اعضای مجلس در واکنش به تصمیم اخیر امریکا: تصمیم ترامپ بحران تازه برای جهان است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 19 قوس 1396 - ۱۸ قوس ۱۳۹۶

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان در اعتراض به تصمیم اخیر امریکا مبنی بر به رسمیت شناختنِ بیت‌المقدس به عنوانِ پایتخت اسرائیل می‌گویند، این تصمیم بی‌احترامی به مسلمانان جهان و ارزش‌های اسلامی است.
mandegar-3آنان که در نشست دیروز شنبه، ۱۸ قوس این مجلس صحبت می‌کردند، تأکید کردند که این تصمیم یک بحران تازه برای جهان و جفا برای ثبات جهانیان است.
اعضای مجلس هم‌چنان از سازمان کشورهای اسلامی خواستند تا «یک نشست فوری» در این باره برگزار کنند.
سرور عثمانی، نمایندۀ مردم فراه در مجلس گفت: «امریکا نباید با احساسات مسلمانان بازی کند. بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل قابل قبول برای هیچ مسلمان نیست و مسلمانان در برابر امریکا ایستاده خواهند شد».
در سویی دیگر، ملا تره‌خیل محمدی، نمایندۀ کوچی‌ها در مجلس بیان داشت که «بیت‌المقدس اولین قبلۀ مسلمانان است و این کار ترامپ غیر قانونی و غیر انسانی است و باید در برابر این اقدام امریکا تصمیم گرفته شود».
عبدالقیوم سجادی، نمایندۀ مردم غزنی در مجلس به این باور است که اقدام ترامپ مخالف قوانین جهانی است. آقای سجادی از سازمان ملل متحد می‌خواهد تا نشست اضطراری را برگزار کند تا در لغو این تصمیم اقدامات صورت گیرد.
نماینده‌گان مردم در مجلس تأکید ورزیدند که کشورهای اسلامی باید در برابر این اقدام امریکا خاموش نباشد و روابط‌‌شان را با این کشور به حالت تحریم و تعلیق بیاروند که به گفتۀ آنان، در غیر آن، «سلطۀ اشغال در جهان» بیشتر خواهد شد.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان اظهار داشت که تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس، سبب بحران تازه در جهان خواهد شد.
آقای ابراهیمی از کشورهای اسلامی می‌خواهد تا نشست فوری و فوق‌العاده را در این خصوص تشکیل داده و هرچه عاجل اعلام کند که این تصمیم رییس‌جمهور امریکا قابل قبول نیست.
صادقی‌زاده نیلی یک عضو دیگر مجلس به این باور است که تصمیم جدید رییس‌جمهور امریکا اثبات می‌کند که اسرائیل را امریکا به خاطر ایجاد تفرقه در خاورمیانه ایجاد کرده و حمایت می‌کند و این کشور (امریکا) به هیچ قوانین پابند نیست».
آقای نیلی می‌افزاید که امریکا در «جنایت‌هایی» که از سوی اسرائیل در برابرِ مسلمانان فلسطین انجام گرفته، شریک است و این کشور یک‌بار دیگر دشمنی خود را به جهان اسلام نشان داد.
در این میان اما، واکنش یکی از اعضای دیگر مجلس خیلی‌های متفاوت بود. عبدالستار خواصی، نمایندۀ مردم پروان در مجلس می‌گوید که «دفاع از بیت‌المقدس بر مسلمانان واجب است و ترامپ با این تصمیم خود گورباچوف ثانی خواهد شد و با بی‌عقلی و بی‌خردی ترامپ امریکا ۵۲ توته می‌شود».
آقای خواصی «خطاب به مجاهدان در سراسر جهان» می‌افزاید: «مشرکین را در هرجای دنیا به قتل برسانید».
اعضای مجلس نماینده‌گان در پیوند به بیت‌المقدس هم‌چنان اعلامیه‌یی انتشار دادند که در آن، به لغو این تصمیم امریکا تأکید شده است. در بخش از اعلامیۀ مجلس نیز از کشورهای اسلامی خواسته شده است که این کشورها روابط خود را با امریکا قطع کنند.
در اعلامیۀ مجلس آمده: «بیت‌المقدس بخشی از معتقدات دینی یک‌ونیم میلیارد مسلمان جهان است و این اقدام غیر مسوولانه و ناسنجیده و خشونت‌بار امریکا تعدی آشکار به حق امت اسلامی است و پیامدهای خطرناک و ناگواری را در سطح جهان به همراه خواهد داشت».
به باور نماینده‌گان مجلس، این اقدام دونالد ترامپ مخالف تمام قوانین بین‌المللی، کنوانسیون‌ها، حقوق بشر و مسوولیت جهانی دولت‌ها برای تأمین صلح و امنیت جهانی نیز است.
در اعلامیۀ مجلس تأکید شده است که اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ، نه‌تنها سبب جریحه‌دار شدن عواطف و احساسات مسلمانان شده، بلکه «نوعی خشونت تروریستی است که صلح و امنیت جهانی را با تهدیدات جدی و خطرات ویران‌گر» روبه‌رو خواهد ساخت.
نماینده‌گان مجلس افغانستان در این اعلامیه از «کشورهای صلح‌طلب جهان و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد» خواستند تا ضمن محکوم کردن این‌گونه مواضع، «برای تأمین صلح و عدالت جهانی و تحکیم پایه‌های امنیت بین‌المللی، احترام به عقاید و باورهای دینی و جلوگیری از اندیشۀ خشونت‌گرا» اقدام کنند.
گفتنی است که در چند روز اخیر هزاران تن در ولایت‌های مختلف کشور دست به اعتراض‌های گسترده زده و مخالفت خود را با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کردند. اعتراض کننده‌‌گان هُشدار دادن که عملی شدن تصمیم اخیر ترامپ نتایج وحشتناکی دارد. آن‌گونه که حکومت افغانستان نیز باور دارد، این اقدامات «صلح در خاورمیانه» را صدمه می‌زند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.