مسعود شناسی/۳۹/تنـدیسـی بر چکاد آزادی

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 10 عقرب 1396 - ۰۹ عقرب ۱۳۹۶

مجموعۀ «تندیسی بر چکاد آزادی»، توسط فضل‌الرحمن فاضل نوشته شده و به مناسبت سومین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور چاپ شده است. نام این مجموعه را استاد رهنورد زریاب انتخاب کرده و بنیاد شهید مسعود، چاپ دوم «تندیسی بر چکاد آزادی» را در تابستان ۱۳۸۳ نشر کرده است.
mandegar-3مجموعۀ «تندیسی بر چکاد آزادی» در ۴۶ برگ نشر شده که طراحی و صفحه‌آرایی آن را ویس مهرزاد انجام داده و کار حروف‌چینی‌اش را خوله و زینب به‌دوش داشته اند.
این مجموعه در پهلوی یک مقدمه، نُه نوشته و متن‌های سخنرانی‌های آقای فاضل را که پیرامون کارنامه و مبارزاتِ شهید مسعود هم در زمان زنده‌گی و هم پس از شهادتش نوشته شده، در خود جا داده است.
سفر احمدشاه مسعود به اروپا و پیام روشن او، غروب خونین خورشید، شهادت سپه‌سالار بزرگ جهاد، انتقال متمدنانۀ قدرت، ۱۳ نوامبر ۲۰۰۱ میلادی، روز زوال تروریسم، استقلال و مسعود، سالگرد شهادت احمدشاه مسعود، مسعود مبارز معتقد، مستقل و بیگانه‌ستیز و کابل میزبان، عنوان‌های مطالب نشر شده در مجموعۀ «تندیسی بر چکاد آزادی» اند.
شناسۀ مجموعۀ «تندیسی بر چکاد آزادی» را با آوردن بخشی از سخنرانی آقای فاضل به مناسیت نخستین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور در شهر فرانکفورت آلمان ارایه شده و در این مجموعه با عنوان «مسعود مبارز معتقد، مستقل و بیگانه‌ستیز» در برگ‌های ۳۸ تا ۴۴ به چاپ شده است، به پایان می‌برم.
زنده‌گی سراسر افتخار احمدشاه مسعود، ابعاد گوناگونی دارد که یک بُعد روشن کارنامه‌های این مبارز تاب‌ناک و خط‌دهنده‌اش، اجازه نداده است و اجازه نخواهد داد تا بیگانه‌گان از هر تبار، آیین و پکتی، راه مستقیم و آرمان والای او را خدشه‌دار سازند.
مسعود به مثابۀ یک جوان مسلمان، از همان روزهای نخست مبارزه‌اش که پرچم عصیان در برابر رژیم داود که آن را «بیگانه‌پرور» می‌دانست و همچنان در طول دوران مبارزات گرمش با ارتش سرخ و مزدوران آن و تا آخرین روزهای که رهبری مقاومت ملی را بر دوش داشت و بر ضد پاکستانی‌ها و نوکران آن -طالبان و القاعده- می‌رزمید، جوهر بیگانه‌ستیزی‌اش را حفظ کرد.
مسعود در فرجامین سال‌های مبارزۀ هدف‌مندش، فصیح و شمرده تصریح کرده بود: «من مزدور هیچ‌کس نیستم. از طرف هیچ‌کس مبارزه هم نمی‌کنم و بدون مراجعه به احدی، تصمیم می‌گیرم. این مردم ما بودند و هستند که در مورد جنگ و صلح تصمیم می‌گیرند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.