احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





در چهارمین کنفرانس ملی شهری: وارداتِ بی‌رویه بزرگ‌ترین خطر برای آیندۀ افغانستان است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 28 عقرب 1396 - ۲۷ عقرب ۱۳۹۶

چهارمین کنفرانس ملی شهری دیروز شنبه، ۲۷ عقرب تحت عنوان «پیش به سوی شهرهای پایدار» با حضور رییس حکومت وحدت ملی، نماینده‌گان مردم در پارلمان و اعضای حکومت در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.
mandegar-3محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در این نشست گفت که ظرفیت طرح و دیزان باید به صورت اساسی در افغانستان ایجاد شود و بالای متخصصان باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و نیز فضای همکاری همه‌جانبه در این زمینه ایجاد گردد.
سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن در این کنفرانس گفت که سکتور شهری در چند سال گذشته توانسته است به برخی از دستاوردهای قابل توجه در سطح ملی و بین‌المللی دست یابد.
آقای نادری می‌گوید که عمده‌ترین موفقیت سکتور شهریِ در سطح بین‌المللی «که درطول تاریخ کشور نظیر نداشته است»، عضویت در شورای عالی حکومت‌داری شهری جهان می‌باشد. او اضافه کرد: بر اساس این دستاورد، افغانستان می‌تواند سهم موثری در طرح و تدوین برنامه‌های جهانی در زمینۀ سکتور شهری داشته باشد.
وزیر شهرسازی و مسکن بیان داشت که در عرصۀ برنامه‌ریزی شهری، ضمن آغازِ بازنگری ماسترپلان شهرهای قندهار، مزارشریف، هرات، جلال‌آباد و بامیان، این وزارت توانسته است که مسودۀ طرح ماستر پلان شهرهای خوست و پل‌علم را با چندین برنامۀ استراتژیک و تفصیلی برای شهرهای مختلف و بندرهای کشور ترتیب کند.
او با اشاره به این‌که در یک سال گذشته، در قالب برنامۀ ملیِ اولویت‌های شهری، ۳۸۰ هزار ملکیت به صورت الکترونیکی ثبت شده است، گفت: پروژۀ شهرهای پایدار به صورت آزمایشی در شهر مزارشریف آغاز شده و برنامه‌هایِ عمل استراتژیک برای پنج ناحیه در شهر کابل و سه شهر در ولایات نیز آماده گردیده است.
به گفتۀ آقای نادری، سیستم الکترونیکی جدید، برای گردآوری شفافِ محصول صفایی ایجاد شده است و هم‌چنان بررسی قیمت‌گذاری زمین در شهر کابل نیز تکمیل شده است.
سعادت نادری بیان داشت که پروژۀ بزرگ رهایشی امارات که زیربناهای آن در گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود، با تکمیل زیربناهای مورد نیاز، به عنوان یکی از معیاری‌ترین پروژه‌های رهایشی آمادۀ افتتاح است.
او همچنان اظهار داشت که پروژه‌های رهایشی سنایی، بنایی و لاله و صدف که بنابر مشکلاتِ حقوقی، تخنیکی و مالی متوقف شده بودند، امور ساختمانی آن‌هااز سر گرفته شده است.
در سویی دیگر، عبدالمتین بیک، رییس عمومی ارگان‌های محل می‌گوید که یکی از دستاوردهای حکومت وحدت ملی در سه سال گذشته، انسجام و هم‌آهنگی سکتور شهری بوده است.
آقای بیک می‌افزاید: با ایجاد شورای عالی توسعۀ شهری، امروز افغانستان صاحب زبان مشترک تخنیکی در سکتور شهری شده‌ است، در حالی که در گذشته یکی از موانع اساسی کُندی توسعۀ شهری، نبودِ زبان مشترک شهری بود.
رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محل می‌گوید که نخستین‌بار در تاریخ معاصر افغانستان است که شهرداران سراسرِ کشور در شورای عالی توسعۀ شهری تحت رهبری رییس حکومت گردهم قرار می‌گیرند و با هم تبادل نظر می‌کنند.
همزمان بااین، محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در سخنرانی‌اش در این کنفرانس گفت، تا زمانی که ما به شهروند مبدل نشویم، صاحب شهر نمی‌شویم و تا وقتی که نظافت را جز ایمان خود ندانیم، همان‌گونه که بالای ما امر شده است، شهر خود را تمیز نگه‌داری کرده نمی‌توانیم.
محمد اشرف غنی می‌گوید که تضادی که میان سکتور خصوصی و دولتی بود، اکنون از بین رفته است و حکومت بدون سکتور خصوصی، ناتکمیل خواهد بود.
رییس حکومت به این باور است که ظرفیت طرح و دیزان باید به صورت اساسی در افغانستان ایجاد شود و بالای متخصصان باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و نیز فضای همکاری همه‌جانبه در این زمینه ایجاد گردد.
به گفتۀ محمد اشرف غنی: «بزرگ‌ترین خطر برای آیندۀ افغانستان، میزانِ واردات است؛ بیشتر از دو میلیارد دالر مواد غذایی و بیشتر از یک میلیارد دالر مواد ساختمانی واردِ کشور می‌کنیم. هیچ کدام این مواد ضرور نیست که از خارج وارد شوند. ۲۵ درصد ترجیح را برای‌تان تعهد کرده‌ایم، شما سرمایه‌گذاری کنید، ما در هر پروژه ملی و هر قرارداد ملی، اولویت برای شما می‌دهیم».
او در بخشی از سخنانش با بیان این‌که کنفرانس‌های ملی شهری باید تشریفاتی نباشد، اظهار داشت: حرف من این است که ما به حیث افراد ذی‌دخل و ذی‌نفع و به عنوانِ یک ملت واحد و یک دولت منسجم، باید صحبت‌های سازنده داشته باشیم. خواهش من این است که در صحبت‌ها دستاوردها، کوتاهی‌ها و هم فرصت‌ها مورد بحث قرار گیرند.
رییس حکومت وحدت ملی مدیریت نکردنِ آب‌های شهرهای کشور را «بدترین میراثی» برای افغانستان دانست و بیان داشت که کابل به بحران بنیادی آب روبه‌رو است. او تأکید کرد که در سه سال گذشته مطالعات قابل ملاحظه‌یی بالای مدیریت آب انجام شده و به زودی در کابل شاهد شروع کار بندی خواهیم بود که مشکل آب کابل را حل کند.
آقای غنی در پیوند به برنامۀ میثاق شهروندی گفت: «برنامۀ میثاق شهروندی از ابتکارهای عمدۀ حکومت است. در سه سال آینده، ۷۵۰ میلیون دالر در برنامۀ میثاق شهروندی به مصرف می‌رسد. این برنامه ادامۀ برنامۀ همبسته‌گی ملی نه، بلکه یک برنامۀ بین سکتورها، وزارت‌ها و به صورت اساسی، ملی و افغانستان شمول است. خواست ما این است که شهر و روستای خود را مرتبط ببینید».
گفتنی است که این کنفرانس، سه روزه است و فردا به پایان می‌رسد. سومین کنفرانس ملی شهری در ماه عقرب سالِ پار در کابل برگزار شده بود.
به گفتۀ مسوولان در وزارت شهرسازی، مهم‌ترین بحث‌ها در این کنفرانس، بحث روی محورهای علمی است که مشخصاً بالای راهکارهای جدید برای مدیریت آب و رفع چالش‌های منابع آبی شهرها بحث می‌شود و هم‌چنان بحث محیط‌ِزیست و توسعۀ پایدار، مباحث هواشناسی و تغییر اقلیم، آسیب‌رسانی زمین‌لرزه، تکنالوژی ساختمان و مواد ساختمانی را نیز شامل می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.