مسعود شناسی/۲۷/عقاب‌های پـامیـر

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 22 میزان 1396 - ۲۱ میزان ۱۳۹۶

رمانِ تاریخی «عقاب‌های پامیر»، کاری از احمدشاه فرزان می‌باشد که تنها جلدِ اول آن با ویرایش جدید در سال ۱۳۸۲ خورشیدی چاپ شده است.
احمدشاه فرزان از داستان‌نویسان و پژوهش‌گرانِ نام‌آشنای کشور است که کارهای فراوانی پیرامون معرفی کارنامه و مبارزۀ قهرمان ملی کشور در mandegar-3گونه‌های مختلف نوشتن -رمان، پژوهش، مقاله و تحلیل- انجام داده است.
این رمان در سه هزار نسخه و ۵۳۲ برگ نشر شده که کار ویرایش آن را سعید اعظم انجام داده است. طراح جلدِ رمانِ «عقاب‌های پامیر» عصمت‌الله احراری است و حروف‌چینی و صفحه‌آرایی آن را فضل احمد پیمان به دوش داشته است.
این رمان در سی‌وچهار بخش ارایه شده و جلد نخست آن تا آتش‌بسِ نیروهای شوروی با احمدشاه مسعود را در بر دارد، اما از نوشتن و نشر جلدهای بعدی این رمان آگاهی در دست نیست.
عقاب‌های پامیر شامل خاطرات و داستان‌های مجاهدان و به ویژه شهید احمدشاه مسعود در دورۀ جهاد را در بر دارد. از کارهای آقای فرزان بر می‌آید که او خاطرات و داستان‌های مجاهدان را از نزدیک ثبت کرده و بعد با زبان و روایت داستان آنان را در کسوت این رمان به سرانجام رسانده است.
رمانِ «عقاب‌های پامیر» روایتی از دلاوری‌ها، مشقات، فداکاری‌ها و سلحشوری‌های احمدشاه مسعود و هم‌سنگرانش است. در این رمان شخصیت احمدشاه مسعود از کودکی تا دورۀ جهاد معرفی شده و در لابه‌لای آن روایت‌های شیرینی از دورۀ دانش‌آموزی و نوجوانی قهرمان ملی کشور بیان شده است.
نثر روان و صحنه‌پردازی‌های پُر جاذبۀ این رمان خواننده را میخکوب می‌کند تا به بخش‌های آن را با شور بیشتر بخواند؛ منتقدان این مورد را از موفقیت‌های کار آقای فرزان نشانی کرده اند.
رمان تاریخی «عقاب‌های پامیر» از نخستین کارهای داستانی پیرامون معرفی و شناساندن مبارزات شهید احمدشاه مسعود و یارانش به شمار می‌رود که پس از آن، شماری از داستان‌نویسان و رمان‌نویسان دیگر افغانستانی و خارجی به این کار ادامه داده و آثار درخشانی را خلق کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.