غنی به طالبان صلح‌ناپذیر: از سوراخ می‌کشیم ‌تان!

گزارشگر:یک شنبه 15 دلو 1396 - ۱۴ دلو ۱۳۹۶

رییس دولت وحدت ملی می‌گوید که تروریستان و حامیان آن به دنبال راه حل سیاسی نیستند و دولت افغانستان تلاش می‌کند تا هم جنگ را ببرد و هم صلح را تأمین کند.
آقای غنی که روز شنبه (۱۴ دلو) در مجمع عمومی شورای عالی صلح افغانستان صبحت می‌کرد، گفت: «ما دو هدف واضح داریم و آن این است که هم mandegar-3باید جنگ را ببریم و هم را صلح کمایی کنیم؛ جنگ را از خاطر آنهایی‌که به این عمل شنیع دست دارند غیر از این راهی نیست و صلح به خاطری‌که خواست ملت است به پیش می‌بریم».
آقای غنی گفت که وقت طالبان و حامیان آن به پایان رسیده است؛ بناً، ۲۴ روز بعد کنفرانس دوم کابل در کابل برگزار می‌شود و در مشوره با شورای عالی صلح باید نظر منسجم و واحدی را با جهانیان شریک شود.
او با اشاره حادثه چهار راهی صدارت کابل گفت: «بین کسانی‌که صلح را می‌پذیرند و کسانی‌که رد می‌کنند تفکیک شود. بعد از حادثه هفته گذشته این کار آسان شد. کسانی‌که مسوول این فاجعه هستند صلح‌پذیر نیستند و این‌ها تنها عزم ما را برای نابودی کامل خود خواهند دید؛ آنان در هر سوراخ که بروند از سوراخ می‌کشیم شان و عدالت را بالای آنان تطبیق خواهیم کرد».
رییس دولت وحدت ملی بیان داشت، تا زمانی‌که طرح جامعه برای صلح نداشته باشیم، چطور فکر کنیم که صلح پایدار می‌آید که ۶۰ درصد مردم ما گرسنه باشند و مردمی‌که در روز یکبار نان می‌خورد و اولاد غریب به آینده خود اطمینان نداشته باشد.
آقای غنی یادآور شد که مساله دوم باید فضای اعتماد باشد، اگر سال‌ها جنگیدیم ختم جنگ حوصله می‌خواهد و اعتماد سازی هم زمان بندی دقیق می‌خواهد و اگر روند صلح زمان بندی واضح نداشته باشد به صلح نمی انجامد. عوامل مخرب صلح باید از شروع مذاکرات صلح سنجیده شود.
او گفت که مهم‌ترین مساله موضوع مهاجرین است، این مساله را باید به شکل کلی و اساسی حل کنیم؛ چطور صلح می‌خواهیم که نیمی از جامعه ما در هجرت زندگی می‌کنند. باید روی این مساله غور شود و تمام منابع دولت تمرکز کنند که در مدت کوتاه تمامی مهاجران از پاکستان به کشور برگردند.
او در خصوص مراحل صلح نیز گفت که در این روند سه مرحله ضرور است؛ مرحله آمادگی پیش از مذاکرات، مرحله مذاکرات و مرحله تثبیت و ضمانت پیمان صلح؛ دو مرحله اول مطلق بین الافغانی باشد و هرچه به نفع مردم است به کار اندازیم و در این دو مرحله متحدین بین المللی ما خبر باشند اما دخیل نباشند.
اما آقای غنی گفت که در مرحله سوم که جامعه جهانی نیز باید دخیل باشند و در این مرحله اگر تصمیم غلط بگیریم جنگ در کشور ختم نمی‌شود.
رییس دولت وحدت ملی تصریح کرد، کنفرانس کابل از نگاه پیام رسانی مهم است. در این کنفرانس ما با جامعه جهانی واضح می‌سازیم که تروریستان و حامیان آن به دنبال راه حل سیاسی نیستند.
به گفته وی، به تعقیب کنفرانس کابل، سه کنفرانس دیگر در تاشکن، نشست بزرگ علمای اسلامی در اندونیزیا و سوم کنفرانس دیگر در خلیج برگزار خواهد شد.
او تاکید کرد که نیت و اراده ما در قسمت صلح قوی تر شده است؛ ضعف ما در این است که ما تابع طرح دشمن شویم و طرح دشمن این است که روند صلح و شورای عالی صلح بی اعتبار شود ولی ملت افغانستان چنین اجازه ای به دشمن نخواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.