«صفحۀ جدیدی در روابط کابل- مسکو گشوده می‌شود»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 10 عقرب 1396 - ۰۹ عقرب ۱۳۹۶

هیاتی بلندپایه روسیه دیروز به کابل آمد.
در ترکیب هیأت مشاور امنیت ملی روسیه و شماری از بازرگانان این کشور شامل بودند. آنان در دیدار با رییس حکومت و مشاور امنیت ملی بر گسترش روابط دو کشور در زمینۀ مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تأکید کردند.
mandegar-3در این حال، در دیدارهای بازرگانان کابل- مسکو، افغانستان خواهان گشایش دهلیز هوایی با کشور‌های روسیه و چین شد.
خانجان الکوزی، معاون عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان در نشستی به مناسبت روابط تاریخی و کارهای بنیادی میان روسیه و افغانستان که در کابل برگزار شده بود، با اشاراه به پیشینۀ تجارت میان افغانستان و روسیه گفت: افغانستان خواهان گشایش دهلیزهای هوایی با کشورهای روسیه و چین است.
آقای الکوزی این اظهارات را در حضور داشت هیأت تجاری ۲۷ نفری روسیه که به ریاست معین وزارت رشد اقتصاد آن‌کشور به کابل آمده‌اند، بیان داشت. در این نشست هم‌چنان، چند تفاهمنامه میان این هیأت به امضاء رسید.
معاون اتاق‌های تجارت کشور با اشاره به ظرفیت‌های قبلی افغانستان و به همین ترتیب از صدمات و پیامدهای چهاردهه جنگ در کشور و سیاست خصمانه بعضی از همسایه‌ها در قبال افغانستان یادآوری کرده و استفاده از راه‌های بدیل برای تجارت افغانستان به‌ویژه از طریق آسیای میانه را مهم خواند.
آقای الکوزی به مسأله تجارت، انتقالات، ترانزیت به خصوص انتقالات از طریق خط آهن اشاره کرده و در این زمینه به ضرورت امضای تفاهمنامه‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و منطقه تاکید کرد.
او گفت: افغانستان سالانه حدود ۲ میلیون تن تولید در بخش سبزیجات و میوه تازه دارد که از آنجمله صرف ۳۰۰ هزار تن را به خارج صادر می‌کند.
آقای لکوزی خواهان ایجاد صفحۀ جدید در روابط تجارتی میان افغانستان-روسیه و کشورهای آسیای میانه گردید.
هم‌چنان، عتیق الله نصرت، رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع کشور نیز اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع و مشکلات موجود فراراه تجارت دوکشور، میزان تجارت از مرز حدود ۲۰۰ملیون دالر در وضعیت فعلی، به رشد قابل ملاحظه‌یی افزایش پیدا کند.
آقای نصرت از فرصت‌های موجود از جمله در بخش‌های زراعت، انرژی برق آبی با ظرفیت ۲۳ هزار میگاوات، انرژی قابل تجدید با ظرفیت ده‌ها هزار میگاوات، انرژی گازی باظرفیت ۴ هزار میگاوات، ساختمان و زیربنا، مخابرات و فایبر نوری یادآوری کرده و در این راستا از سهولت‌هایی که دولت افغانستان برای جلب سرمایه گذاری‌های خارجی ایجاد کرده، مانند تسهیل در صدور ویزه، ریفورم و تعدیل در قوانین از جمله قانون سرمایه گذاری، نام برد.
از سویی هم، لوبوف الیا ولادیمروف ایچ، معین وزارت رشد اقتصاد روسیه از گسترش مناسبات تجارتی به‌ خصوص در بخش زراعت، استخراج معادن، تولید انرژی با افغانستان یادآوری کرده، گفت: سرمایه‌گذاران روسی با وجود چالش‌های موجود در افغانستان حاضراند تا سرمایه گذاری‌های معینی را در این کشور انجام دهند.
او جهت تسهیل در داد و ستد تجارتی از امضای تفاهمنامه میان «عزیزی بانک» و «ترانس کپیتال بانک روسیه» و امضای تفاهمنامه جهت ایجاد خانه تجارتی مشترک با خانه فرهنگ روسیه در کابل، طی این نشست و هم‌چنان امضای تفاهمنامه با ریاست خط آهن افغانستان که عنقریب در مسکو صورت خواهد گرفت، یادآوری کرد.
قابل ذکر است، در ترکیب این هیأت نماینده‌گان ۲۰ کمپنی بزرگ روسیه از بخش‌های معادن، اقتصاد، دانشگاه راه آهن، ساختمانی، میتروبس، نفت و گاز، فرهنگ، زراعت و مواد خوراکی حضور داشتند.
در پایان این نشست، تفاهمنامه‌یی میان عزیزی بانک و ترانس کپیتال بانک روسیه و هم‌چنان تفاهمنامه ایجاد «خانه تجارتی مشترک روسیه افغانستان» با خانه فرهنگ روسیه در کابل به امضاء رسید و بعداً نشست‌های دوجانبه میان سرمایه گذاران روسی و تاجران افغانستان برگزار شده و روی موضوعات مهم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.