وزارت دفاع در واکنش به گفته‌های مقامات پاکستانی: پالیسـی پاکستـان حمـایت از تـروریستان است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 15 قوس 1396 - ۱۴ قوس ۱۳۹۶

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به اظهارات دو مقام ارشد پاکستانی که گفته‌اند تروریستان از خاک افغانستان برای حمله بر پاکستان استفاده می‌کنند، می‌گوید: پالیسی پاکستان حمایت از تروریستان است.
mandegar-3دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که راهبرد پاکستان برای حمایت از گروه‌های تروریستی برنامه‌ریزی شده است و این پالیسی هنوز در پاکستان به ‌شکل جدی عملی می‌شود.
در همین حال، پیش از این خواجه آصف وزیر خارجۀ پاکستان، در دیدار با وزیر دفاع امریکا گفته‌ است که از ۱۲۸ حملۀ انجام‌شده در پاکستان، ۱۲۵ آن از خاک افغانستان برنامه‌ریزی و مدیریت شده‌است.
هم‌چنان، جنرال قمر بجوا رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان، گفته‌است که پاکستان در مبارزه با تروریسم متعهد است، اما افزوده که هند از خاک افغانستان در برابر پاکستان استفاده می‌کند که قابل نگرانی است.
رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان هم‌چنان برعکس همه ادعاها بالای آن کشور، ادعا می‌کند که هراس‌افگنان در خاک افغانستان پناه‌گاه‌های امن دارند.
اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید که پاکستان همواره از گروه‌های تروریستی به ‌ویژه گروه طالبان استفادۀ ابزاری می‌کند و برای این‌گروه‌ها به اساس یک راهبرد پناه‌گاه داده است.
او ادعا می‌کند که هیچ ثبوتی وجود ندارد که نشان دهد، افغانستان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و تمام گفته‌های مقامات پاکستانی را دور از حقیقت می‌داند.
از سویی هم، وحید مژده آگاه مسایل سیاسی با اشاره به گفته‌های وزیر خارجۀ پاکستان، می‌گوید: پاکستان در حالی که تحت فشارهای بین المللی قرار دارد می‌خواهند با وارد کردن ادعا بالای افغانستان خود را از حالت منزوی شدن نجات دهد.
آقای مژده باور دارد که برخی از حملاتی که بالای پاسگاه‌های مرزی پاکستان صورت می‌گیرد، از طرف برخی گروه‌های تروریستی مستقر در ساحات مرزی افغانستان سازماندهی می‌شود، اما این ساحات در اختیار حکومت افغانستان قرار ندارد و گروه‌های مخالف حکومت پاکستان از این فرصت استفاده کرده بالای پاسگاه‌های پاکستان حمله می‌کنند و دوباره وارد آن منطقه می‌شوند.
به گفتۀ او، وقتی حکومت پاکستان در راستای سازماندهی حملات تروریستی در خاک آن کشور را به افغانستان حواله می‌کند، باید این گزینه را نیز روشن سازد که گروه‌های تروریستی از «ساحات صعب‌العبوری» که تحت قلمرو نیروهای امنیتی افغانستان نیست استفاده می‌کنند یا از طریق دیگری به این کار مبادرت می‌ورزند.
این آگاه مسایل سیاسی باور دارد که هرگاه فشارهای جدی بالای پاکستان از طرف‌ کشورها وارد شود، بدون تردید که پاکستانی‌ها راه فرار از آن را به هر عنوانی در پیش می‌گیرند، اما آقای مژده تأکید می‌کند که پاکستان آنچنانی که باید تحت فشار از طرف قوت‌های بین‌المللی به‌ویژه امریکا قرار گیرد نگرفته است.
آقای مژده فشارهای که وارد شده به پاکستان و سفرهای مقامات نظامی امریکا را به پاکستان بیشتر بزرگ نمایی رسانه‌های می‌داند و می‌افزاید که پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان و کشورهای جنوب آسیا، پاکسانی‌های گفتند که هیچ‌گاه منافع ملی‌شان را قربانی منافع دیگران نمی‌کنند.
آقای مژده باور دارد که راهبرد پاکستان جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان است و این راهبرد هیچ‌گاهی تغییر یافتنی نیست. اما در چنین اوضاعی امریکایی‌ها نیز جهت همکاری به پاکستان کمک مالی می‌کنند.
به باور این آگاه مسایل سیاسی، تا زمانی که پاکستان در پالیسی خود تغییرات وارد نکند، ثبات در منطقه برقرار شدنی نیست. او گفت: سفرهای نظامیان بلند رتبۀ امریکا به پاکستان آنچنانی که در رسانه‌های افغانستان غوغا می‌کند در رسانه‌های پاکستان عادی جلوه می‌کند.
آقای مژده هم‌چنان افزود که سیاست امریکا در برابر پاکستان متناقض است و با این سیاست، اوضاع امنیتی افغانستان در سال پیش رو بدتر از اکنون خواهد بود.
این اظهارات در حالی مطرح شده که خود مقام‌های امریکایی نیز بارها تاکید کرده‌اند که پاکستان باید از حمایت هراس‌افگنان دست بردارد.
مایک پمپیو، رییس سازمان استخبارات مرکزی امریکا دو روز پیش به پاکستان هشدار داد که اگر علیه پناه‌گاه‌های امن هراس‌افگنان اقدام نکند، خود امریکا در خاک پاکستان دست به کار خواهد شد.
پیش از این جیمز متیس وزیر دفاغ امریکا گفته بود که اگر پاکستان به گونۀ صادقانه علیه پناه‌گاه‌های امن هراس‌افگنان در خاکش عمل نکند، اقدامات جدی‌تری را روی دست خواهند گرفت و آن کشور تنبیه خواهد شد.
به گفتۀ رسانه‌های محلی پاکستان، خواجه آصف گفته‌است که به خاطر تامین امنیت، در مسیر مرز مشترکمیان افغانستان و پاکستان ( دیورند) باید تدابیر بیش‌تری گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.