شماری از صرافان، طالبان را حمایت می‌کنند

- ۰۴ جدی ۱۳۹۱

بخشی از نیازمندی‌های مالی طالبان از بازارهای ارز افغانستان تأمین می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شماری از صرافان افغان به طالبان پول می‌فرستند و این گروه را حمایت مالی می‌کنند.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا، حاجی خیرالله بارکزی یکی از صرافان را از بزرگترین کمک کننده‌گان مالی گروه طالبان معرفی کرده است.
درهمین حال، مسوولان بانک مرکزی افغانستان، گفته‌اند که تاکنون دارایی‌های چندین صراف به علت داشتن روابط با مخالفان مسلح دولت، ضبط شده است.
در این گزارش آمده است که چندین صرافی به علت انتقال پول به طالبان، تحریم شده اند.
حاجی خیرالله که یک صراف افغان است، سهولت‌هایی را برای انتقال پول به گروه طالبان فراهم می‌ساخت، پول‌هایی که از تجارت مواد مخدر به دست می‌آمدند و در عملیات هراس‌افگنی مصرف می‌شدند.
بانک مرکزی افغانستان هم، با تأیید این خبرگفته است که این تصمیم بربنیاد اعلامیه سازمان ملل متحد گرفته شده و تدابیری را برای منجمد ساختن دارایی‌های این صرافی روی دست گرفته اند.
نورالله دلاوری رییس بانک مرکزی افغانستان گفته است: «در این باره ما از طریق سازمان ملل درجریان گذاشته شدیم و گفته شده است که این صرافی در تطهیر پول نقش داشته است و ما برای رسیده گی به این مسأله، مکتوب‌هایی به ریاست جمهوری فرستاده‌ایم.»
گفته می‌شود که این صرافی شانزده نماینده‌گی در افغانستان، پاکستان، ایران و شهر دوبی داشته است.
گفته می‌شود درسرای شهزاده کابل در حال حاضر چندین نهاد استخباراتی فعالیت دارند، نهادهایی‌که عمدتاً برای جلوگیری از تروریزم مالی کار می‌کنند.
نجیب الله اختری رییس اتحادیه صرافان سرای شهزاده شهر کابل، به طلوع نیوز گفته است: «در کابل ما چنین صرافی نداریم و تاکنون هم موردی مشاهده نشده است که صرافان شهر کابل در چنین موارد دخیل باشند.»
هرچند حاجی خیرالله این اتهام‌ها را رد کرده است؛ اما وزارت خزانه داری ایالات متحده امریکا گفته است که حاجی خیر الله و چند صراف دیگر به آن فرماندهان گروه طالبان که مصروف نبرد هستند، پول می‌فرستادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.