در سمینار بین‌المللی و پژوهشی جادۀ ابریشم و افغانستان مطرح شد: جادۀ ابریشم افغانستان را به‌ چهارراه تجارت جهانی تبدیل می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 29 قوس 1396 - ۲۸ قوس ۱۳۹۶

سمینار بین‌المللی، علمی و پژوهشی جاده ابریشم و افغانستان دیروز سه شنبه (۲۸ قوس) با حضور برخی از پژوهشگران و آگاهان اقتصادی در کابل راه‌اندازی شد.
mandegar-3اشتراک کننده‌گان این نشست با بیان‌این‌که جادۀ ابریشم می‌تواند برای متصل کردن کشورهای منطقه از جنوب به شمال موثر تمام شود، می‌گویند که این جاده می‌تواند افغانستان را در چهار‌راه تجارت جهان قرار ‌دهد و برای ترقی اقتصادی افغانستان موثر است.
همچنان، آنان باور دارند که جاده ابریشم کوتاه‌ترین مسیر برای وصل‌شدن کشورهای منطقه به کشورهای اروپایی است.
به باور آنان، جادۀ ابریشم از مسیر‌های تاریخی کشور چین، هند و کشورهای اروپایی است که برای بازسازی مجدد آن تلاش‌های صورت گرفته است.
رسول باوری، سر پرست وزیر اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت: راه ابریشم برای توسعه اقتصادی در کشور حیاتی است، ما نیاز داریم که از جامعه بسته و سنتی به یک جامعه مدرن تبدیل شویم و این کار از طریق جادۀ ابریشم میسر است.
آقای باوری گفت که با ساخت جادۀ ابریشم فاصله میان افغانستان و کشورهای منطقه و جهان کوتاه شده و بارزگانان افغانستانی و بین‌المللی می‌توانند با استفاده از این مسیر کارهای تجارتی و سایر کارهای خود را پیش ببرند.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نیز تأکید دارند که جادۀ ابریشم مطمین‌ترین مسیر و کوتاه‌ترین راه‌ برای رسیده کالاهای تجاری به کشورهای اروپایی است. از این مسیر فاصله میان کشورهای آسیایی و تا اروپایی بیش از دو هزار پنجصد کیلومتر تخمین زده شده است.
به باور آنان جادۀ ابریشم یک راه تاریخی میان چین، هند و اروپا است که اکنون یکبار دیگر برای بازسازی مجدد آن تلاش‌های شدت گرفته است.
در همین حال، داکتر عبد الله عبد الله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز با ارسالی پیامی جادۀ ابریشم را از بزرگترین پروژه اقتصادی در سطح منطقه و جهان عنوان کرده و عملی شدن این پروژه را در راستای توسعه اقتصادی و امنیتی مفید خوانده است.
او تاکید کرد که این پروژه فرصتی گرانبهای برای مردم بوده که افزون بر اشتغال‌زایی، کشور را به چهارراه منطقه تبدیل می‌کند.
علاوه بر آن به گفته رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با فعال شدن جادۀ ابریشم مردم افغانستان می‌توانند از منابع خود استفاده کرده و آنرا در بازار جهانی عرضه کند.
رییس اکادمی علوم افغانستان نیز به این باور است که با احیا شدن پروژه بزرگ جادۀ ابریشم علاوه بر پیامدهای بزرگ اقتصادی نقش تاریخی کشور نیز احیا می شود، زیرا پشینه آن به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد بر می‌گردد.
به گفته او افغانستان با داشتن تاریخ پنج هزار ساله دارای دست آوردهای بزرگی در طول تاریخ بوده و پل ارتباطی میان تمدن‌ها به شمار می رود، لذا می تواند در آینده نیز برای کشورهای منطقه و جهان به خصوص در عرصه اقتصادی مفید واقع شود.
او با اظهار اینکه کشورهای جهان اهمیت افغانستان را از نگاه موقعیت جغرافیایی درک کرده‌اند افزود: در صورتی‌که کشور چین هزینه این پروژه بزرگ را تدارک بیبیند سایر کشورهای جهان نیز همکاری خواهد کرد.
کشور چین در ماه نوامبر ۲۰۱۴، اعلام کرد که این کشور برای توسعۀ تجارت و مسیرهای حمل‌ونقل آسیا در پروژۀ جادۀ ابریشم جدید، چهل میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد، این سرمایه‌گزاری در بانک تحت عنوان بانک زیر ساخت‌های آسیایی صورت گرفته است و بیش از ۱۵۰ کشور سند تشکیل این بانک را دست‌خط کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.