سرپرست وزارت دفاع: جنـگ قـومی نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 22 عقرب 1396 - ۲۱ عقرب ۱۳۹۶

سرپرست وزارت دفاع ملی می‌گوید، اعضای سازمان ناتو تعهد کردند که کمک‌های‌شان را به افغانستان ادامه خواهند داد و نیز سه هزار سرباز تازه ‌نفس دیگر به افغانستان خواهند فرستاد.
mandegar-3طارق‌شاه بهرامی که دیروز یک‌شنبه، ۲۱ عقرب در پیوند به نتایجِ سفرش در نشست وزیران دفاع ناتو صحبت می‌کرد، هم‌چنان بیان داشت که وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو از او تعهد گرفته‌اند که حکومت افغانستان باید در زمینۀ مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات در نهادهای امنیتی به صورت جدی کار کند.
او اشتراکِ افغانستان در نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو را مثبت خواند و گفت که این نشست هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ نظامی نتایج خوبی را به کشور در پی خواهد داشت.
طارق‌شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع ملی در این نشست گفت: “افغانستان با وجودی که نیروهای امنیتی و دفاعی قربانی می‌دهد، آزادی و حریت افغانستان را حفظ کرده اند و نیار است تا کشورهای حامی افغانستان از این نیروها هم‌چنان حمایت کنند.”
آقای بهرامی افزود که قرار محاسبۀ وزارت دفاع ملی، سیزده درصد حملات دشمنان کشور افزایش یافته است، اما نسبت به سال گذشته، یازدهم درصد تلفات دشمن نیز افزایش یافته است.
به گفتۀ او، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در برابر تروریستان تلفات داده اند، اما تلفات دشمن در میدان‌های نبرد چند برابر بیشتر از تلفات نیروهای امنیتی است.
او با اشاره به حملات هوایی بر مواضع تروریستان در ولایت کاپیسا، بیان داشت: در این حملات دشمن تلفات زیادی داده است، اما شایعاتی وجود دارد که افراد ملکی هم در این حمله تلفات داده اند. هیأتی در برای بررسی این شایعات موظف شده که بعد از پایان بررسی‌ها، جزییات آن با رسانه‌های شریک خواهد شد.
طارق‌شاه بهرامی در پاسخ به این پرسش خبرنگاری که آیا جنگ در افغانستان قومی است؟ اظهار داشت: “می‌توان به یقین گفت که در افغانستان جنگ قومی جریان ندارد، نیروهای امنیتی برای تمام افغانستان می‌جنگند”.
سرپرست وزارت دفاع ملی در قسمتی از سخنانش گفت که اگر پاکستان یک گامِ صادقانه در ارتباط با صلح افغانستان بردارد، افغانستان حاضر است دو قدمِ صادقانه به سوی پاکستان بردارد، اما او گفت که با تمام این، ما و نیروهای دفاعی ما با تمام توان آمادۀ دفاع از کشور هستند.
او در پیوند به برنامه‌های آیندۀ این وزارت برای سمت شمال کشور گفت: وزارت دفاع ملی سلسله برنامه‌های عملیات را برای صفحات شمال داریم که با عملیاتی کردن آن، وضعیت امنیتی در شمال کشور تغییر خواهد کرد.
آقای بهرامی حملات موتر بمِ گروه‌های تروریستی را «ناجوان‌مردانه» خواند و گفت که ما سطح عملیات‌های خاص و ضرباتِ هوایی خود را به دو دلیل افزایش دادیم، یکی به خاطر انتقام خون شهدا و دیگر، این‌که مردم مطمین شوند که نیروهای امنیتی بیدار اند و از آنان دفاع می‌کند.
سرپرست وزارت دفاع ملی در پاسخ به این پرسش که چرا لانه‌های تروریستی در آن‌سوی خط دیورند آماج حمله قرار نمی‌گیرند؟ بیان داشت: “این تصمیم را باید یک مجمع بین‌المللی بگیرد، اما باید خاطرنشان ساخت که لانه‌های ترویستی در آن‌سوی خط دیورند باید پایان یابد، در غیر آن، با واکنش جامعۀ جهانی مواجه خواهند شد”.
طارق‌شاه بهرامی گفت: اصلاحات در نهادهای امنیتی و دفاعی در حال جریان است، از این جمله، یکی هم برنامۀ چهارسالۀ انکشافی ارتش ملی است که در آن، موضوعات مفیدی گنجانیده شده است که تا چهار سال آینده، ارتش ملی را به ارتش‌های مدرن در کشور مبدل خواهد کرد.
او از ایجادِ پنج کمیتۀ نظارتی در وزارت دفاع ملی سخن گفت و اضافه کرد که تقرری‌های شایسته، حذفِ تشکیلات موازی، انتخاب کادرهای دانشگاه نظامی، تنظم امور تدارکاتی، لوژیستیکی و امور مالی و کاهش و ریشه‌کن کردن فساد از اولویت‌های این کمیته‌های می‌باشد.
گفتنی است که نشست سالانۀ وزیران دفاع اعضای ناتو به تاریخ ۱۶ عقرب آغاز و به تاریخ ۱۸ عقرب در مقر این سازمان در بروکسل پایان یافت.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از آغاز نشست عمومی وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، در نشستی با خبرنگاران بر ادامۀ همکاری این سازمان با افغانستان تأکید کرده بود. آقای استولتنبرگ گفته بود که ناتو به حضورش در افغانستان ادامه می‌دهد و همکاری آنان در آموزش نیروهای ویژه و تقویت نیروهای هوایی گسترش میابد.
۵۰ درصد نیروهای افزایشی ناتو در افغانستان امریکایی خواهند بود. در حال حاضر درصدی زیادی از هزینۀ جنگی نیروهای امنیتی افغانستان را امریکا تأمین می‌کند. دبیرکل ناتو گفت که جدا از کمک‌های امریکا به نیروهای امنیتی افغانستان، دیگر اعضای ناتو نیز یک میلیارد دالر به این نیروها کمک خواهند کرد.
آقای استولتنبرگ در بخشی از سخنانش از کشورهای همسایۀ افغانستان، به ویژه پاکستان خواست که افغانستان را در راستای مبارزه با گروه‌های ترویستی، به ویژه مبارزه با طالبان همکاری کنند.
دبیرکل ناتو هم‌چنان در پایان نشست وزیران دفاع ناتو گفت که شمار نیروهای ناتو در افغانستان از ۱۳ هزار به ۱۶ هزار افزایش می‌یابد و این سازمان در بخش تأمین نیازمندی مالی نیروهای امنیتی افغانستان، اصلاحات و جلب همکاری پاکستان برای تأمین صلح با دولت افغانستان همکاری می‌کند.
دبیرکل ناتو در آن نشست هم‌چنان بر گفت‌وگوهای صلح به رهبری دولت افغانستان تأکید کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.