برف‌باری شدید در بدخشان راه ده ولسوالی را مسدود ساخت

- ۲۶ قوس ۱۳۹۱

بر اثر بارش شدید برف در ولایت بدخشان، راه‌های شماری از ولسوالی‌های این ولایت مسدود شده است.
عبدالمعروف راسخ، سخنگوی والی بدخشان گفته است: «براثر بارش شدید برف در بدخشان راه‌های مواصلاتی ده ولسوالی این ولایت کاملاً مسدود شده است.»
به گزارش خبرگزاری بخدی، سال گذشته بر اثر برف‌باری‌های شدید و برف‌کوچ‌ها، شماری از باشنده‌‌گان ولسوالی‌های دشوارگذر این ولایت جان خود را از دست دادند.
آقای راسخ می‌گوید که راه‌های برخی از ولسوالی‌ها به شمول دروازها، راغ‌ها، شغنان، زیباک و واخان کاملاً مسدود شده است.
به گفته او، تا پنج ماه دیگر امکان بازشدن راه های این ولسوالی‌ها وجود ندارد.
بدخشان در شمال شرق کشور، از ولایت‌هایی است که همواره در فصل زمستان، با مشکلات جدی روبرو می‌شود.
چندی پیش، محمد دائم کاکر رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی گفت که تأخیر در انتقال مواد کمکی و مسدودشدن راه‌های مواصلاتی ولایات در فصل زمستان، فاجعه انسانی به بار خواهد آورد.
به گفته آقای کاکر، ادارۀ او تجهیزات لازم را برای انتقال مواد کمکی به ولایات آسیب‌پذیر در اختیار ندارد.
براساس آمارهای ارایه شده از سوی اداره مبارزه با حوادث طبیعی کشور، در سال جاری در ۵٢ ولسوالی کشور بیش از ۴۸۰ هزار نفر نیازمند کمک‌رسانی هستند.
همه ساله با ریزش برف‌های سنگین در فصل زمستان، میلیون‌ها تن از باشنده‌‌گان ولایات مرکزی و شمالی کشور با مشکلات جدی روبرو می‌شوند.
مسدود شدن راه‌های مواصلاتی، کمبود مواد غذایی، شیوع بیماری‌های فصلی و عدم دسترسی مردم به مراکز صحی از مشکلات عمده باشندگان این ولایات خوانده شده است.
سمنگان، تخار، سرپل، هرات، بادغیس، فاریاب، جوزجان، بغلان، قندوز، بدخشان، نورستان، بامیان، دایکندى و غور از آسیب‌پذیر ترین ولایات در فصل سرما خوانده شده اند.
با این حال، مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند که مقداری مواد زمستانی از سوی اداره مبارزه با حوادث طبیعی تهیه شده بود که پیش از برفباری‌ها به ولسوالی‌های آسیب‌پذیر انتقال و برای باشندگان محل، توزیع شده است.
در همین حال، راسخ هشدار داد در صورتی که ریزش برف طولانی شود، باشنده گان ولسوالی های آسیب پذیر با تهدید های جدی روبر می‌شوند.
برفباری های شدیدی که از دو روز به این‌سو در این ولایت آغاز شده اند؛ نگرانی های جدی‌یی را در باشنده گان این ولایت به وجود آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.