CIA: امریکا طالبان را برای صلح حاضر خواهد کرد

گزارشگر:شنبه 29 میزان 1396 - ۲۸ میزان ۱۳۹۶

رییس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا «سی‌آی‌ای» می‌گوید، قبل از این‌که واشنگتن برای آوردن شورشیان طالب به میز مذاکره از همۀ امکانات خود کار بگیرد، پاکستان باید آنان را از پناه دادن در قلمرو خود محروم سازد.
mandegar-3مایک پامپیو افزوده است که ایالات متحدۀ امریکا هر کار را انجام می‌دهد تا بتواند طالبان را در میز مذاکرده بیآورد، در صورتی که طالبان برای برنده شدن در جنگ افغانستان کدام امیدی نداشته باشند.
به گفته او، برای این‌که آن‌ها چنین کار را انجام دهند، طالبان باید پناه‌گاه‌های امن در پاکستان نداشته باشند.
مقامات امریکایی از مدت‌ها است که اتهام وارد می‌کنند که پاکستان از فعالیت شبکۀ حقانی در این کشور چشم‌پوشی‌ کرده یا با این شبکه کمک می‌کند.
مایک پامپیو به خاطر این‌که موضوع را تشریح کند، برای اولین‌بار افشا کرد که اداره «سی‌آی‌ای» امریکا باور دارد که زوج امریکایی-کانادایی که در سال ۲۰۱۲ میلادی در افغانستان گروگان گرفته شده بود، پیش از رهایی در هفتۀ گذشته در جریان پنج سال اسارت در پاکستان به سر می‌برد.
مایک پامپیو در اعلامیه ادارۀ مرکزی استخبارات امریکا این موضوع ابراز کرده است. بیان این مطلب از سوی ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا در مخالفت با اظهارات مقام‌های پاکستانی قرار دارد که می‌گویند، این خانواده مدت کوتاه پس از دخول از افغانستان به منطقۀ کورم ایجنسی پاکستان دستگیر شد.
اظهارات مایک پامپیو در مورد پاکستان انعکاسی از استرانژی جدید رییس‌جمهور دونالد ترمپ در ارتباط به وارد کردن فشار بالای اسلام‌آباد است تا پناه‌گاه‌های امن تروریستان را در سرحد بین افغانستان و پاکستان از بین ببرد.
واشنگتن، اسلام‌آباد را تهدید کرد که کمک‌های نظامی خود به این کشور را قطع کرده و دیگر تدابیر را علیه اسلام‌آباد به شمول وضع احتمالی تعزیرات علیه مقام‌های پاکستانی که با گروه‌های تندرو در ارتباط اند، اتخاذ خواهد کرد؛ اما اسلام‌آباد استراتژی جدید امریکا را تلاشی برای سپوتاژ پاکستان به خاطر ناکامی واشنگتن در جنگ افغانستان خوانده است.
ضمناً، مقام‌های پاکستانی در هفتۀ گذشته گفتند که رهایی خانوادۀ امریکایی-کانادایی از چنگ رباینده‌گان نمونه‌یی از افزایش همکاری با واشنگتن است. رییس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا «سی‌آی‌ای» افزود که اگر تاریخ رهنمای ما باشد، چندان توقع نباید از پاکستان داشت که در جنگ در برابر تروریسم با امریکا همکاری کند.
مایک پامپیو گفت: واشنگتن دربارۀ اعمال کنونی پاکستان و این‌که این کشور چه راه و روشی اختیار کند، باید با اسلام‌آباد گفت‌وگوی صریح انجام دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.