اندیشۀ سرگردان

گزارشگر:محمد مرادی/ یک شنبه 21 عقرب 1396 - ۲۰ عقرب ۱۳۹۶

در بین رهبران جهادی، کمتر رهبری به پای تزلزلِ فکری گلبدی حکمتیار می‌رسد. او شب می‌خوابد، اما صبح با اندیشۀ سرگردان جدید بیدار می‌شود. حکمتیار حتا در طول روز نیز دچار تذبذب شده و حرف‌های متناقضی می‌گوید. شاید شنیده باشید که او روز چهارشنبه، جنگ افغانستان را منازعه بین دو قوم عنوان کرد. بدون شک، اگر او همچنان به سخنان گهربارش! ادامه دهد، در آینده‌یی نه‌چندان دور، به جنگ افغانستان رنگ مذهبی خواهد داد؛ همان‌طور که انگیزۀ حوادث تروریستی اخیر در مساجد هرات و کابل را مذهبی دانست. برای این‌که بی‌ثباتی فکری حکمتیار را مستند بیان کرده باشیم، بیانیه‌ها و اظهارات او را دربارۀ جنگ جاری در افغانستان و دولت فعلی این کشور مرور می‌کنیم. منبع اصلی این یادداشت که فقط مقطع زمانی دو ساله را در بر می‌گیرد، روزنامه و سایت «شهادت»، ارگان نشراتی حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار است.
برای نشان دادن بی‌ثباتی فکری حکمتیار، کافی است که به مصاحبۀ او با پایگاه خبری «ارزشت» اشاره شود. حکمتیار در این مصاحبه، دولت افغانستان را دست‌بوسِ غرب، مفسد و غرب‌گرا عنوان کرد. حکمتیار همچنین دربارۀ ارتش و پولیس افغانستان گفت: «پولیس و ارتش فعلی افغانستان تفاوتی با ارتش و پولیس دولت کمونیستی ندارد. از نگاه شرعی، حکم پولیس و ارتش فعلی افغانستان، همان حکم ارتش و پولیس دولت کمونیستی است.» (سایت شهادت پنجم ژوئن ۲۰۱۵)
حکمتیار در گفت‌وگو با سایت «افغان ځواک=زواک» که این مصاحبه در تاریخ ۱۸ جون ۲۰۱۵ از سایت شهادت نیز منتشر شد، گفت: «دولت فعلی افغانستان، یک دولت امریکایی است؛ دولت وحدت ملی افغانستان، حکومت مفسد، نااهل، نوکر بیگانگان و به صورت کامل در اختیار اجانب است.» حکمتیار در همین مصاحبه داعش را یک نهضت برحق عنوان کرد که در برابر ظلم قیام کرده است. او همچنین دربارۀ مذاکرات صلح گفت: «این مذاکرات زمانی نتیجه می‌دهد که همه نظامیان خارجی افغانستان را ترک کنند؛ دولت دست‌بوسِ کابل، صلاحیت مذاکرات صلح را ندارد، تا زمانی که امریکا به اشغال افغانستان ادامه دهد، جنگ ما ادامه خواهد داشت؛ قصد نداریم که در دولت دست‌بوسِ اشرف غنی سهم بگیریم.» (در پرانتز باید عرض کنم که در توافق‌نامۀ حزب اسلامی و دولت افغانستان تصریح شده است که کادر حزب اسلامی در پُست‌های دولتی سهم خواهند گرفت.) حکمتیار در همین مصاحبه گفت: «راهی به جز جنگ در برابر حضور نظامیان امریکایی در افغانستان وجود ندارد؛ مقامات دولت فعلی افغانستان، غلامان امریکا هستند؛ واقعیت این است که اشرف غنی در افغانستان، نماینده و سفیر امریکا است.» (شهادت ۱۸ جون ۲۰۱۵)
حکمتیار در بیانیه‌یی که به مناسبت عید سعید فطر سال ۲۰۱۵ منتشر کرد، با صراحت اعلام کرد که بدون خروج نظامیان خارجی از افغانستان، مذاکرات صلح با دولت دست‌بوسِ امریکا امکان‌پذیر نیست. او در همین بیانیه بر ادامۀ جنگ تا خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان تأکید کرد. حکمتیار در عین حال از مسوولان دولت افغانستان خواست که به خاطر نوکری امریکا، توبه کرده و دامان اشغال‌گران را رها کنند. (سایت شهادت ۱۶ جولای ۲۰۱۵)
حکمتیار در اگست ۲۰۱۵ نیز ضمن دعوت از طالبان برای اتحاد با این حزب، بر ادامۀ جنگ تا خروج آخرین سرباز خارجی از افغانستان تأکید کرد. (شهادت اول اگست ۲۰۱۵)
پس از این اعلامیه، حکمتیار در پنج بیانیه و مصاحبۀ دیگر نیز که در تاریخ‌ ۲۳ سپتامبر و همچنین تاریخ‌های ۶، ۱۲ و ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ و همین‌طور ۳ جولای ۲۰۱۶ منتشر شد، بر ادامۀ جنگ به گفتۀ او تا پایان اشغال افغانستان تأکید کرد. حکمتیار در بیانیۀ ۳ جولای ۲۰۱۶ با صراحت بیان کرد که قصد پیوستن به دولت فعلی افغانستان را ندارد. حکمتیار در جولای سال ۲۰۱۵، یکبار دیگر گفت که نیروهای امنیتی افغانستان، اجیر بیگانه‌گان اند. او در همین مطلب که سایت شهادت آن را گفت‌وگو با حکمتیار عنوان کرد، افزود که قیام داعش عکس‌العمل طبیعی در برابر تجاوز و ظلم است. (سایت شهادت ۱۵ جولای ۲۰۱۵)
برای اثبات بی‌ثباتی فکری گلبدین حکمتیار، به همین مقدار کافی است. بازهم اگر قناعت‌بخش نبوده است، باید تصریح کنم که حکمتیار در حال حاضر فقط از دو کانال دولتی که تا دو سال پیش آن را دست‌بوس و اجیر امریکا می‌خواند، ماهانه بیش از ۲۰ میلیون افغانی، حقوق و مستمری دریافت می‌کند. اسناد برخی از این پرداختی‌ها، هفتۀ گذشته منتشر گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.