نهادهای ناظر: سلامت انتخابات زیر سوال است

- ۱۲ میزان ۱۳۹۸

نهاد‌‎های ناظر انتخاباتی و جامعه مدنی افغانستان از تغییر رو به افزایش ارقام رای‌دهنده‌گان ابراز نگرانی کرده‌ می‌گویند که این مساله سلامت و شفافیت انتخابات را زیر سوال برده است.
مسوولان نهاد‌های انتخاباتی و جامعه مدنی روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، در یک نشست خبری در کابل از نبود ارقام نهایی رای دهندگان ابراز نگرانی کردند.
mandegarعزیزالله رفیعی رییس جامعه مدنی افغانستان یا مجما، نشر و پخش آمارهای متناقص از شمار رای‌دهنده‌گان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات را نگران کننده خواند و گفت که تغییر ارقام رای‌دهنده‌گان اذهان عامه را مغشوش ساخته و استقلالیت کمیسیون را زیر سوال برده است.
کمیسیون انتخابات سه روز پس از انتخابات، ارقام رای‌دهنده‌گان در انتخابات ششم میزان را بیش از دو میلیون رای‌دهنده اعلام کرد و گفت که این ارقام تخمینی است و نهایی نمی‌باشد.
با این وجود، نبود ارقام قطعی رای‌دهنده‌گان در انتخابات نهادهای ناظر را نگران کرده است.
روشن سیلن یکی دیگر از اعضای جامعه مدنی نیز گفت که نبود ارقام قطعی رای‌دهنده‌گان و نبود ارقام قطعی از شمار مراکز باز در روز انتخابات یکی از نگرانی‌های جدی است.
او گفت: «تا هنوز لیست مراکزی رای دهی که در روز انتخابات مسدود بوده اند مشخص نیست و لازم است این لیست با لیستی مراکزی که قبل از انتخابات مسدود اعلام شده بود، تفکیک شود.»
به گفتۀ او، برگزاری انتخابات در محلات ناامنی که نهادهای ناظر از آن نظارت نتوانسته‌اند و پر کردن صندوق‌ها با اوراق بارکود شده بایومتریکی سبب نگرانی شهروندان و نهاد‌های ناظر انتخاباتی شده است و کمیسیون‌های انتخاباتی در مورد پاسخ روشن دهند.
بانو سلین با بیان اینکه مداخله اراکین حکومتی در امور انتخابات و زورگویی‌ها اصل شفافیت انتخابات را زیر سوال برده گفت که متخلفین باید به نهاد‌های عدلی و قضایی معرفی شوند.
همچنین، مسوولان نهاد‌های ناظر انتخابات و جامعه مدنی افغانستان می‌گویند که ذهنیت‌سازی از طریق نشر اطلاعات نا درست و غیر مستند زمینه را برای بحران انتخاباتی مساعد ساخته و اذهان عامه را مغشوش می‌سازد.
آنان از نامزدان خواستند که از نشر چنین اطلاعات نادرست خود داری کرده و منتظر اعلام نتایج از سوی کمیسیون انتخابات باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.