چهار آموزگار مکاتب افغان- ترک آزاد شدند

گزارشگر:دوشنبه 27 قوس 1396 - ۲۶ قوس ۱۳۹۶

ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که چهار آموزگار مکاتب افغان-ترک که هفته گذشته توسط نیروهای امنیت ملی در شهر کابل بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند.
این آموزگاران شامل سه شهروند ترک و یک افغان بودند.
mandegar-3شکور دادرس، مسوول کمیته والدین افغان -ترک به بی‌بی‌سی گفته که یلموز ایکن، معاون مکاتب افغان- ترک که توسط امنیت ملی افغانستان بازداشت شده بود، رها نشده است.
او گفته که آقای ایکن در افغانستان پناهنده سیاسی است و امنیت ملی افغانستان خواستار اسناد بیشتر درباره او شده است.
آقای دادرس ابراز نگرانی کرد که ممکن است دولت افغانستان خلاف قوانین بین‌المللی و تعهداتش آقای ایکن را به دولت ترکیه بسپارد.
ریاست جمهوری افغانستان قبلا اعلام کرده بود که چهار آموزگار مکتب افغان-ترک به دلایل «امنیتی» بازداشت شده‌اند و این بازداشت ربطی به بسته‌شدن این مکاتب در افغانستان ندارد.
این آموزگاران عصر روز سه‌شنبه ۲۱ قوس/آذر در شهر کابل بازداشت و نیروهای امنیت ملی افغانستان یک مکتب دخترانه افغان-ترک را نیز بازرسی کردند.
پس از کودتای نافرجام جولای/ژوئیه ۲۰۱۶ ترکیه که دولت آن کشور فتح‌الله گولن را متهم به طراحی این کودتا کرد، دولت ترکیه خواهان مسدود شدن مکاتب افغان-ترک در افغانستان شد.
جنبش فتح‌الله گولن در سراسر جهان از جمله افغانستان فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دارد و مکاتب افغان-ترک نیز از سوی بنیاد گولن حمایت می‌شود.
قبل از آن آژانس توسعه و همکاری جهان-ترک (تیکا) در افغانستان، در شهریور/سنبله امسال اعلام ‌کرد که فعالیت این مدارس دارای ماهیت «تروریستی» است و از کابل خواست که این مدارس را ببندد.
مکاتب افغان- ترک ۲۲ سال قبل برای اولین‌بار در شهر شبرغان در شمال افغانستان ایجاد شد. اکنون ۱۲ مکتب از این گونه در افغانستان فعالیت دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.