رییس شورای عالی صلح: با طالبان تماس غیر رسمی داریم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 27 جدی 1396 - ۲۶ جدی ۱۳۹۶

اعضای شورای عالی صلح می‌گویند که تماس‌های غیر رسمی را با گروه طالبان بر قرار کرده‌اند.
آنان دیروز در کابل در یک نشست مشورتیِ که با حضور عالمان دین، اعضای جامعۀ مدنی و جوانان برگزار گردیده بود، گفتند که اعضای این شورا راهبرد mandegar-3جدیدِ «جامع و کامل» برای گفت‌وگو با گروه‌های مخالف تهیه کرده اند.
به گفتۀ آنان، اجماع ملی و منطقه‌یی یک ضرورت اساسی برای آوردن صلح‌ در کشور است که در این اواخر این اجماع به وجود آمده است.
کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح با اشاره به این‌که گفت‌گوهای غیر رسمی با مخالفان مسلح دولت در جریان است و این شورا روی چگونه‌گی گفت‌گوهای صلح با مخالفین مسلح کار می‌کند، می‌گوید: اکنون ما روی هدف اصلی شورای عالی صلح تمرکز داریم، تماس‌های غیررسمی با مخالفان مسلح در جریان است، شورای عالی صلح در هماهنگی با حکومت در راستای زمینه‌سازی و پیشبرد مذاکرات تلاش می‌کند.
آقای خلیلی می‌گوید: شرایط گفت‌وگو با مخالفان مسلح دولت را شهروندان افغانستان، قانون اساسی و منافع ملی کشور تعیین می‌کند. آقای خلیلی می‌افزاید که شورای عالی صلح دارای یک راهبرد یا نقشۀ راه برای گفت‌وگو مخالفان شده‌ و آگاهانه مسیر را می‌پیماید.
این گفتۀ رییس شورای عالی صلح در حالی بیان می‌شود که تازه‌گی ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان گفته است، دولت افغانستان نقشۀ گفت‌وگوهای صلح را به آنان سپرده اند.
او گفته است که روسیه در حال بررسی این نقشه است و علاقه دارد تا میزبان گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان باشد.
رییس شورای عالی صلح می‌گوید که آنان تماس‌هایی با مخالفان مسلح دولت دارد؛ اما از جزئیات و نتایج آن چیزی نمی‌گوید. او ابراز امیدواری می‌کند که بتوانند با مخالفان مسلح دولت به موافقه برسند.
آقای خلیلی اظهار می‌دارد که شورای عالی صلح در هر زمان و مکان، بی‌طرفی خود را در گفت‌وگو با مخالفان مسلح دولت حفظ خواهد کرد. به گفتۀ او: «اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در دیدار با ما از مذاکرات بین‌الافغانی حمایت همه‌جانبه کرددند».
کریم خلیلی می‌گوید که اعضای شورای سازمان ملل متحد «یک سلسله دیدگاه‌های متفاوت داشتند»، اما در کُل از راهبرد صلح در کشور حمایت کرده‌ و نتیجۀ گفت‌وگو با آنان خوب بود.
همزمان با این، اکرم خپلواک، رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح در این نشست گفت که اعضای این شورا در شش ماۀ گذشته با مقام‌های محلی، شهروندان و علمای ۳۴ ولایت افغانستان دیدار داشته و هدف سفر آنان چگونه‌گی به میان آوردن اجماع ملی برای صلح در افغانستان بود.
آقای خپلواک طالبان را مخاطب قرار داده می‌گوید که طالبان باید به صدای ملت افغانستان گوش دهند و خواست‌های‌شان را با دولت و مردم شریک بسازند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که روز گذشته یک هیأت متشکل از اعضای شورای عالی صلح و هر دو شاخه از گروه طالبان به پادرمیانی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، سومین دور مذاکرات صلح را در ترکیه برگزار کرده اند. هرچند سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری گفته است که در نشست ترکیه هیچ‌کس از حکومت افغانستان نماینده‌گی نمی‌کند.
گفتنی است یکی از کسانی که در این نشست شرکت کرده‌، عباس بصیر، مشاور رییس حکومت وحدت ملی است و هم‌چنین نماینده‌گی این چند تن از سران ارشد طالبان از سوی ذبیح‌الله مجاهد و ملا عبدالمنان نیازی، سخنگویان دو شاخۀ طالبان رد شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.