برخی شهروندان و آگاهان، در رابطه به وجود تصویر پرویز مشرف در منزل حامد گیلانی: پرویز مشرف قاتل هزارها شهروند افغانستان است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 24 جدی 1396 - ۲۳ جدی ۱۳۹۶

برخی از استادان دانشگاه و آگاه در واکنش به تصویری از پرویز مشرف رییس‌جمهور پیشین پاکستان و یکی از حامیان طالبان، در منزل سید حامد گیلانی، می‌گویند: وجود این تصویر نهایت وابستگی استخباراتی این فرد را نشان می‌دهد.
mandegar-3آنان می‌گویند که پرویز مشرف جنایت‌کار و قاتل هزارها شهروند افغانستان است و با حمایت‌های بی‌دریع خود از گروه تروریستی طالبان سبب بی‌ثباتی کشور و قتل عام مردم شده است.
دو روز پیش حامد گیلانی فرزند ارشد پیر سید احمد گیلانی، رهبر حزب مخاذ ملی، در یک برنامۀ تلویزون خصوصی طلوع نیوز به این پرشس مجری برنامه مواجه شد که چرا تصویر پرویز مشرف در منزل شماست؟ او گفت: این موضوع شخصی است. اما پس از نشر این گفت‌وگو شمار زیادی به آن انگشت انتقاد بلند کرده و آقای گیلانی را نوکر پاکستان خطاب کردند.
اما، این بحث از دید آگاهان نظامی و سیاسی نیز قابل درنگ ا ست. جعفر کوهستانی استاد دانشگاه با اشاره به وجود تصویر پرویز مشرف رییس جمهور پیشین پاکستان و یکی از حامیان گروه طالبان در منزل حامد گیلانی، در گفت‌و گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: آقای مشرف نه رهبر و شخصیت جهانی ا‌ست‌، نه مخترع و نه هم پیشوای مذهبی‌‌. او یکی از خاین‌ترین‌ انسان‌ها و قاتل‌ هزارها انسان بیگناه در افغانستان است.
آقای کوهستانی می‌گوید: وجود چنین تصویری نشان‌گر وابستگی استخباراتی‌ست که آقای گیلانی مشرف را به عنوان پیشوای خود قبول کرده و به ارزش‌های ملی تمکین نمی‌کند و یا ناشی از علاقمندی شخصی او است.
آقای کوهستانی تأکید می‌کند که وقتی یک رهبر سیاسی که مدعی قدرت و رهبری در افغانستان است و به یکی از خانواده‌های سیاسی ارتباط دارد، تصویری یکی از رهبران کشور بیگانه را که چهرۀ‌ دشمنی‌ او در برابر مردم افغانستان آشکار است، در منزل خود نگهداری می‌کند، این بحث نمایانگر دشمنی آشکار او با مردم افغانستان است.
این استاد دانشگاه باور دارد که تصاویر مشرف در منزل حامد گیلانی نشانی از وابستگی و زبونی‌ست و آشکار می‌سازد که برخی‌ها حتا در خانۀ خود نیز استقلالیت ندارند.
به گفتۀ او، چنین شخصیت‌های در افغانستان زیاد هستند و بیشترشان وابسته‌ به کشورهای بیرونی‌اند، اما او می‌گوید که در افغانستان بیشتر شخصیت‌های ملی و مردمی مورد حقارت قرار می‌گیرند. اما این افراد که «چوچه‌های» پرورش دادۀ بیگانه‌اند هیچ مانع برایشان وجود ندارد.
آقای کوهستانی با اشاره به این که خانوادۀ گیلانی یکی از خانواده‌های سیاسی در افغانستان و برخی‌ها حتا به اساس نسبت‌های قبیله‌یی و دینی نیز برای آنان حرمت قایل‌اند، گفت: بیگانه‌ پرستی‌های آقای گیلانی نشان می‌دهد که او تنها حضور فزیکی در افغانستان دارد، اما اصل اندیشه و فکرش بیرون از این کشور در اختیار بیگتانه‌ها و سازمان‌های استخباراتی است.
او گفت: این کار سبب پویایی مردم می‌شود که دیگر به نام ونشان‌های قبیله‌یی و پیشوایی هر گروهی تمکین نکنند، زیرا به گفتۀ او، سر این افراد یک‌جای است، تن‌شان جای‌ دیگر و سیاست‌‌شان نیز در پهلوی دیگری قرار دارد.
حامد گیلانی فرزند ارشد پیر سید احمد گیلانی، رهبر حزب مخاذ ملی مربوط یکی از خانواده‌های سیاسی کشور است گه پیش از این نیز سخنان جنجالی در رابطه به حضور رهبران گروه طالبان در افغانستان گفته بود که سبب واکنش‌های تند نهادهای سیاسی و امنیتی شده بود.
هم‌چنان، جنرال عتیق الله امرخیل آگاه مسایل نظامی، با اشاره به شعر اقبال لاهوری که گفته است: «خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنویشت – به آن ملت سر و کاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت»، می‌گوید: پرویز مشرف به عنوان دشمن مردم افغانستان است و کسی دشمن را دوست دارد بیشتر غرق شده است.
آقای امرخیل باور دارد که وجود عکس مشرف در منزل آقای گیلانی بر علاوه‌ این‌که بیگانه‌ پرستی آقای گیلانی آشکار می‌سازد. کاهش محبت او را نسبت به وطن و ارزش‌های ملی نیز نشان می‌دهد.
به گفتۀ او، در افغانستان شخصیت‌های زیادی وجود دارد که برای آزادی، خدمت به وطن سر سپرده‌اند، اما در این وقت یکی از رهبران سیاسی تصویر یک جنایت‌کار و قاتل هزارها شهروند افغانستان را در خانۀ خود نگهداری می‌کند. او گفت: برای این‌چنین افراد« حتا نام لازم دریافت نمی‌شود، زیرا این کار نهایت برده‌گی‌ انسان را نشان می‌دهد».
این آگاه نظامی می‌گوید: بیشتر سیاسیون افغانستان در دامن‌ سازمان استخبارات پاکستان (isi) پرورش یافته‌اند. در غیر صورت اگر رهبران این چنین نمی‌بودند، امروز افغانستان کشور مترقی در جهان بود. اما چند تن از رهبران مردم را به‌نام و نشان اغوا کردند و سبب بدبختی‌ها در کشور شده‌اند که امروز به‌نام رهبر دیگران افتخار می‌کنند.
آقای امر خیل می‌گوید: « پرویز مشرف برای ما افتخار نیست، برای پاکستانی‌های قابل افتخار است، ما پاکستانی نیستیم».
او افزود که آقای گیلانی که یکی از رهبران سیاسی خود را فکر می‌کند با نشان‌دادن علاقمندی به قاتل مردم افغانستان همه را شگفت زده کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.