سرپرست کمیسیون انتخابات: گام‌های نخستین برای برگزاری انتخابات برداشته شده است

گزارشگر:هارون مجیدی - ۰۷ دلو ۱۳۹۶

در میان موجی از انتقادهای نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان، جریان‌ها و چهره‌های سیاسی مبنی بر عملکرد کمیسیون انتخابات، کمیشنران این کمیسیون می‌گویند که آماده‌گی برای برگزاری انتخابات پارلمان و شوراهای ولسوالی را در سال آینده دارند.
mandegar-3به گفتۀ اعضای کمیسیون انتخابات، آماده‌گی کامل برای تهیۀ فهرست رأی‌دهنده‌گان گرفته شده و بودجۀ آن نیز از سوی جامعۀ جهانی فراهم شده‌‍ است.
وسیمه بادغیسی، سرپرست کمیسیون انتخابات می‌گوید که اعضای این کمیسیون تکمیل گردیده و آنان کوشش می‌کنند تا انتخابات سال آینده را در وقت تعیین شدۀ آن برگزار کنند.
او گفت که برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری از مکلفیت‌های قانونی کمیسیون مستقل انتخابات است که آماده‌گی‌های اولیه در این قسمت گرفته شده است.
بانو بادغیسی می‌گوید که آماده‌گی برای تهیۀ فهرست‌ رأی‌دهنده‌گان گرفته شده و این فهرست به اساس شناس‌نامه‌های ورقی صورت خواهد گرفت.
او افزود که جامعۀ بین‌المللی در حدود ۲۹٫۴ میلیون دالر برای تهیه فهرست رأی‌دهنده‌گان تعهد کرده که انتقال این پول در جریان است و دولت افغانستان هم ۱۰ درصد این بودجه را که حدود ۲٫۵ میلیون دالر می‌شود، تأمین می‌کند.
او خاطر نشان کرد که کتاب تحلیف فهرست رأی‌دهنده‌گان با تمامی مشخصات آن در حال پروسس است و حتا تدارکات این مسأله در جریان است.
سرپرست کمیسیون انتخابات می‌گوید که تهیۀ فهرست رأی‌دهنده‌گان و چگونه‌گی وصل کردن فردِ رأی‌دهنده به مرکز رأی‌دهی، موضوع برنامه‌یی خواهد بود که عنقریب در نشست ملی انتخابات ارایه خواهد شد.
بانو بادغیسی می‌افزاید: بنابر این، از لحاظ تخنیکی و از بعد عملیاتی بسیاری از امور در کمیسیون انتخابات انجام شده و از لحاظ بودجوی هم تعهدات بین‌المللی در حال شکل گرفتن است.
از سویی هم، سید حفیظ‌الله هاشمی، عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این کمیسیون در حال حاضر در تنگ‌نای اعتماد قرار گرفته است و وعده سپرد که گام‌های را جهت مرفوع ساختن این مشکل آنان خواهد برداشت.
آقای هاشمی می‌گوید که تیم کاری کمیسیون مستقل انتخابت به خاطر اعتمادسازی، شفافیت و حساب‌دهی در بخش انتخابات و بودجۀ این نهاد، از هیچ‌گونه سعی و تلاش دریغ نخواهد ورزید.
این در حالی است که تهیه فهرست رأی‌دهنده‌گان براساس شناس‌نامه‌های ورقی مورد انتقاد بسیاری از آگاهان امور انتخاباتی قرار گرفته است. به گفتۀ آگاهان، برگزاری انتخابات با این روش «غیر شفاف» خواهد بود.
گفتنی است که در روزهای پایانی هفتۀ گذشته، اتحادیۀ اروپا در افغانستان تعهد کرده که به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در سال آینده، ۱۵.۵ میلیون یورو کمک می‌کند.
پییر مایادون، سفیر اتحادیۀ اروپا در کابل گفت که سال ۲۰۱۸ بسیار مهم است و انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در این سال و ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی در سال بعدی برگزار خواهد شد.
این مقام اتحادیۀ اروپا می‌گوید: ما برای آماده‌گی‌ها و انجام انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها تعهد کرده‌ایم که ۱۵.۵ میلیون یورو کمک می‌کنیم. ما همچنان آماده هستیم تا این مقدار کمک را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی در سال بعدی نیز تعهد کنیم.
گلاجان عبدالبدیع صیاد، سخنگوی کمیسیون انتخابات نیز می‌گوید که بر پایه توافق‌نامه‌یی که میان کمیسیون انتخابات، نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و کمک‌کننده‌گان بین‌المللی امضا شده، ۹۰ درصد از ۳۰ میلیون دالر مورد نیاز برای روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان را مراجع بین‌المللی تأمین می‌کنند و ۱۰ درصد آن را دولت افغانستان به عهده می‌گیرد.
کمیشنران کمیسیون انتخابات پیش از این از نبود امکانات و عملی نشدن کمک‌های مالی سازمان ملل برای برگزاری انتخابات پیش‌رو ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این سازمان هیچ همکاری با این کمیسیون نداشته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.