استاد سیاف: جهادِ افغانستان ارادۀ ملت بود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 18 قوس 1396 - ۱۷ قوس ۱۳۹۶

عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبرانِ جهادی و رییس شورای حراست و ثبات می‌گوید، به حاشیه راندن مجاهدان از حکومت، سببِ نفوذ و رشد افراطیت در کشور شده است.
mandegar-3آقای سیاف که روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، هم‌جنان تأکید کردند که تا زمانی که قدرت در دست مجاهدان بود، گروه‌های افراطی وجود نداشت و کسی به آنان بها هم نمی‌داد.
او در حالی که از کسی و یا گروی نام نمی‌برد، تأکید دارد که عده‌یی در تلاش بدنام‌سازی مجاهدان برآمده اند که به گفتۀ سیاف، جهاد افغانستان ارادۀ ملت افغانستان بود و کسی به آن آسیب رسانده نمی‌تواند.
جهاد ارادۀ ملت بود
عبدالرب رسول سیاف، با تأکید به این‌که کسانی در تلاش بدنام‌سازی مجاهدان هستند، می‌گوید که که نسبت دادن برخی مسایل به مجاهدانِ افغانستان نادرست است.
آقای سیاف می‌افزاید که ادعای مبنی بر استفاده شدن مجاهدان از سوی غرب در برابر قوای شوروی در افغانستان نادرست است. جنگ در برابر شوری تصمیم و ارادۀ ملت افغانستان بود.
به گفتۀ آقای سیاف، او در صف مجاهدان برای کسب قدرت و امتیاز جهاد نکرده و با وجود این‌که صدها میلیون دالر را برای مجاهدان و مهاجران به مصرف رسانده، اما از آن برای خود ذخیره نکرده است.
حکمتِ تک‌رو و انحصاطلب
عبدالرب رسول سیاف در قسمتی از سخنانش، حکوت وحدت ملی را به نقد گرفت و گفت که به دنبال تک‌روی و انحصار قدرت است و آنان از این اعمال حکومت به شدت ناراضی اند.
او گفت: «از کم‌شنوایی حکومت و اهتمام نکردن پیشنهادهای معقول ما و از تن ندادن به خواست‌های مشروع ملت، سخت ناراض استیم. تک‌روی و کجی‌روی‌های سبب نابودی افغانستان خواهد شد؛ حکومت باید با ایجاد اصلاحات و پرهیز از این اعمال، از تخریب این کشور جلوگیری کند».
انتخابات شرطِ بیرون شدن از بحران
آقای سیاف در این نشست خبری هم‌چنان تأکید کرد، باوجودی این‌که مسوولانِ حکومت برای برگزاری انتخابات پیش‌رو اعلام آماده‌گی کرده اند، اما شواهد نشان می‌دهد که برای برگزاری این انتخابات هیچ آماده‌گیی گرفته نشده.
آقای سیاف هُشدار می‌دهد که در صورت برگزار نشدن انتخابات و یا برگزاری انتخابات همراه با تقلب، افغانستان با یک کشمکش خطرناک مواجه خواهد شد.
او می‌گوید: «اگر انتخابات برگزار نشود و یا تقلب بر انتخابات مسلط باشد، در هردو صورت، ملک به بی‌راهه و یک بحران نو می‌رود که نتایج آن بسیار خطرناک خواهد بود».
این رهبر جهادی به این باور است که تأمین شفافیت در انتخابات، ایجاب می‌کند که نظارت، کنترل و ادارۀ این پروسه باید بی‌طرفانه صورت گیرد و نهادیی که انتخابات را کنترل و برگزار می‌کند نیز باید بی‌طرف باشد.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این تاریخ ۱۶ سرطان/تیر ۱۳۹۷ را به عنوان روز برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها (شهرستان‌ها) اعلام کرده است.
مسئولان این کمیسیون گفته‌اند که مراکز رای‌گیری مشخص و رهنمود امنیتی آن هم با نهادهای امنیتی تکمیل شده اما در نشستی که در اواخر تابستان گذشته با رهبران احزاب سیاسی داشت، گفته شد که منابع مالی برگزاری این انتخابات تامین نشده است.
قرار بود انتخابات پارلمانی در سال ۱۳۹۴ برگزار شود، ولی به دلایلی که به صورت رسمی اعلام نشده، تا سال آینده به تعویق افتاده و نمایندگانی که در انتخابات پارلمانی که در ۱۳۸۹ برای پنج سال برگزیده شده بودند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.
انتخابات شوراهای محلی برخلاف پیش بینی قانون اساسی ۱۳۸۲ تا حال اصلا برگزار نشده و در هیچ ولسوالی شورای منتخب وجود ندارد.
گفت‌وگو یا جنگ؟
رهبر شورای حراست و ثبات از گروه طالبان می‌خواهد تا به پای میز گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند و از جنگ و خشونت دست بردارند، زیرا به باور آقای سیاف، در شرایط کنونی هیچ راه‌حل دیگری به جز از مذاکره وجود ندارد.
آقای سیاف افزود که او همواره بر ناروا بودن عمل انتحاری تأکید کرده، اما به همان اندازه انتحاری یک کار ناروا است آوردن صلح نیز در افغانستان یک امر واجب است.
