نهادهای ناظر: بحـران بی‌اعتـمادی تاهنـوز حل نشـده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۳ قوس ۱۳۹۸

دو ماه از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد، اما نتایج ابتدایی انتخابات که قرار بود به تاریح ۲۳ عقرب سال روان اعلام شود، همچنان در پردۀ از ابهام قرار دارد.
کمیسیون روند بازشماری و تفتیش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری را به هدف آن‌چه شفاف‌سازی در انتخابات خوانده بیشتر از یک‌ماه پیش آغاز کرد، ولی دستۀ ثبات و همگرایی با این روند مخالفت کرد و خواهان ابطال ۳۰۰ هزار رای پیش از انجام این روند شد.
mandegarکمیسیون انتخابات با درخواست ابطال آرا پیش از انجام مرحله تفتیش مخالفت کرد و به روند بازشمار ادامه داد. کمیسیون اعلام کرد که این روند به جز هفت ولایت شمالی در ولایات دیگر به پایان رسیده است.
اکنون دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی اجازه داده‌است تا روند بازشماری آرای در هفت ولایت باقی مانده آغاز شود.
داکتر عبدالله عبدالله رهبر دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی ناوقت شبِ جمعه، ۲۲ قوس سال روان در نشست خبری در کابل از هوادارانش خواست تا به کمیسیون انتخابات اجازه دهند روند بازشماری و تفتیش آرا در هفت ولایت شمالی و شمال‌شرقی انجام شود.
آقای عبدالله در این نشست که در آن متحدان ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز حضور داشتند، گفت، این موضوع به معنای پذیرش ۳۰۰ هزار رای مورد اعتراض ستاد او نیست و اگر این آرا باطل نشود، ستاد او حاضر نیست نتیجه ابتدایی انتخابات را بپذیرد. او گفت این موضوع را به درخواست کمیسیون شکایات انتخاباتی پذیرفته است.
اما اکنون سوال این‌جاست که آیا بازشماری آرا در هفت ولایت باقی مانده می‌تواند به بُن‌بست انتخابات نقطه پایان بگذارد؟
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان به این باور است که مشکل انتخابات و بن‌بست انتخاباتی تنها بازشماری هفت ولایت نیست که با آغاز بازشماری دراین هفت ولایت این بن‌بست شکسته شود.
او در گفت‌و‌گو با روزنامه ماندگار می‌گوید: «آغاز بارشماری آرا اساسی‌ترین مشکل انتخابات نیست که بحران انتخابات را حل کند، بل اساس‌ترین بحران انتخابات عدم اعتماد است».
آقای رفیعی تاکید کرد: «تا زمانی‌که بحران بی‌اعتماد میان نامزدان و کمیسیون انتخابات حل نشود، ناممکن است که کمیسیون انتخابات نتایج را اعلام کند و یا به نتیجه قابل قبول برسند».
آقای رفیعی در مورد این‌که اگر کمیسیون بعد از بازشماری هفت ولایت نتایج را علام کند، وضعیت چه خواهد شد گفت: «قانون به صراحت می‌گوید، زمانی نتایج اعلام خواهد شد که تمامی طرف‌ها در مورد رای‌ها به تفاهم کلی حقوقی رسیده باشند و طرف‌ها ذیدخل هیچ نوع شبه و ابهام در مورد رای نداشته باشند».
رییس مجتمع جامعه مدنی گفت: «یکی از راه‌ها حل‌ها این مشکل ایجاد یک کمیسیون تفسیر حقوقی است تا مشکل تفسیر قانون حل شود و سپس بروند به طرف سایر موارد و تا زمانی‌که تفسیر قانون حل نشود، هیچ بازشماری مشکل را نخواهد کرد».
او افزود: یک کمیسیون تحت مدیریت کمیسیون انتخابات تشکیل شود تا قانون را تفسیر کند و مشکل طرف‌های دعوا برطرف شود، در غیر آن بازشماری هفت ولایت نمی‌تواند به این مشکل کمک کند.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا اما در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، اقدام دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی را یک اقدام نیک برای شکست بن‌بست عنوان می‌کند.
آقای رشید می‌گوید: این اقدام داکتر عبدالله سبب شد تا روند به پیش برود و ما به طرف یک امیدوار به پیش برویم و خوشحال هستیم که این بن‌بست شکسته شده‌است.
رییس فیفا تاکید کرد: این اقدام ثبات و همگرایی از یک سو امیدواری را خلق کرده‌است و از طرفی هم کمیسیون دیگر بهانۀ ندارند و کمیسیون باید از این فرصت استفاده درست نمایند و اعتماد سازیی کند و دوباره کاری نکند که اعتماد از بین برود.
او افزود: چون تمرکز تیم ثبات و همگرایی روی آرای بدون بایومتریک یا خارج از زمان است؛ بنابراین عدم حضور نمایندۀ شان در ۲۷ ولایت دیگر زیاد مهم نیست.
آقای رشید ابراز امیدواری کرد که کمیسیون شکایات بتواند قناعت طرفین را حاصل نموده و اما این‌که کمیسیون شکایات انتخاباتی چگونه به شکایات رسیده‌گی خواهد کرد و چطور رضایت طرفین را فراهم خواهد ساخت، آینده آن را ثبات می‌کند.
ولایات پنجشیر، بغلان، تخار، بدخشان، جوزجان، سرپل و فاریاب از جمله ولایات است که بازشماری آرا در آن متوقف بود.
جنجال برسر ابطال یا صحت حدود ۳۰۰ هزار رای از هفته‌ها به این‌سو مانع شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را که در ششم میزان برگزار شده‌بود، است. اکنون دیده شود که آغاز بارشماری آرا در هفت ولایت شمالی می‌تواند به بُن‌بست طولانی‌ترین انتخابات دنیا نقطه پایان بگذار یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.