مسوولان امنیت ملی و وزارت داخله: قرار است یک هیأت پاکستانی برای پاسخگویی وارد کابل شود سفارت پاکستان: هیچ پاسخگویی‌یی در کار نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 14 دلو 1396 - ۱۳ دلو ۱۳۹۶

وزیر امور داخله و رییس عمومی امنیت ملی کشور روز پنجشبه و رییس جمهور غنی روز جمعه گفتند که اسناد و شواهدی دال بر وجود مراکز طالبان در پاکستان را به آن کشور سپرده‎اند و پاکستانی‌ها وعده رسیده‌گی به آن داده اند.
mandegar-3اما سفارت پاکستان در کابل این گفته‌ها رد کرده گفته است که هیچ تعهدی به جانب افغانستان داده نشده است.
مسوولان امنیتی افغانستان نتایج سفرشان به پاکستان را روز پنج‌شنه، ۱۱ دلو در یک نشست خبری با رسانه‌ها شریک ساخته بودند.
آنان می‌گویند که مقام‌های پاکستانی به موجودیت طالبان در خاک پاکستان «اعتراف» کردند و گفتند که طالبان از خاک آن کشور در برابر افغانستان استفاده می‌کند.
به گفتۀ ستانکزی و برمک، اسناد و شواهد «غیر قابل انکار» در مورد مراکز آموزشی تروریستان در خاک پاکستان، به مقام‌های آن کشور سپرده شد و آنان نیز وعدۀ همکاری جدی با افغانستان دادند.
محمد معصوم ستانکزی، رییس عمومی امنیت ملی در آن نشست گفت: ما در ماه‌های اخیر معلومات و اطلاعات دقیقی را که در نتیجۀ بازداشت شماری از افراد وابسته به گروه‌های تروریستی به دست آورده بودیم، دسته‌بندی کرده و به مقامات پاکستان تسلیم دادیم.
آقای ستانکزی می‌افزاید که این اطلاعات شامل مراکزی در پاکستان است که گروه‌های تروریستی حملات در برابر افغانستان از جمله حملات خونین اخیر در کابل را در آن مناطق سازماندهی کردند.
او با اشاره به این‌که افغانستان خواهان دستگیری سازمان دهنده‌گان این حملات و بسته شدن این مراکز از جانب دولت پاکستان شد، می‌گوید که فهرستی‌ از نام‌های افرادی که باید دستگیر شوند هم به دولت پاکستان تسلیم داده شده است.
رییس امنیت ملی اما بیان می‌دارد که به دلیل ادامۀ تحقیقات در هر دو کشور، نمی‌تواند جزییات این اطلاعات یا فهرست را در حال حاضر در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.
به گفتۀ این مقام امنیتی کشور: «در گذشته مقامات پاکستان همواره انکار می‌کردند که طالبان در این کشور پناه‌گاه‌های امن دارند و از آنجا در برابر افغانستان اقدام می‌کنند، اما این‌بار آنان این موضوع را انکار نکردند، بلکه به آن اعتراف کردند».
آقای ستانکزی تأکید دارد که با توجه به «تغییر شرایط جهانی و فشاری که امریکا وارد می‌کند»، پاکستان هم گزینه‌های زیاد در اختیار ندارد که به گفتۀ او: «فعالیت‌های تروریستی همه دنیا را متأثر ساخته است».
رییس عمومی امنیت ملی هم‌چنان از سفر احتمال روز شنبۀ (امروز) یک هیأت پاکستانی خبر داد و گفت که آنان با پاسخ به پرسش‌های جانب افغانستان در مورد حملات تروریستی اخیر در افغانستان و پناهگاه‌های هراس‌افگنان در آن سوی خط دیورند به کابل خواهد آمد.
همزمان با این، ویس احمد برمک، وزیر امور داخله می‌گوید که با نخست‌وزیر، وزیر داخله و رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان دیدار کرده و به آنان گفته اند که «حکومت افغانستان خواهان اقدامات جدی و عملی پاکستان در برابر گروه‌های تروریستی است».
