رییس پیشین ادارۀ استخبارات پاکستان: امریکا خواهان حضور نظامی پاکستان در افغانستان است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 7 عقرب 1396 - ۰۶ عقرب ۱۳۹۶

یک مقام پیشین ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان ادعا کرده است که ایالات متحدۀ امریکا طرف‌دار حضور نظامی پاکستان در افغانستان است.
به باور این مقام پاکستانی، استراتیژی جدید امریکا این را نشان می‌دهد که امریکا هزینۀ ماموریت پاکستان را در افغانستان پرداخت نخواهد کرد و این mandegar-3کشور باید حضور نظامی در افغانستان داشته باشد.
اسد درانی رییس پیشین ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان در گفت‌و‌گو با تلویزیون رشیا تودی، هم‌چنان ادعا کرده که استراتیژی جدید امریکا در رابطه به افغانستان و آسیایی جنوبی هیچ تغییری در سیاست امریکا ایجاد نمی‌کند و این تلاش‌های برای مستحکم نگهداشتن پای‌گاه‌های نظامی امریکا در افغانستان است.
آقای درانی با اشاره به این استراتژی گفته که این استراتژی پیام‌آور تغییر در سیاست امریکا نیست و تنها گزینه‌یی که در این استراتژی برای امریکا بسیار مهم است، «امریکا می‌خواهد در افغانستان حضور نظامی و پای‌گاه‌ها‌ی منظم داشته باشد»، اما به باور آقای درانی این موضوعات نمی‌توانند به ایجاد صلح و به مذاکره کشانیدن گروه‌های مخالف مسلح در افغانستان موثر تمام شوند.
اظهارات این مقام پیشین ادارۀ استخبارات پاکستان در حالی بیان می‌شود که فشار‌های جدی امریکا بر پاکستان در این اواخر افزایش یافته است. دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در جریان اعلام استراتیژی این کشور در رابطه به افغانستان و کشورهای آسیایی جنوبی در ماه آگست سال جاری میلادی برنقش هندی به جای پاکستان در امور باز سازی در افغانستان تأکید کرد.
آقای ترامپ هم‌چنان، به پاکستان هشدار داد که دست از حمایت گروه‌های تروریستی بردارد و برای نابودی لانه‌های تروریستان در این کشور مبارزۀ جدی را آغاز کند.
هم‌چنان، رکس تلرسون وزیر جارجۀ امریکا در اخیرین دیدار خود با مقامات پاکستانی گفته است که اگر پاکستان بر ضد گروه‌های تروریستی اقدام نکند، امریکا از طریق دیگر برای دستیابی به این هدف، تاکتیک و استراتژی خود را تنظیم خواهد کرد.
وزیر خارجۀ امریکا در این دیدار فهرست ۷۵ تن از فرمانده‌‌هان گروه‌های تروریستی به‌ویژه شبکۀ حقانی را به مقامات پاکستانی تحویل داده و گفته که این افراد را از قلمرو پاکستان بیرون و یا تسلیم واشنگتن کند.
آقای تلرسون هم‌چنان، در این دیدار تأکید کرده که اگر پاکستان در زمینۀ توقف فعالیت‌های تروریستان و از بین بردن پناه‌گاه‌های امن آن‌ها در قلمرو این‌کشور قاطعانه عمل نکند ، امریکا خود دست به کار خواهد شد.
در حالی که کابل و واشنگتن باور دارند که استخبارات نظامی پاکستان با هراس‌افگنان رابطه دارد. برخی آگاهان نیز می‌گویند که اظهارات این مقام پاکستانی ناشی از فشارهای بین‌المللی و بیرونی بالای پاکستان است که این کشور را در انزوای قرار داده است.
حکومت افغانستان ادعا می‌کند که پاکستان از گروه‌های تروریستی به‌ نفع سیاسی خود استفاده می‌کند و به‌همین منظور به این گروه‌های در خاک خود پناگاه داده است.
هم‌چنان، حکومت کابل باور دارد که حملات انتحاری و انتفجاری که در کابل انجام می‌شود از طرف گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان طرح‌ریزی می‌شود. موضوعی که همواره از طرف اسلام آباد رد شده است.
از سویی هم، روز گذشته آلیس ولز، یک دپلمات ارشد امریکایی در وزارت خارجۀ آن کشور به خبرنگاران گفته که واشنگتن منتظر است تا پاکستان اقدامات جدی خود را در برابر هراس‌افگنان در هفته‌ها و ماه‌های آینده آغاز کند و با استفاده از نفوذش بر طالبان، آنان را به میز مذاکره بکشاند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.