غنـــی: تا چهار سال به خودکفایی می‌رسیم

گزارشگر:یک شنبه 19 قوس 1396 - ۱۸ قوس ۱۳۹۶

محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در روز پایانی «کنفرانس و نمایشگاه صنایع ملی» که در بادام باغ کابل برگزار گردیده بود، ضمن دیدار از غرفه‌های تولیدات داخلی، گفت که این کشور تا چهار سال دیگر به خودکفایی خواهد رسید.
mandegar-3رییس حکومت وحدت ملی از برگزار کننده‌گان و همه صنعت‌کاران به‌خاطر تدویر و تنظیم کنفرانس و نمایشگاه صنایع ملی قدردانی نمود و بر حمایت و استفاده از تولیدات داخلی وطن تأکید کرد. وی سکتور خصوصی را شریک دولت دانسته گفت که جهت رسیدن به خودکفایی باید مشترکاً کار نماییم.
آقای غنی افزود که دولت مکلف و متعهد بر حمایت از سکتور خصوصی و تولیدات داخلی است و باید رقابت منفی از میان برداشته شود و با تلاش‌های مشترک و همه‌جانبه، افغانستان را از یک کشور واردکننده به صادرکننده مبدل سازیم. وی افزود: دولت و سکتور خصوصی رقیب نیستند، بلکه هماهنگ باهم برای نیل به اهداف مشترک کار می‌کنند.
محمداشرف غنی از سکتور خصوصی و صنعت‌کاران خواست تا از رقابت منفی دست بردارند و با ارائه طرح‌های سازنده، زمینۀ تولیدات و صادرات بیشتر را فراهم سازند. وی گفت که باید خریداری‌ها متمرکز گردد و حکومت پس از اطمینان از روند تولیدات داخلی، حاضر است همه خریداری‌ها را از تولیدات داخلی انجام دهد.
وی به وزارت تجارت و صنایع هدایت داد تا در هماهنگی با سکتور خصوصی روی پالیسی کار کند تا برحسب موافقه دوجانبه، پارک‌های صنعتی از سوی سکتور خصوصی اعمار گردد. وی گفت که با ایجاد بانک‌های زمین و املاک دولتی، مشکل زمین حل خواهد شد و نیز باید ظرفیت و تقاضا تشخیص شود.
رییس‌ حکومت وحدت ملی بر ایجاد نمایشگاه‌های دائمی از تولیدات داخلی تأکید ورزید و وزارت دفاع ملی را توظیف ساخت تا ماشین خانه کابل را تخلیه و براساس توافق، به‌دسترس سکتور خصوصی قرار دهد.
غنی، صنعت‌کاران را نماینده وحدت ملی دانست و خطاب به آنها گفت: هدف شما داشتن یک افغانستان مرفه است و از این وحدت و اتفاق تان تشکر می‌نمایم. وی از نقش و سهم زنان صنعت‌کار در عرصۀ تولیدات داخلی قدردانی کرده خطاب به آنها گفت: هرکدام شما با تلاش خود، یک خانوانده را نان می‌دهید و شما افتخار ما هستید.
رییس حکومت وحدت ملی تصریح‌کرد که باید بیلانس تجارت تغییر کند، زیرا بدون آن زندگی مردم بهبود نخواهد یافت و ما براساس قانون اساسی کشور بر رعایت حقوق برابر شهروندان مکلف هستیم.
آقای غنی اظهارداشت که مشکل ترانزیت به‌گونۀ اساسی آن حل خواهد شد و نیز موافقه گردیده تا پیداوار افغانستان از مسیر لاجورد به اروپا صادر شود. وی گفت که مسیرهای ترانزیتی باکو و ترکیه برای صادرات محصولات افغانستان، دوام‌دار و با اطمینان خواهند بود.
او اضافه کرد که چابهار به روی ترانزیت محصولات ما فعال است و نیز کوریدور دریایی تا مسیر هند در حال توسعه می‌باشد. وی بیان‌داشت که پروازهای کابل- تاشکند آغاز گردیده و به تعقیب آن، پروازها به باکو نیز شروع خواهد شد.
محمداشرف غنی از پاکستان خواست تا همانند دیگر همسایه های افغانستان، مسیر و بستر مناسب ترانزیت اقتصادی و تجارتی را فراهم سازد. وی از رؤسای جمهور گرجستان، آذربایجان، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان به‌خاطر فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی و تجارتی، تشکر کرد.
رییس حکومت گفت که پس از این هر کارگوی اموال وارداتی که به افغانستان می‌آید، دوباره از اموال افغانی پُر گردیده و به کشورهای مخلتف صادر می‌گردد.
وی درخصوص مشکل برق گفت که در آخرین موافقت‌نامه با ازبکستان، ۱۰۰۰ میگاوات برق به افغانستان انتقال می‌یابد و نیز کار روی انتقال برق از ترکمنستان از مسیر تورغندی الی سپین بولدک جریان دارد.
آقای غنی خاطرنشان ساخت که ما درنظرداریم تا ۱۵ هزار میگاوات برق را از کشورهای آسیای میانه به آسیای جنوبی انتقال دهیم و افغانستان تا چهار سال دیگر به خودکفایی خواهد رسید. وی گفت که ولایت هرات در تولید انرژی قابل تجدید بادی بیشتر ظرفیت را دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.