کمیسیون انتخابات به عالمان دین: در مساجـد پیـرامون اشتـراک شهـرونـدان در پروسـۀ انتخـابات تبلیـغ کنیـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 24 میزان 1397 - ۲۳ میزان ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون انتخابات، دیروز دوشنبه، ۲۳ میزان نشست مشورتیِ را با نزدیک به ۳۰۰ عالم دین در کابل برگزار کرده بودند.
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در آن نشست گفت که علما می‌توانند نقش بسیار موثری در آگاهی‌دهی برای مردم برای اشتراک در انتخابات داشته باشند.
mandegar-3آقای صیاد در آن نشست از عالمان دین خواست تا در مساجد در پیوند به مسوولیت‌های شهروندی و اشتراک مردم در پروسۀ انتخابات تبلیغ کنند.
رییس کمیسیون انتخابات با بیان این‌که از دیدگاه‌ها و پیشنهادات عالمان دین در پروسۀ انتخابات استفاده خواهد شد، گفت: «مخالفان نظام و مخالفان مردم افغانستان پیوسته تبلیغ می‌کنند گویا انتخابات پروسۀ کفری و اشتراک در آن حرام است، اما علمای دینی بهت از همه می‌دانند که چنین چیزی حقیقت ندارد».
در سوی دیگر، عالمان دینی در آن نشست از پروسۀ انتخابات اعلام حمایت کرده و از مردم خواستند تا در این پروسه به صورت گسترده اشتراک کنند. عالمان دین گفتند که اشتراک در انتخابات مشکل شرعی ندارد و مردم می‌توانند در این پروسه به صورت گسترده اشتراک کنند.
این نشست مشورتی با علما در حالی برگزار می‌شود که پیش از این، گروه طالبان با نشر خبرنامه‌یی از مردم خواستند که در انتخابات شرکت نکنند و به گونۀ انتخابات پارلمانی افغانستان را در شرایط کنونی مغایر با اصول اسلامی خواندند.
ناتو؛ در انتخابات کاملاً بی‌طرف هستیم
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان، اتفاقات لحظه به لحظه پیرامون این پروسه پخش می‌شود. در جریان این هفته مسوولان در کمیسیون انتخابات و نهادهای امنیتی گفتند که در برنامه‌یی مشترکی با نیروهای حمایت قاطع، امنیت این پروسه را در ۲۸ میزان می‌گیرند.
اما دیروز، ناتو یا مأموریت حمایت قاطع اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی پیشرو در افغانستان «به گونۀ جدی کاملاً بی‌طرف» خواهد بود.
کانت پیتر، سخنگوی مأموریت حمایت قاطع گفته است که ناتو در تمامی روندهای انتخاباتی هیچ نقشی را بازی نخواهد کرد.
کمیسیون انتخابات و نهادهای امنیتی تاهنوز در پیوند به این تصمیم مأموریت حمایت قاطع چیز نگفته اند.
انتخابات با اشتراک بانوان معتبر خواهد بود
از سویی هم، نمایندۀ سازمان ملل متحد در افغانستان بر اهمیت حضور و مشارکت بانوان در انتخابات پارلمانی این تأکید کرده و حضور آنان را «نشانۀ فراگیر و معتبر» بودن انتخابات دانسته است.
تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ سازمان ملل در کابل روز گذشته در دیدار با برخی از بانوان گفته است که انتخابات پارلمان افغانستان زمانی معتبر و واقعی خواهد بود که بانوان به صورت گسترده و فراگیر در آن مشارکت داشته باشند.
به گفتۀ نمایندۀ سازمان ملل در افغانستان، ۱۶ درصد از نامزدان انتخابات پارلمانی افغانستان، بانوان هستند که در مقایسه با انتخابات‌ گذشته در این کشور، افزایش قابل ملاحظه‌یی را نشان می‌دهد.
یاماموتو همچنان گفته است: با توجه به شرایط کنونیِ افغانستان، این سازمان متوجه خطرهای بزرگی می‌باشد که برای شمار زیادی از بانوان افغانستان وجود دارد. زنانی که به عنوان نامزد، رأی دهنده، کارمند و یا ناظر انتخاباتی در روند انتخابات این کشور دخیل هستند.
نمایندۀ سازمان ملل در افغانستان از حکومت وحدت ملی می‌خواهد که برای تقویت مشارکت بانوان در انتخابات پارلمانی، توجه بیشتری داشته و تمام تدابیر لازم را روی دست بگیرند.
قرار است انتخابات پارلمانی کشور روز شنبه هفتۀ آینده برگزار شود، اما هنوز هم موضوع ناامنی بزرگترین چالش سر راه برگزاری یک انتخابات شفاف و سراسری به شمار می‌رود.
نماینده‌گی سازمان ملل متحد در کابل به تازه‌گی از موجودیت ناامنی و ادامۀ حملات انتحاری و انفجاری به مراکز مبارزات انتخاباتی شدیداً ابراز نگرانی کرده است.
هرچند نهادهای امنیتی اعلام کرده اند که برای تأمین امنیت انتخابات ۵۴ هزار سرباز موظف شده اند و رأی دهنده‌گان می‌توانند بدون نگرانی در روز انتخابات شرکت کنند، اما گروه طالبان تأکید دارند که برگزاری انتخابات پیشرو در افغانستان، یک پروسۀ «امریکایی» است و مورد حملات این گروه قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.