پوتین: آمادۀ همکاری با امریکا در افغانستان هستیم

گزارشگر:شنبه 25 قوس 1396 - ۲۴ قوس ۱۳۹۶

رییس‌جمهور روسیه در نشست سالانه خبری خود در مسکو اعلام کرد: روسیه برای همکاری با امریکا برای حل مشکلات افغانستان آماده است.
ولادیمیر پوتین تاکید کرد: تهدیدات تروریستی و همچنین مواد مخدر در افغانستان رو به افزایش است، لذا دولت کابل نیاز به حمایت بین الملل دارد.
mandegar-3به گفتۀ پوتین، اگر روسیه و آمریکا برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر افغانستان همکاری گسترده می داشتند، قطعا می‌توانست موثر باشد.
پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه آماده است مانند سال‌های قبل، افغانستان را در تامین تسلیحات، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی کمک کند.
نگرانی از ناامنی در شمال افغانستان
ولادیمیر پوتین می‌گوید روسیه از ناامنی‌های شمال افغانستان به شدت نگران است.
به گفته وی در حال حاضر گروه‌های افراطی در شمال افغانستان در نزدیکی با کشورهای آسیای مرکزی رو به رشد هستند.
افغانستان ۲۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آسیای مرکزی دارد.
مسکو بارها از خطر گسترش گرو‌های تروریستی در افغانستان و تهدیدهای بالقوه علیه منافع کشورهای منطقه، هشدار داده است.
به گفته تحلیلگران، گروه طالبان، شبکه حقانی، تحریک طالبان پاکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، تحریک اسلامی ازبکستان، شبکه القاعده و داعش، گروه های تروریستی هستند که در حال حاضر با اهداف منطقه ای و بین‌المللی در افغانستان می‌جنگند.
مقامات روسیه گفته اند کشورهای آسیای مرکزی باید برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی گروه‌‌های تروریستی آماده باشند.
به باور آنان هزاران تروریست شکست خورده در جنگ‌های عراق و سوریه وارد ولایت‌های شمالی افغانستان شده‌اند.
رییس جمهور روسیه گفته است گروه‌های شورشی تهدیدی برای امنیت کشورهای آسیای مرکزی و همچنین پایگاه ۲۰۱ ارتش روسیه در تاجیکستان و پایگاه هوایی روسیه در قرقیزستان محسوب می‌شوند.
مواد مخدر افغانستان در بازار روسیه
رییس جمهور روسیه در کنفرانس خبری روز گذشته از ورود مواد مخدر افغانستان به بازار روسیه هم خبر داد.
وی اظهار تاسف کرد که افغانستان کشوری است که در آن بیشترین مواد مخدر جهان تولید می‌شود و مقداری از آن هم وارد بازار روسیه می‌شود.
پوتین گفت: این موضوع برای روسیه بسیار جدی و ناراحت کننده است.
پیش از این هم رییس سازمان مبارزه با مواد مخدر روسیه از رشد چشمگیر قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه و روسیه خبر داده بود. به گفته وی در قاچاق مواد مخدر از افغانستان به آسیای مرکزی و روسیه تقریبا صد هزار نفر فعال اند.
طبق تحقیقات و گفته‌‎های مقامات روسیه، در شمال افغانستان آزمایشگاه‌های مواد مخدر وجود دارد که افراد فعال در آن تلاش می‌کنند مواد مخدر را به روسیه قاچاق کنند.
طبق یک آمار غیر رسمی، مافیای مواد مخدر سالانه هفتاد بیلیون دالر از کشت کوکنار در افغانستان سود می برند. این نگرانی ها سبب شد که سازمان مبارزه با مواد مخدر روسیه به سازمان پیمان امنیت جمعی پیشنهاد ایجاد یک ارگان مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را کند.
گفته شده که این ارگان در صورت تاسیس، در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی شروع به کار خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.