سرنوشت تازۀ طالبان: اعدام، گفت‌وگوهای مشروط و منجمدشدن پول

گزارشگر:'هارون مجیدی/ چهار شنبه 18 دلو 1396 - ۱۷ دلو ۱۳۹۶

پس از اعلام بسته شدن دروازه‌های صلح با طالبان و جست‌وجوی صلح در میدان نبرد، هر روز اتفاقات تازه‌یی در این زمینه به میان می‌آید.
مسوولان در دولت افغانستان به این باور رسیده اند که طالبان به روند صلح تمکین نمی‌کنند و آنان از گزینه‌های نابودی در برابر تروریستان استفاده خواهند برد.
سازمان ناتو هم از گفت‌وگو با طالبانی حمایت کرده که مسوولیت حملات اخیر را به دوش نگرفته اند و امریکا گفته است که اتکای شبکه‌های تروریستی از جمله طالبان به درآمد مواد مخدر بیشتر شده و امریکا تلاش دارد تا مجراهای انتقال پول آنان را تشخیص و منجمد کند.
به تازه‌گی گفته شده است که حکم اعدام ۶۰۰ تروریست زندانی روی میز رییس‌ حکومت وحدت ملی است تا امضا شود، اما طالبان گفته اند که این کار حکومت با واکنش جدی آنان روبه‌رو خواهد شد.
با این حال، جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی دmandegar-3ر صحبت با رسانه‌ها گفته است که حکومت افغانستان گزینه‌هایی از جمله اعدام زندانیان تروریست را روی دست دارد و در نظر دارد با استفاده از اعدام زندانیان تروریست، انتقام خون ملت را بگیرد.
به گفتۀ او، اقدام نخست حکومت برای از بین بردن تروریستان، راه‌اندازی یک عملیات توسط نیروهای خاص بوده که طی این عملیات، ۵۰ نفر از تروریستان کشته، ۲۰ نفر زخمی و تعداد ۳۰ نفر از آنان دستگیر شده اند.
گفته شده است که حکم اعدام تروریستانی که مردم ما را از بین می‌برند، توسط دادگاه صادر می‌شود و همه به حکم دادگاه، احترام گذاشته و این احکام عملی خواهند شد.
همزمان با پخش این گزارش‌، طالبان به دولت افغانستان هُشدار داده و گفته اند که اگر دولت افغانستان دست به کدام اقدام «غلط» بزند، با واکنش سخت طالبان روبه‌رو خواهند شد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با نشر خبرنامه‌یی گفته است: ما در بارۀ زندانیان خود یک‌بار دیگر بالای دولت افغانستان صدا می‌زنیم، در صورتی که آنان دست به کدام تصمیم غلط بزنند، با واکنش سخت طالبان روبه‌رو خواهند شد که مسوولش آن زمان، نهادهای امنیتی و قضایی کابل خواهد بود.
گروه طالبان می‌گوید که نهادهای عدلی و قضایی و حکومت فعلی از لحاظ قانونی در نزد آنان مشروعیت ندارد. سخنگوی گروه طالبان از جامعۀ جهانی، نهاد و موسسه‌های ذیربط خواسته تا بالای امریکا و دولت افغانستان «صدا» بزنند که دست از تصمیم‌شان بردارند.
حمایت مشروط ناتو از گفت‌وگو با طالبان
در این حال، ناتو یا سازمان پیمان اتلانتیک شمالی اعلام کرده‌ که از مذاکرات با طالبانی که مسوولیت حمله‌های اخیر در سراسر افغانستان و به‌ویژه در کابل را بر دوش نگرفته اند‌، حمایت می‌کند.
در خبرنامه‌یی که دفتر رسانه‌های ریاست‌ حکومت وحدت ملی به روزنامۀ ماندگار فرستاده، آمده است که نمایندۀ ملکی ناتو با محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی دیدار کرده و مراتب تسلیت و هم‌‎دردی سرمنشی آن سازمان را به خاطر حادثه‌های اخیر تروریستی در افغانستان به مردم و آقای غنی تقدیم کرده است.
در این خبرنامه آمده است که کشورهای عضو سازمان ناتو از موقف آقای غنی در این «شرایط خاص» که تنها با آن عده طالبانی که طرف‌دار وحشت و جنایت در افغانستان نیسند و نه هم مسوولیت حملات اخیر را پذیرفته اند، مذاکرات صلح صورت می‌گیرد، استقبال می‌کنند.
آقای زیمرمن گفته است که سازمان ناتو و اعضای آن از مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغا‌نستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور که در امر مبارزه با هراس‌افگنی فعالیت دارند، حمایت و کمک همه‌جانبه می‌‎کنند.
از سوی هم، محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی از کمک‌های سازمان ناتو برای افغانستان قدردانی کرده و افزوده است که مبارزه با تروریسم، مبارزۀ مشترک است، زیرا این «پدیدۀ شوم»، امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند.
آقای غنی علاوه کرده: صلح خواست همه به ویژه مردم افغانستان می‌باشد. جنگ انتخاب ما نیست و آنانی که به جای صلح جنگ می‌خواهند، نیروهای امنیتی و دفاعی ما از طریق مبارزه جدی، آنان را سرکوب خواهند کرد.
به باور آقای غنی، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به خاطر ثباتِ منطقه و جهان، مبارزۀ خود را بر ضد دهشت‌افگنی با شجاعت و قوت به پیش می‌برند.
منجمد شدن پول‌های طالبان
همزمان با این، مایک پامپیو، رییس سازمان سیای امریکا اعلام کرد که اتکای شبکه‌های تروریستی از جمله طالبان به درآمد مواد مخدر بیشتر شده و امریکا تلاش دارد تا مجراهای انتقال پول آنان را تشخیص و منجمد کند.
او گفته است که هم اکنون سعی می‌کنند تا بفهمند که پولِ به‌دست‌آمده از مواد مخدر از چه طریق و کدام مجراها به شبکه‌های تروریستی انتقال داده می‌شود.
به گفتۀ پامپیو: شبکه‌های جنایی و گروه‌های تروریستی اتکای مالی‌ خود بر درآمد به‌دست‌آمده از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را بیشتر کرده اند.
این در حالی است که چندی پیش دولت امریکا طالبان را نیز به فهرست گروه‌هایی که از کشت و قاچاق مواد مخدر نفع می‌برند، اضافه کرده بود. سازمان اطلاعات امریکا گفته است که اگر منابع مالی گروه طالبان را تشخیص دهد، توانایی این را دارد تا مانع دسترستی این گروه به منابع‌شان شود.
پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شدند که نشان می‌داد مصارف سالانۀ طالبان ۵۰۰ میلیون دالر است که از این مجموع، حدود ۶۰ درصد آن از مواد مخدر به دست می‌آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.