سازمان ملل: نگران وضعیت زنان در افغانستان هستیم

گزارشگر:دو شنبه 1 عقرب 1396 - ۳۰ میزان ۱۳۹۶

mandegar-3صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود هشدار می‌دهد که اگر نابرابری‌ها هر چه زودتر رفع نشوند و فقیرترین زنان قادر به تصمیم‌گیری در مورد زنده‌گی‌شان نشوند، کشورها با آشوب روبه‌رو شده و تمام تلاش‌ها برای دست‌یابی به صلح و انکشاف با ناکامی روبه‌رو خواهد شد.
«گزارش وضعیت نفوس جهان در ۲۰۱۷» می‌گوید که از مجموع دختران افغانستان، تنها ۲۳ درصد می‌توانند تحصیلات خود را تا سطح عالی پیش ببرند.
در این گزارش آمده است که تنها نیمی از زنان جهان شغل درآمدزا دارند و این رقم در افغانستان به کمتر از ۲۰ درصد می‌رسد.
در قسمتی از گزارش آمده است که ناکامی در فراهم‌سازی خدمات صحت باروری به شمول تنظیم خانواده برای فقیرترین زنان، اقتصاد کشورها را تضعیف کرده و مانع رسیدن به هدف درجۀ اول اهداف انکشاف پایدار (فقرزدایی) می‌شود.
سازمان ملل متحد می‌گوید که در افغانستان سطح دسترسی فقیرترین زنان به امکانات تنظیم خانواده یا فاصله‌دهی بین ولادت‌ها و دسترسی به خدمات قبل از ولادت در پایین‌ترین حد است و در اکثر موارد زنان بدون حضور دکتر یا قابله ولادت می‌کنند.
این گزارش از قول سروی صحت افغانستان می‌گوید که تنها ۲۳ درصد زنان از راهبردی برای تنظیم خانواده استفاده می‌کنند.
بانت اندیانابانجی، نمایندۀ صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان می‌گوید، برای رفع نابرابری‌ها در افغانستان نیاز است که کار از محو نابرابری‌ها در معارف ، حقوق و صحت باروری آغاز شود تا «زنان حق انتخاب ادامۀ تحصیل، زمان عروسی، زمان مادرشدن و تکرار حمل‌گیری را داشته باشند.»
در خبرنامه‌یی که سازمان ملل فرستاده، جاوید رسولی، رییس ادارۀ نفوس‌شماری/احصاییه روند جمعیت کشور را خوش‌بینانه نمی‌داند. آقای رسولی گفته است که دولت افغانستان برای از میان برداشتن این نابرابری‌ها میان زنان و مردان متعهد است.
بر بنیاد این گزارش، محدودیت دسترسی به خدمات تنظیم خانواده در کشورهای در حال توسعه، همه‌ساله باعث ۸۹ میلیون ولادت ناخواسته و ۴۸ میلیون سقط جنین می‌شود.
گزارش وضعیت جهان در ۲۰۱۷ همچنان می‌گوید، ازدواج‌های پیش از وقت و ازدواج کودکان، نرخ بالای زادوولد و عدم استفاده از تنظیم خانواده یا فاصله بین ولادت‌ها، سبب مرگ‌ومیر بیش از حد مادران در افغانستان می‌شود.
صندوق جمعیت سازمان ملل می‌خواهد که همگام با تلاش‌ها برای رسیدن به اهداف انکشاف پایدار نخست باید روی مواردی توجه شود که از همه عقب‌ترند.
بر بنیاد گزارش دیموگرافی و صحت افغانستان در سال ۲۰۱۵ اکنون رقم مرگ مادران در هر صدهزار ولادت زنده به ۱۲۹۱ واقعۀ مرگ رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.