رییس تیفا: حـکومت اراده‌یی به برگـزار ی انتخـابات نـدارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 22 عقرب 1396 - ۲۱ عقرب ۱۳۹۶

مسوولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان ( تیفا) می‌گویند که حلقات نزدیک به ارگ و سپیدار تلاش می‌کنند تا انتخابات آینده به بحران مواجه شود.
محمدنعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) دیروز یک‌شنبه (۲۱ عقرب) هنگامی‌که طرح پیشنهادی خود را برای برگزاری انتخابات mandegar-3شوراهای ولسوالی‌ و مجلس نماینده‌گان با مسوولان کمیسیون انتخابات شریک می‌کرد،گفت: افراد نزدیک به رییس جمهور و رییس اجرایی تلاش می‌کنند تا انتخابات آینده به بحران کشانیده شود.
رییس تیفا با تأکید افزود که حکومت انگیزۀ اصلاحات در کمیسیون انتخابات را ندارد و افراد از ارگ به کمیشنران تماس می‌گیرند به آنان هشدار می‌دهند تا مجبور به کناره‌گیری شوند.
آقای ایوب زاده بیان داشت که حکومت اراده‌یی به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور ندارد.
به گفته او، مداخلۀ افراد در ارگ و سپیدار در امور کاری کمیسیون‌های انتخاباتی به ساختار کمیسیون‌ها و پروسه انتخابات به شدت آسیب رسانیده است.
رییس تیفا هم‌چنان، تأکید کرده که با برکناری کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی چالش‌های کنونی حل نخواهد شد و به‌جای برکناری کمیشنران باید روی اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و فرایند انتخابات تمرکز صورت گیرد.
آقای ایوب‌زاده تصریح کرد: اگر کمیشنران انتخابات برکنار شوند، برگزاری انتخابات پارلمانی و حتی ریاست جمهوری به دلیل طولانی بودن مراحل گزینش کمیشنران جدید به تاخیر خواهد افتاد.
او بیان داشت: “در شرایط فعلی بهتر است که به جای برگزار نشدن انتخابات، “انتخابات بد” برگزار شود”.
رییس تیفا افزود که اگر اصلاحات اساسی در کمیسیون‌های انتخاباتی و روند برگزاری انتخابات آورده نشود، جامعۀ جهانی از انتخابات افغانستان حمایت نخواهد کرد.
آقای ایوب زاده، ناامنی، نبود بودجه، فقدان اراده سیاسی برای برگزاری انتخابات، پایین بودن ظرفیت در کمیسیون‌های انتخاباتی، نبود برنامه دقیق برای برگزاری انتخابات، سردرگمی و هرج و مرج در کمیسیون‌های انتخاباتی، عدم شفافیت در مصرف بودجه کمیسیون، نبود اراده برای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و نبود همکاری میان دو کمیسیون انتخاباتی را از مشکلات جدی فرا راه برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور خواند.
او از حکومت خواست تا صادقانه با کمیسیون‌های انتخاباتی همکاری کرده و هرچه زودتر فهرست از مناطق امن، نسبتا امن و ناامن در کشور را مشخص کند و برای تامین هزینۀ برگزاری انتخابات به کمیسیون انتخابات اطمینان دهد.
رییس تیفا از کمیشنران انتخابات نیز خواست تا به دور از تمامی تعلقات قومی، سمتی، حزبی و … ،دست از اختلافات‌شان کشیده و گام‌های اساسی را برای آودن اصلاحات برداشته و برنامه‌های مشخصی را برای برگزاری انتخابات آینده روی دست بگیرند.
آقای ایوب زاده‌ با اشاره به سناریو‌ی برکناری کمیشنران کمیسیون انتخابات، حاطر نشان کرد که اگر این کمیشنران کنار زده‌شوند، هیچ تضمین وجود ندارد که افراد «فلتر» شده وارد این کمیسیون شوند.
او گفت: نزدیکان رییس جمهور با تلاش به کنار زدن کمیشنران کمیسیون انتخابات، می‌خواهند تیمی‌که نزدخوشان فهرست شده را به‌جای کمیشنران کنونی بگمارند.
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در این نشست با اشاره به چالش‌های موجود فرا راه‌ انتخابات کشور گفت: نبود انگیزۀ برگزاری انتخابات در سطح رهبری حکومت و بی‌اعتماد به کمیسیون انتخابات از چالش جدی است.
تیفا باور دارد که نبود هماهنگی در میان کمیسون‌های، بی‌امنی، فقدان تحلیل از وضعیت فعلی و فقدان اطلاع رسانی از دیگر چالش‌های انتخابات است.
تیفا می‌گوید که استفاده از ظرفیت‌‌های محلی برزگان، عالمان دینی و…، اصلاحات و فرایند‌های اصلاحی در کمیسیون‌های انتخاباتی، تقویت حضور زنان و اقلیت‌های مذهبی آگاهی دهی از انتخابات شورای‌های ولسوالی از دیگر برنامه‌های است که تا هنوز روی آن کار صورت نگرفته است.
هم‌چنان، تیفا باور دارد که بیش از ده ماه از آغاز کارهای کمیسیون انتخابات می‌شود، اما هیچ برنامۀ عملی این کمیسیون نداشته است و به‌حاطر برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی‌ و پارلمانی سه ماه دیگر به این کمیسیون باید فرصت داده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.