دادستانی کل: پروندۀ مخکش به دادگاه رفته است

گزارشگر:شنبه 20 عقرب 1396 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۶

mandegar-3دادستانی کل افغانستان می‌گوید پرونده ثواب الدین مخکش یکی از کارمندان بلند رتبه اداره امور ریاست جمهوری افغانستان به دادگاه سپرده شده است.
جمشید رسولی سخنگوی دادستانی کل روز پنجشنبه ۱۸ عقرب در یک نشست خبری گفت که پرونده آقای مخکش به گونه کامل و عادلانه بررسی شد و پرونده به دادگاه سپرده شد.
آقای مخکش متهم به ترتیب “راهنمای قوم گرایانه” است؛ این سند غیررسمی تحت عنوان “کارهایی که باید انجام شود”، حاوی رهنمودهایی بود مبنی بر اینکه چگونه می‌شود کارمندان بیشتری از قوم پشتون را در بخش‌های مختلف و افراد “مورد اعتماد” را در بخش‌های کلیدی اداره امور ریاست جمهوری جابجا کرد.
این سند که امضا و مهری ندارد، به صورت راهنمایی تهیه و از طریق یک گروه تلگرامی، از حساب ثواب‌الدین مخکش، کارمند بست اول اداره امور با حدود ۱۸۳ کارمند ظاهرا میان‌رتبه اداره امور ریاست جمهوری در میان گذاشته شد و نسخه‌ای از آن به رسانه‌ها درز کرد.
آقای مخکش در پیام ویدئویی که پس از درز این سند منتشر کرد، آن را “توطئه‌ای” علیه خود خواند اما گفت “به دلیل آنکه نمی‌خواهد وحدت ملی افغانستان آسیب ببیند، از مقامش کناره‌گیری کرده است”.
اما بعداً اداره امور ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که آقای مخکش استعفا نه، بلکه پس از آنکه داوود نورزی، رئیس این اداره، از “دیدگاه‌های قوم‌گرایانه” او در پی درز سند یادشده مطلع شد، او را از این اداره اخراج کرده است.
اداره امور، نهادی است که رابطه ریاست جمهوری افغانستان را با تمام ساختارهای دولت این کشور تنظیم می‌کند و نقش عمده در تامین ارتباط رئیس جمهوری با مردم دارد.
درز این سند واکنش‌های متعدد سیاستمداران، اعضای دولت و چهره‌های سرشناس را در افغانستان به دنبال داشت و موجب بحث‌های زیادی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور شد
ادعاها در مورد استخدام‌های قوم‌محور در نهادهای مختلف افغانستان همواره وجود داشته، آنچه اما این رویداد را برجسته‌تر ساخته، گویا مستند بودن آن و همچنین رخ دادن آن در یکی از مهمترین نهادهای دولت افغانستان است که به “ستون فقرات” نظام افغانستان شهرت دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.