احمد ولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود: دولت دیگر مشروعیت ندارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 28 قوس 1396 - ۲۷ قوس ۱۳۹۶

احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود دیروز در مراسم افتتاح «بنیاد خیریۀ فرمانده عبدالمومن» گفت که حکومت فعلی فاقد یک سند مشروع و قانون‌مند است.
mandegar-3آقای مسعود با اشاره به قانون شکنی‌هایی که از طرف سران حکومت صورت می‌گیرد، گفت: در این کشور عرف حرف اول را می‌زند، شریعت در ردۀ دوم قرار دارد و قانون از پایین‌ترین اهمیت برخوردار است.
آقای مسعود با اشاره به کنار زدن عطا محمد نور والی بلخ، تصریح کرد که رهبری این حکومتِ عرفی و توافقی دوپا را در یک موزه کرده تا به بهـانۀ قانون، با چهرۀ حق به‌ جانب و با تظاهر عوام‌فریبانه، استاد عطا محمد نور را نه فقط به عنوان والی بلکه در جایگاه بخشى از این حکومت توافقی، حذف کنند که جاى تأمل است.
آقای مسعود با اشاره به عملی‌نشدن توافق‌نامۀ حکومت وحدت ملی با انتقاد از سران حکومت می‌گوید: پرسش اصلی این است که این حکومت پیش از همه، تکلیف خود را با قانون روشن ‌کند تا به عنوان یک حکومت قانونى، حکم آن مرعی‌الاجرا گردد.
او افزود که توافقنامۀ سیاسی به عنوان سند مشروعیت حکومت دو جناح ایتلافی در جریان دو سال اول باید پیاده می‌شد تا پایه‌های یک دولت قانونمند ایجاد می‌گردید.
به باور رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، دولت موجود از رأس تا پایان، در هر سه بُعد حکومت، مجلس و نهادهای عدلی و قضایی غیر قانونی و غیر مشروع‌اند و هیچ جناح مؤلفۀ قانونی ندارند تا برای خذف جناح دیگر اقدام کند.
آقای مسعود تأکید می‌کند: در ملک خداداد افغانستان، قانون پایمال سران حکومت شده است، قانون پایین‌ترین اهمیت را در این نظام ندارد و تنها گزینه‌هایی که خواست‌ افراد و اشخاص است عملی می‌شود.
آقای مسعود باور دارد که رهبران حکومت به شکل عجولانه در رابطه به کناره‌گیری عطا محمد نور والی بلخ تصمیم گرفته‌اند. در حالی که جایگاه قانونی این حکومت توافقی هنوز روشن نیست و تمام ابعاد این نهاد در بی‌قانونی محض قرار دارند.
به گفتۀ او، حکومتی که هنوز سند مشروعیت خود را نتوانسته عملی کند و جایگاه خود را به اساس قانون تعریف کرده نمی‌تواند، چگونه به حذف طرف‌ دیگر خود اقدام می‌کند، این کار قابل تأمل است.
احمد ولی مسعود به نیابت از بنیاد احمدشاه مسعود بر روح پرفتوح فرماندۀ عبدالمومن شابه و شهدای افغانستان دعا کرد.
هم‌چنان، امرالله صالح، رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی، در واکنش به استعفای عطا محمد نور والی بلخ، در این محفل می‌گوید: هواداران نور نباید از این موضوع نگرانی و از خس و خاشاک گله کنند.
آقای صالح می‌گوید: عطا محمد نور یک شخصیت بزرگ کوه‌پیکر است، اما اگر آن‌قدر بزرگ است، پس چرا این‌قدر نگران هستیم که در نبود یک ماموریت دولتی همه‌چیز هیچ می‌شود.
رییس پیشین امنیت ملی، گفت که باید وضع را تا یک سال دیگر به‌گونه‌یی شکل دهیم که بیایند در پای ما خم شوند که برای‌تان ولایت می‌دهیم.
او گفت اگر کتلۀ بادآورده‌یی هستند، ما که دعوای دیگر را داریم که هندوکش در اختیار ماست، پس از این خس و خاشاک چرا این‌قدر گله داریم؛ هرچند هدفش از کتلۀ بادآورده و خس و خاشاک را به گونۀ واضح بیان نکرد.
آقای صالح یادآور شد که هیچ امکان ندارد و با هیچ قدرتی کسی نمی‌تواند تاریخ ما را حذف کند، اما کتلۀ ما از داشتن یک رهبری واحد رنج می‌برد.
صالح افزود که حضور ما در نصف قدرت اگر محتوای واقعی ندارد، روانی، سیاسی و بین‌المللی دارد و بارها من از زبان حلقات خارجی شنیده‌ام که نبود عبدالله در این ساختار، نبود حکومت است و این واضح و آشکار است.
رییس پیشین امنیت ملی این را هم گفت که هر وقت از خودخواهی‌های خود دوری جستیم و کل ما، “منم” نگفته چتر کلان ساختار و عزت خود را پذیرفتیم، غیر قابل حذف و از یک نیروی گله‌مند و شکوه‌گر به یک نیروی تسخیرکن دست‌گاه قدرت تبدیل می‌شویم.
گفتنی است که عبدالمومن شابه از فرماندهان ارشد جهاد و مقاومت مردم افغانستان دو سال پیش از امروز به‌اثر بیماری که داشت در گذشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.