وزارت صحت عامه: بیش از ۵۰ درصدِ مردم افغانستان بیمار روانی‌ هستند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۲ جدی ۱۳۹۱

وزارت صحت عامه می‌گوید که نصف جمعیت افغانستان مبتلا به بیماری‌های روحی و روانی هستند که حدود نود درصد آنان را زنان تشیکل می‌دهد.
بر اساس اظهارات مقام‌های این وزارت، حدود پنجاه درصد نفوس کل کشورهای فقیر جهان و از جمله افغانستان، مبتلا به مشکلات روانی اند.
داکتر بشیر سروری رییس بخش صحت روانی وزارت صحت عامه در کنفرانس دست‌اندرکاران صحت روانی در پنج ولایت شمالی افغانستان که روز گذشته در کابل برگزار شده بود، گفت که مطابق سرویی‌که در زمان حکومت طالبان و پس از آن انجام شده، نصف جمعیت کل کشور دچار مشکلات روانی هستند.
به گفتۀ داکتر سروری، ما پرو‍ژه‌های امتحانی عرضۀ خدمات صحت روانی را در پنج ولایت کشور راه‌اندازی کردیم که شامل ولایت بدخشان، بغلان، بلخ، کندز و تخار است.
او همچنان افزود، مردم در ولایات جهت دسترسی به خدمات روانی با چالش‌های زیادی مواجه بودند، بنابراین ما ارایه خدمات صحت روانی را با سایر خدمات ادغام کردیم تا مردم بتوانند در شفاخانه‌ها از ارایۀ این خدمات مستفید شوند.
داکتر سروری تاکید کرد، از این پس درتمامی شفاخانه‌های ولایات متذکره خدمات صحی ارایه می‌شود و مردم می‌تواند از این خدمات استفاده کنند.
وی در این نشست گفت، در گذشته یک شفاخانه صحت روانی در کابل وجود داشت که بیشترین بیماران آن را معتادان تشکیل می‌دادند و تنها ۳۰ بستر آن به بیماری‌های روانی اختصاص داده شده بود، اما خوشبختانه اکنون دراین شفاخانه برای بیماران روانی نیز امکانات صحی خوب فراهم شده است.
در این کنفرانس نماینده سفارت آلمان که تمویل کنندۀ این برنامه است گفت، کشور آلمان ۹۰ میلیون یورو را جهت ساخت شفاخانه‌ها و ارایۀ خدمات صحی به افغانستان کمک کرده است.
او همچنان اضافه کرد، ما مصمم هستیم که در بخش صحت روانی با وزارت صحت عامه افغانستان همکاری کنیم و این همکاری را همچنان ادامه بدهیم.
داکترفرشته قدیس روان شناس و یک تن از شرکت‌کننده‌گان این کنفرانس گفت، زمانی‌که حرف از مشکلات و یا بیماری‌های روانی به میان می‌آید، همه فکر می‌کنند که مشکلات روانی یعنی دیوانه بودن، درحالیکه این طور نیست.
بانو قدیس افزود، مردم افغانستان با پشت سرگذاشتن سه دهه جنگ و تحمل مشکلات فراوان، با مشکلات روحی و روانی مواجه اند، اما چون وزارت صحت دست به کار شده و صحت روانی را جزو برنامه‎‌های این وزارت ساخته است، بنابراین چنین اقدامی کمک بسیار موثر برای کسانی‌که دچار چنین مشکلات هستند، خواهد کرد.
او تاکید کرد، اگر سطح آگاهی مردم بالا برود و اگر این آگاهی در دانشگاه‌ها و مکاتب صورت گیرد، بسیار موثر و مفید واقع خواهد شد.
داکتر قدیس اظهار داشت، تطبیق ارایۀ خدمات صحت روانی در پنج ولایت به صورت آزمایشی بود که نتایج بسیار خوبی به دست آمد، بنابراین تصمیم گرفته شده که این برنامه در سایر ولایت کشور نیز گسترش داده شود.
گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ رقم افراد مبتلا به بیماری‌های روانی در جهان افزایش خواهد یافت و افسرده‌گی چهارمین مولفۀ مرگ و میر جهان را تشکیل خواهد داد.
گفتنی است که  بیماریهای روانی به دلایل مختلف و متعددی در افراد ایجاد می‌شود، اما بیشتر روانشناسان، عامل شیوع این بیماری را نوع زنده‌گی افراد می‌دانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.