این رهبر جهادی گفت که مذاکرۀ مخالفانِ مسلح به معنای تسلیم شدن نیست. او از حکومت نیز می‌خواهد تا زمینه را برای حضور با «عزت» مخالفان مسلح در جامعه فراهم کند.
اشتباه بزرگ
آقای سیاف همچنان در خصوص انتخاب بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی رییس‌جمهور امریکا انتقاد کرد و این کار را یک «اشتباه بزرگ» ایالات متحدۀ آمریکا خواند.
او گفت که از این تصمیم رییس‌جمهور امریکا بر علاوۀ نارضایتی تمامی مسلمانان جهان، حتا شهروندان امریکا نیز ناراضی اند. به باور آقای سیاف، این اقدام امریکا عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت و باید رییس‌جمهور امریکا در مورد این تصمیم‌اش باید تجدید نظر کند.
آماده‌گی برای میزبانی گفت‌وگو با حکومت
در سوی دیگر، صبغت‌الله مجددی، رییس شورای احزاب سیاسی و جهادی در نشستِ دیگری در کابل، از حکومت و جریان‌های سیاسی خواست که در تصمیم‌گیری‌های‌شان منفعت‌های ملی را در نظر بگیرند.
آقای مجددی وحدت ملی را یک «اصل» در تصمیم‌گیری خواند و گفت که حکومت و جریان‌های سیاسی با موضع‌گیری‌های‌شان نباید به وحدت ملی آسیب برسانند.
او داشتن موضع سیاسی را «حق» هر حزب خواند و گفت که جریان‌های سیاسی می‌توانند آن را اعلام کنند. مجددی گفت که تضعیف جریان‌های سیاسی و حزب‌ها «به نفع ملت و کشور نیست».
آقای مجددی از حکومت خواست که با احزاب «تفاهم» کند و آنان را در موضوع‌های بزرگ ملی «شریک کند و به دیدگاه آنان احترام بگذارد».
این رهبر جهادی با تأکید به این‌که گفت‌وگوهای صلح «بین‌الافغانی» باشد، بیان داشت: «ما از تمام جریان‌های سیاسی می‌خواهیم که وارد گفت‌وگو شوند تا به یک راه‌حل سیاسی قابل قبول دست بایند».
آقای مجددی می‌افزاید» «ما آماده هستیم که این گفت‌وگو را میزبانی کنیم.»
آقای مجددی در بخش دیگر از سخنانش از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که برگزاری انتخابات سال آینده را جدی بگیرد. او گفت: «عزل و نصب کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات باید بر اساس قانون صورت بگیرد».
به باور او، برای «شفافیت انتخابات و جلب اعتماد عمومی نسبت به آن» طرحی را آماده کرده است که بعداً در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار می‌دهد.
این گفته‌ها در حال مطرح می‌شود که از آغاز حکومت وحدت ملی تا اکنون، شماری از جریان‌های سیاسی با حکومت وحدت ملی هم نظر نبوده‌ و بارها حکومت را به شدت نقد کرده ‎اند.
بین‌المقدس اورشلیم نمی‌شود
صبغت‌الله مجددی در این نشست ضمن نکوهش تصمیمِ امریکا مبنی به انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس گفت که هیچ‌گاه قبول کرده نمی‌توانیم که بیت‌المقدس مرکز یهود باشد، زیرا این منطقه از زمان‌های سابق مرکز مسلمانان بوده ‌است.
آقای مجددی این اقدام امریکا را تجاوز آشکار آن کشور دانست و افزود: در برابر این عمل واشنگتن ایستاده خواهیم شد؛ مردم افغانستان نیز با اکثریت اتفاق آرا با ما هم‌صدا می‌باشند.
در عین حال او گفت که مردم فلسطین در برابر این کار امریکا تنها نخواهند بود و علاوه کرد که تا آخرین قطره خون خود برای دفاع از فلسطینی‌ها دفاع و از آنان حمایت خواهد کرد.
رور چهارشنبۀ هفتۀ گذشته، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که کشورش پس از این بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رسمی دولت اسراییل می‌شناسد. براساس گزارش‌ها، امریکا به زودی سفارت خود را در بیت‌المقدس انتقال خواهد داد.
گفتنی است که رهبران حکومت وحدت ملی روز پنج‌شنبه با شماری از رهبران و بزرگان جهادی و سیاسی کشور دیدار کرده اند.
آقای غنی در دیدار در مورد مسایل مهم ملی و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرده است. دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی که به روزنامۀ ماندگار رسیده، گفته شده که رییس حکومت از آنان «به خاطر اعلام پیشتیبانی‌شان از موقف حکومت و اظهارات آنان در زمینۀ مسایل مهم ملی و بین‌المللی ستایش کرده است».
به نقل از خبرنامۀ ارگ، دکتر عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست گفته است که موقف حکومت افغانستان در جلسات ملل متحد، سازمان همکاری کشورهای اسلامی و سایر نهادهای بین المللی در مورد بیت‌المقدس واضح است و حکومت افغانستان دیدگاه مردم خود را بازتاب می‌دهد.
در خبرنامه هم‌چنان آمده است: «محمد اشرف غنی گفت که امروز دشوارترین روز برای مسلمانان جهان است و ما منحیث مسوولانِ و رهبران این کشور باید از تدبیر کامل کار بگیریم و نگذاریم که دشمنان افغانستان از این وضعیت سوء استفاده کنند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.