اعتراض اعراب به سکوت هند در مساله قدس

گزارشگر:سه شنبه 28 قوس 1396 - ۲۷ قوس ۱۳۹۶

mandegar-3خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، بالغ بر ۱۲ تن از سفرای کشورهای عربی، دولت هند را به دلیل در پیش نگرفتن موضعی شفاف به منظور محکوم کردن اقدام یک جانبه آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بازخواست کرده و مورد انتقاد قرار داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که کشورهای سراسر جهان و حتی دو کشور فرانسه و انگلیس که هم‌پیمان آمریکا هستند از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و اعلام طرح انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به شهر قدس انتقاد کردند.
با این حال وزارت خارجه هند در یک بیانیه کوتاه و مبهم گفت: موضع هند منسجم و مستقل از هرگونه طرف سوم است.
این در حالی است که این بیانیه مبهم هیچ اشاره‌ای به مناقشه مربوط به شهر قدس نکرده و بسیاری در داخل هند از دولت این کشور انتقاد کرده و این بیانیه را ناکافی، مبهم و ضد فلسطینی خواندند.
یک منبع دیپلماتیک و یک منبع دولتی در هند گفتند: چند روز پیش فرستادگان چند کشور عربی شامل عربستان، مصر و کویت در شهر دهلی نو با ام‌.‌جی‌.اکبر از مقام‌های وزارت خارجه هند دیدار کردند تا دولت هند را در جریان نشست اتحادیه عرب در تاریخ ۹ دسامبر به هدف محکوم کردن تصمیم آمریکا قرار دهند.
این منابع گفتند که این فرستاده‌ها خواهان یک پاسخ صریح از سوی هند بودند اما اکبر هیچ تضمینی در این باره به آنها نداد و یک منبع هندی گفت که دولت هند برنامه‌ای برای بیانیه‌های بیشتر درباره شهر قدس ندارد.
این منبع خاطر نشان کرد: اکبر هیچ قولی به ما نداد. این در حالی است که هند یکی از اولین و صریح‌ترین حامیان آرمان فلسطین در زمان رهبری‌اش بر سازمان جنبش عدم تعهد بود اما در عین حال به شکل محرمانه روابط با اسرائیل را دنبال می‌کرد.
با این حال در دولت نارندرا مودی، نخست وزیر فعلی دهلی نو وارد یک رابطه بازتر با اسرائیل شده و از تقویت روابط نظامی دو طرف پرده برداشته است.
در عین حال ائتلاف حاکم هندو مذهب نارندرا مودی معتقد است که اسرائیل و هند در جنگ مشترک با شبه‌نظامیان افراط گر پیوند دارند.
مودی در ماه جولای تبدیل به اولین نخست وزیر تاریخ هند شد که به اسرائیل سفر کرده است و در این سفر حتی به شهر رام الله که مقر تشکیلات خودگردان فلسطین در آن قرار دارد نرفت.
در عین حال هند طی چندین دهه ضمن حمایت از تشکیل یک کشور فلسطینی همواره اشاره‌ به پایتختی قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین داشت.
براساس گفته یکی از این منابع سفرای عربستان،‌ مصر، سومالی و فرستاده تشکیلات خودگردان فلسطین طی نشست چند روز پیش صحبت کردند و علاوه بر حضور بیش از ۱۰ تن از فرستادگان کشورها، کاردارهای چندین کشور دیگر منطقه نیز حضور داشتند.
آنیل تریگویانات، سفیر سابق هند در اردن گفت: آنها انتظار بیشتری از هند برای محکوم کردن اسرائیل و آمریکا داشتند اما آیا واقعا اضافه شدن یک صدای دیگر به این محکومیت‌ها فرق زیادی ایجاد می‌کند؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.