والی هلمند: کمر طالبان در هلمند شکستانده شده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 30 میزان 1396 - ۲۹ میزان ۱۳۹۶

حیات الله حیات والی هلمند، دیروز شنبه (۲۹ میزان) در یک نشست خبری در کابل، گفت: نیروهای امنیتی در ولایت هلمند؛ کمر گروه تروریستی طالبان را شکستانده‌اند.
آقای حیات افزود که در ولایت هلمند تقریبأ کمر طالبان شکستانده‌شده است، افراد مهم و فرمانده‌هان ارشد این گروه از بین رفته‌اند و در جریان عملیات mandegar-3های جداگانه ده‌ها میل اسلحۀ سبک و سنگین به دست مسوولان امنیتی افتاده است، در عین حال بیش از ۲۱۷ مرکز و دیپوهای مواد انفجاری دشمن از بین برده شده است.
آقای حیات، تصریح کرد که نیروهای امنیتی در دوماه گذشته ۴۱۵ مخالف مسلح شامل فرماندهان و افراد کلیدی طالبان را در ولایت هلمند کشته‌اند و حدود ۱۵۰ تن شامل شش انتحاری و افراد مهم طالبان را بازداشت کرده‌اند.‌‌
آقای حیات گفت: در دوماه گذشته ملا جیلانی، فرمانده عمومی (نیروهای ویژۀ) طالبان در ولایت هلمند، ملا سید محمد فرمانده قطعه نظامی ولسوالی نادعلی، قاری محب الله فرمانده قطعه ویژه، ملا بصیر فرمانده قطعه سرخ، ملا ظاهر فرمانده قطعه سرخ، ملا احمد ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی ناوه هلمند، محبوب فرمانده نظامی طالبان در ولسوالی گرمسیر، فرید جانان فرمانده قطعه عمومی طالبان، مولوی منصور ولسوال نام نهاد طالبان برای نادعلی و ملا عصمت فرمانده عمومی نیروهای سرخ طالبان کشته شده‌اند.
به گفتۀ او، سه عملیات را در بخش‌های از ولایت هلمند در دوماه گذشته راه‌اندازی کرده اند که در نتیجۀ آن ولسوالی‌های ناوه و گرشک به تصرف نیروهای امنیتی کشور درآمده است و یک عملیات در اطراف شهر لشکرگاه و ولسوالی نادعلی جریان دارد.
آقای حیات اذعان داشت که در این اواخر در ولایت هلمند، عملیات‌ شبانه، عملیات‌ خاص، ضربات هوایی به اهداف مشخص دشمن، عملیات مانوری در عمق ساحات دشمن و عملیات تصفیه‌یی راه اندازی شده است که دست آوردهای چشم‌گیری داشته است. هم‌چنان، این عملیات‌ها تلفات سنگین بر پیکر دشمن وارد کرده‌ است.
آقای حیات با اشاره به تلفات نیروهای امنیتی کشور در ولایت هلمند نیز گفت: در دوماه اخیر سال جاری بیش ۱۰۰ سرباز نیروهای امنیتی – دفاعی در این ولایت شهید و مجروح شده‌ا‌ند.
او هم‌چنان، در ادامه افزود که در جریان دوماه گذشته ۸۵۰ طالب به شمول فرماندهان این گروه، به روند صلح پیوسته اند.
والی هلمند با اشاره به آوردن اصلاحات در این ولایت گفت: بیش از ۸۰ درصد رهبری نهادها در ولایت هلمند به دست نیروی جوان قرار دارد و تلاش‌های برای گماشتن جوانان بیشتر در نهادهای این ولایت جریان دارد.
او گفت: تلاش برای مبارزه با فساد و کشت و قاچاق مواد مخدر در اولویت برنامه‌‌های مسوولان ولایت هلمند قرار دارد. فاصله‌های ایجاده شده میان مردم و دولت محلی هلمند کاهش یافته است. درامر مبارزه با فساد در این ولایت بیش از ۲۵۰ تن افراد ملکی و نظامی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده‌اند که برخی از جنرالان و مسوولان بلند رتبۀ ولایت هلمند شامل این افراد هستند.
والی هلمند در حالی از شکست طالبان در این ولایت صحبت می‌کند که از ۱۳ ولسوالی هلمند، پنج ولسوالی آن به دست طالبان مسلح است و حملات طالبان در سال جاری چندین مرتبه تا نزدیکی لشکرگاه مرکز ولایت هملمند رسیده بود. برخی منابع در ولایت هلمند در رابطه به جنگ در این ولایت، ادعا کرده‌اند که جنگ هلمند بیشتر جنگ مافیایی و مواد مخدر است.
هلمند ده درصد جغرافیۀ افغانستان را تشکیل میدهد که یکی از بزرگترین ولایت‌ها در جنوب کشور است، این ولایت به علت نزدیکی به پاکستان‌ به یکی از ناامن‌ترین ولایت‌ها در سال پسین تبدیل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.