واکنش‌ها به تصمیم ترامپ راه‌پیمایی گسترده در سراسر افغانستان

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 18 قوس 1396 - ۱۷ قوس ۱۳۹۶

هزاران تن از شهروندان کشور، دولت افغانستان و برخی از رهبران سیاسی و مذهبی در جهان در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا مبنی بر رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان مرکز رژیم اسراییل، می‌گویند که این کار روند صلح را در خاورمیانه به مخاطره مواجه mandegar-3می‌سازد.
آنان باور دارند که بیت‌المقدس ساحۀ مشترک برای تمام ادیان بوده و محدود ساختن آن به یک کشور و طرف سبب نگرانی شدید شده است.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا ۶ دسامبر۲۰۱۷ شهر بیت المقدس را به حیث پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت و امر انتقال سفارت امریکا را به این شهر صادر کرده است.
پس از آن کاخ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی می‌گوید که این تصمیم گرفته شده باعث جریحه‌دارشدن احساسات تمام مسلمانان جهان گردیده و پروسۀ صلح در خاور میانه را به مخاطره می‌اندازد، از این جهت در این خصوص بدون اشتراک فلسطین و راه حل دولت مستقل، به نتیجۀ مثبت و راه حل دایمی منتج نمی‌گردد.
اعلامیه می‌افزاید که حکومت وحدت ملی و مردم مسلمان این سرزمین با سایر مسلمانان جهان خواهان تامین حقوق حقۀ مردم فلسطین جهت داشتن یک دولت مستقل می‌باشد.
ارگ می‌گوید بیت‌المقدس اولین قبلۀ مسلمانان جهان که برای سایر ادیان نیز دارای اهمیت است، باید موقعیت آن به اساس قوانین بین‌المللی، مصوبات سازمان ملل متحد و خواست ملیون‌ها مسلمان جهان تثبیت گردد.
هم‌چنان ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی در رابطه این تصمیم می‌گوید که حکومت وحدت ملی هم‌سو با مردم افغانستان با تصمیم اخیر رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، موافق نیست.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، تأکید می‌کند که دولت افغانستان هم‌سو با فصیله‌های سازمان ملل متحد، شورای امنیت ملل متحد و اجماع بین‌المللی، موقف روشن دارد و با تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا مخالف است: «زمانی که از این تصمیم آگاه شدیم رییس جمهور و ما از مجراهای دیپلماتیک نظر خود را شریک ساختیم و تشویش‌های خود را شریک ساختیم و موقف خود را واضح ساختیم که افغانستان با همچو تصمیمی موافق بوده نمی‌تواند».
رییس اجرایی کشور گفت که دولت افغانستان برای تامین حقوق مردم فلسطین و داشتن دولت مستقل، در کنار کشورهای دیگر از موضع این کشور دفاع خواهد کرد.
در همین حال، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نسبت به طرح آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسراییل شدیدا ابراز نگرانی کرده است.
رهبر کاتولیک‌های جهان طی سخنانی در واتیکان در خصوص طرح آمریکا مبنی بر عنوان پایتخت اسراییل گفته که در این زمینه به شدت نگران هستیم.
او همچنان بیان کرده که نگران قدس هستم! در برابر تحولات اخیر و نگرانی‌های ناشی از آن نمی توانم ساکت باشم. از همگان می‌خواهم بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل به قدس احترام بگذارند.
عبدالرب رسول سیاف رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان نیز ضمن محکوم نمودن تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل گفته که مناسب نبود تا به‌خاطر خوش ساختن یهود (اسراییل) دونالد ترامپ این شلاق را به روی تمامی مسلمانان بزند، این اقدام رییس جمهور ترامپ نگرانی جدی تمام جهان اسلام و دیگر کشورها را برانگیخته است. حتی در داخل امریکا مردم آن کشور نیز ناراض هستند.
آقای صیاف افزوده، خدا کند رییس جمهور ترامپ در مورد این تصمیم خود تجدید نظر کند، تا جلو عواقب خطرناک این تصمیم خود را بگیرد.
هم‌چنان، امرالله صالح رییس پیشین نهاد امنیت ملی، گفته که امروز برای بار اول خودم را فرزند تو احساس می‌کنم. هیچگاه برایت مانند امشب دلسوزی و همنوایی نداشته‌ام. در جای نماز من نقش‌های کعبه ، زیارت پیامبر(ص) و مسجد قدس تزیین شده‌اند. اما امشب همان نقش مسجد قدس در هنگام سجده به گوشم طعنه‌ای بیچاره گی و درمانده گی همۀ ما را میداد.
آقای صالح با اشاره به اختلاف‌های مذهبی میان مسلمانان گفته همه شرمساریم، فلسطین عزیز! تصاحب خاک تو نه توطیه یهود است و نه حمایت امریکا و غرب. امروز هزار و پنجصد ملیون مسلمان و یک صد و شصت ملیون عرب در اختلاف و نفاق پوسیده اند. این جمعیت بزرگ مسلمان همه در هراس به سر می برند و همه می لرزند نه از ترس اسراییل ، نه از ترس غرب و نه هم از ترس دیگران بلکه از ترس یک دیگر. از ترس وهابی ، از ترس شیعه ، از ترس سنی ، از ترس تکفیری ، از ترس داعش ، از ترس طالب و….و. است.
حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در مورد تصمیم ایالات متحده مبنی بر اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اسراییل، گفته که این تصمیم رییس جمهوری ایالات متحده، مخالف همه اصول و میثاق‌های بین‌المللی و تعهدات جهانی اعلام شده از سوی ایالات متحدهٔ امریکا تلقی می گردد که ملت مسلمان فلسطین و همهء مسلمانان و عدالتخواهان جهان آن را یک اقدام غیر عادلانه و پایمال کردن حق مسلم یک ملت مظلوم می‌دانند.
به باور این نهاد، این اقدام دونالد ترامپ نه‌تنها به روند صلح و باز گردانیدن امنیت در منطقه خاور میانه کمک نخواهد کرد، بلکه بر بی ثباتی و خشونت بیشتر در خاور میانه دامن خواهد زد و زمینه‌های رشد افراط گرایی بیشتر را در منطقه و کشورهای جهان به ویژه کشور های اسلامی فراهم خواهد کرد.
همچنان، دیروز هزاران تن از شهروندان کشور پس از ادای نماز جمعه در سراسر افغانستان دست به راه پیمایی زده و تصمیم اخیر دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا را محکوم کردند. آنان گفتند که امریکا با چنین تصمیمی اشتباه جبران‌ناپذیری را مرتکب خواهد شد.
گفتنی است که بیت المقدس حدود ۸۶۰ هزار جمعیت دارد که مسلمانان حدود ۳۵ درصد، یهودیان ۶۲ درصد و مسیحیان حدود ۲ درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.