آقای برمک می‌افزاید که آنان به مقام‌های پاکستانی گفته اند که «صبر» و «حوصلۀ» مردم افغانستان به پایان رسیده است. او نیز می‌گوید که قرار است روز شنبه (امروز) هیأتی از پاکستان به کابل بیاید و در مورد نگرانی‌های افغانستان معلومات بدهند.
به گفتۀ آقای برمک، در این سفر، در مورد ساختار همکاری به صورت واضح و روشن میان هیأت‌های دو کشور در کابل بحث خواهد شد.
اما سفارت پاکستان در کابل گفته است که ما هیچ تعهدی به افغانستان نداده‌ایم.
سفارت پاکستان در کابل دیروز با نشر خبرنامه‌یی گفته است که پاکستان هیچ تعهدی برای پاسخ به اطلاعاتی که از مقامات امنیتی کابل به آنها داده شده، نداده‌اند.
خبرنامۀ سفارت پاکستان تایید کرده است که هیاتی از پاکستان به افغانستان میاید؛ اما گفته است که سفر این هیات پاکستانی هیچ ارتباطی با سفر مقامات امنیتی افغانستان به پاکستان ندارد و به دنباله نشست‌هایی صورت می‌گیرد که از سال گذشته به این سو برای هماهنگی میان دو کشور جریان داشته است.
این خبرنامه سفارت پاکستان اظهارت مقامات امنیتی افغانستان را رد کرده است.
اما وزیر داخلۀ کشور روز پنجشنبه گفت که پاکستانی‌ها خواهان ایجاد یک میکانیسم مشترک بین دو کشور در سطح عالی برای تبادلۀ اطلاعات استخباراتی میان دو کشور شدند.
او در این زمینه تصریح کرد: «رییس «آی‌اس‌آی» و وزیر داخلۀ پاکستان مشخصاً پیشنهاد کردند که به خاطر این‌که از حملات تروریستی جلوگیری کنیم، باید یک میکانیزم دوجانبه در سطح عالی بین حکومت پاکستان و افغانستان ایجاد شود که از آن طریق بتوانیم تبادل معلومات و اطلاعات استخباراتی کنیم».
در عین حال، محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در دیدار با سفیران و نماینده‌گان کشورهای خارجی در ارگ، روی برگزاری دومین نشست پروسۀ کابل بحث و تبادل نظر کرده است.
در خبرنامه‌یی که دیروز جمعه، ۱۳ دلو از سوی دفتر رسانه‌های ارگ منتشر شد، آمده است که محمد اشرف غنی در این دیدار تأکید کرده که در برابر گروه‌هایی که به صلح تن نمی‌دهند و جنایات را محکوم نمی‌کنند، باید اقدامات اساسی صورت گیرد.
محمد اشرف غنی گفته است که رویدادهای تروریستی اخیر این پیام را روشن ساخت که در برابر گروه‌های که دست به جنایات ضد بشری و کشتار مردم می‌ز‌نند و صلح را قبول ندارند، اقدام جدی شود.
هیأت افغانستان در حالی به پاکستان سفر کردند که پایتخت کشور در دو هفتۀ پسین هدف چندین حملۀ خونین قرار گرفت که مسوولیت آن را گروه طالبان به عهده گرفت و در این حملات صدها غیرنظامی کشته و زخمی شدند.
این حملات موجب خشم گستردۀ مردم شد. به گونه‌یی که روز پنج‌شنبه ده‌ها تن از شهروندان کابل در برابر سفارت پاکستان دست به اعتراض زدند. معترضان با سر دادن شعارهای چون «مرگ به آی‌اس‌آی»، «مرگ به حامیان تروریسم»، «طالبان جنایت می‌کند، پاکستان حمایت کند»، خشم شدید خود را نسبت به پاکستان و طالبان براز کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.