می‌شود. گفته شده این شبه‌نظامیان در ۲۵ اوت سال جاری میلادی با کمک صدها تن از روستاییان روهینجایی که به چوب و قمه مسلح بودند به ۳۰ پست امنیتی و یک اردوگاه نظامی حمله کرده و ده‌ها تن را کشتند.
با وجود اعلام آتش‌بس از سوی این ارتش، دولت میانمار در ایالت راخین با اقدامات سرکوبگرایانه خود باعث فرار ۵۲۰ هزار تن به بنگلادش شده است.
دولت میانمار با وجود سرکوب‌های شدید مسلمانان روهینجا هرگونه پاکسازی قومیتی را رد می‌کند!
این دولت آتش‌بس اعلام شده را رد و اعلام کرده که با «تروریست‌ها» مذاکره نمی‌کند.
از اواخر ماه اگست تاکنون در خشونت‌های رخ داده علیه مسلمانان روهینجا بیش از ۵۰۰ تن کشته شدند.
در این میان یک سخنگوی دولت میانمار با اعلام افزایش تدابیر امنیتی اعلام کرد: ما اطلاعاتی داریم که ارتش رهایی بخش آراکان می‌توانست حملاتی انجام دهد اما هیچ گزارشی مبنی بر حمله وجود ندارد.
هم چنین شبه‌نظامیان روهینجایی روز شنبه اعلام کردند که آماده‌اند تا به هرگونه ابتکار عمل صلح از سوی دولت میانمار پاسخ دهند. آتش‌بس یک ماهه‌ای که این شبه‌نظامیان اعلام کرده بودند امروز به پایان می‌رسد.
در واکنش به این اقدام ارتش میانمار عملیات گسترده نظامی را در سراسر استان راخین که محل سکونت روهینجایی‌ها است آغاز کرد و در نتیجه آن بیش از نیم میلیون مسلمان روهینجایی به بنگلادش گریختند.
ارتش رهایی بخش آراکان دولت میانمار را به قتل،‌ آتش زدن روستاها و تجاوز به عنوان ابزاری برای خالی کردن روستاهای راخین از مسلمانان روهینجایی متهم کرده است.
این گروه شبه‌نظامی دولت میانمار را به دلیل مسدود کردن راه‌های انتقال کمک‌های بشردوستانه به راخین محکوم کرده و گفته است: تمایل دارد برای ارسال این کمک‌ها با سازمان‌های بین‌المللی درباره آتش‌بس در منطقه گفت‌وگو کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.