دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان: حکومت جلو اظهارات غیرمسوولانۀ حکمتیار در برابر رسانه‏‎ها را بگیرد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 21 عقرب 1396 - ۲۰ عقرب ۱۳۹۶

مسوولان در نهادِ حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در واکنش به اظهارات اخیر رهبر حزب اسلامی در برابر رسانه‌ها می‌گویند، حکومت باید جلو صحبت‌های غیر مسوولانۀ گلبدین حکمت‌یار را بگیرد.
mandegar-3مسوولان در این نهاد با نشر اعلامیه‌یی هم‌چنان گفته اند که گلبدین حکمت‌یار به رسانه‌ها توهین کرده و باید مطابق با قانون اساسی کشور، مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرد.
در اعلامیۀ نهاد نی آمده است: «رسانه‌های افغانستان بر مبنای مادۀ ۳۴ قانون اساسی کشور ایجاد شده و به فعالیت می‌پردازند. صحبت‌های غیر مسوولانۀ آقای حکمت‌یار در برابر این ارزش ملی، غیرقانونی بوده و مستوجب پیگرد عدلی و قضایی می‌باشد.»
در اعلامیه به نقل از عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی دفتر نی آمده است: هرگاه رسانه و یا خبرنگاری بر مبنای صحبت‌های امروزی آقای حکمت‌یار مورد خشونت و یا آماج قرار بگیرد، آقای حکمتیار مسوول و پاسخ‌گو خواهد بود.
در ادامۀ اعلامیۀ دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان گفته شده است: «پیش از این نیز رسانه‌های افغانستان آماج صحبت‌های اهانت‌آمیز گلبدین حکمتیار قرار گرفته بود. در ماه ثور همین سال، موقع که آقای حکمت‌یار به کابل آمد، در سخنرانی در جمع هوادارانش رسانه‌ها را «لعین و شریر» خوانده بود. دفتر نی از رهبران حکومت وحدت ملی می‌خواهد تا از قانون اساسی کشور جداً حراست کرده و به هیچ‌کس فرصت ندهند تا با استفاده از واژه‌های اهانت‌آمیز و رکیک، رسانه‌های کشور را تهدید کرده و بزرگ‌ترین دست‌آورد مردم و دولت افغانستان را متأثر بسازند.»
این درحالی است که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی روز جمعه، ۱۹ عقرب در نشستِ معرفی شورای مرکزی این حزب در تالار لویه جرگه که در حضور هوادارانش در کابل صحبت می‌کرد، رسانه‌ها را مورد اهانت قرار داد و شماری از رسانه‌ها را به قول خودش، «خدمت‎گارِ بیرونی‎ها و نیز ابزاری برای سرکوب خودش» عنوان کرد. او گفت که این رسانه‎ها، گفته‌های دو روز پیش او را در بارۀ «قومی بودن جنگ» در افغانستان، تحریف کرده اند.
آقای حکمتیار خطاب به هوادارانش گفت: «این رسانه‌ها یا در دست دشمنان شما استند و یا هم در دست رقیبان و حریفان شما. این را ببینید که گپ درست شما را هم تعبیر غلط می‌کنند و تحریف آشکار می‌کنند.»
این گفته‌های آقای حکمتیار در سه روز گذشته موجی از انتقادهای خبرنگاران و شهروندان را نیز در پی داشته است. بسیاری از خبرنگاران و شهروندان، آقای حکمتیار را متهم به دشمنی با رسانه‌ها کردند و گفتند که آقای حکمتیار از بدوِ ورودش به افغانستان، این دشمنی را آشکارا کرده است.
صدیق‌الله توحیدی، رییس دفتر نی در برگۀ رسمی فیسبوکش به طور کنایه‌آمیز، رهبر حزب اسلامی را مخاطب قرار داده نوشته است: «جناب امیر! برخی از سیاست‌مدارن هم در گرو بیگانه‌ها بودند و هستند، تنها رسانه‌ها نیستند.»
عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان (مجما) در فیسبوکش اظهاراتِ آقای حکمتیار را جنگ در برابر همه خوانده و گفته است: «می‌ترسم محورهای جدید با داعش‌گری و طالب‌کُشی شکل بگیرند و مردمِ مظلومِ بیشتری قربانی شوند.»
جعفر اجرستانی، یکی از کاربان شبکۀ اجتماعی فیسبوک به این باور است که گلبدین حکمتیار با «توهین» به رسانه‌ها، نشان داد که «یک فردِ ستیزه‌جو است!»
آقای اجرستانی در ادامه گفته است که «مدل آقای حکمتیار قدیمی است» و مردمِ افغانستان «یک حکمتیار ورژن ٢٠١٧ نیاز دارند.»
بسیاری هم‌چنان تأکید داشتند که هیچ‌کسی نمی‌تواند آزادی بیان و اصحاب رسانه‌های افغانستان را که تا به امروز قربانی شده اند را مورد حمله قرار دهد. به باور فعالان مدنی، «هیچ‌کسی نمی‌تواند آزادی گفتار را خاموش کند، نه رییس یک حزب، نه رییس یک جمعیت و نه رییس یک تنظیم.»
گفتنی است که پیش از این نیز در چندین مورد، آقای حکمتیار به رسانه‌های توهین کرده است. او در نخستین سخنرانی‌اش پس از سال‌ها فرار از افغانستان در ولایت لغمان، رسانه‌ها را «لعین خطاب کرد و در دومین سخنرانی‌اش هم، برخی از رسانه‌ها را شریر گفت و تأکید ورزید که باید جلو این رسانه‌ها گرفته شود.
با آنکه در همۀ موارد نهادهای حامی رسانه‌ها از حکومت خواستند تا جلو توهین آقای حکمتیار به رسانه‌ها را بگیرد، اما دیده می‌شود که حکومت وحدت ملی هیچ اعتنایی به این خواست‌ها نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.